• Impega

Jordgetingar, hur få bort dom?

Vi bor i en timmerkåk och har fått nya "gäster" i sprickorna i fasaden. Läskiga jordgetingar. 

Hur ska man på bästa sätt bli av med dessa äckliga kryp? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-29 13:40
    Nu har jag pluggat på om jordgetingar . Det är tydligen ingen egen art så nu vet jag inte riktigt vad det är jag har i väggen. Kan vara vanlig geting men tycker dock den är lite för grå... Får forska lite till.

• Svar på tråden Jordgetingar, hur få bort dom?
  • hakalith

Kontakta antisimex.. vet att om man bor i en hyresrätt får man gratis av dom.. annars vet jag inte vad det kostar men tycker du ska ringa och rådgöra med dom!

lycka till

• Impega

Jo jag har pratat med dom och de vill väl helst komma hit o göra jobbet själva så de verkade inte sådär supersugna på att dela med sig av sina knep.

• hakalith

Hmmmm... dåligt men okej förstår dom.

www.insektsfri.se/product.asp  hittade detta kanske värt att prova?!

läste lite på sndra sidor om det..

det stod att vissa har hällt vatten blandat med diskmedel i hålet och på större yta omkring andra har hällt bensin eller fotogen i hålet och tänt på!!

• Jempa L

Våtdammsugare!! Fyll i vatten såpass att de drunknar, och sen monterar du fast dammsugarröret precis där getingarna har sitt in/utgångshål. Tydligen ska getingar lämna boet 2 ggr/dag, så passa på när de är igång.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Impega

Oki, att fylla fasaden med vatten känns inte sådär superaktuellt.

Bensin och fotogen känns inte heller så smart.

Tycker det borde finnas nån sorts skum eller nåt som man sprutar in och som sen också täpper till hålet.

• Jempa L
    Impega skrev 2010-06-29 14:37:23 följande:
    Oki, att fylla fasaden med vatten känns inte sådär superaktuellt.

Bensin och fotogen känns inte heller så smart.

Tycker det borde finnas nån sorts skum eller nåt som man sprutar in och som sen också täpper till hålet.

Stänger du in dem kommer det inte att lukta gott efter några dagar.... Dammsugar-metoden gör att du tömmer boet. Stoppa in en trasa eller papper i dammsugarröret när du är klar, och töm dammsugaren dagen därpå.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Cailyn

Kolla med ditt försäkringsbolag, ofta ingår det skadedjurshjälp i husets försäkring...
    Du kan alltid ringa anticimex även om du inte vet.. för att få råd...

• Cailyn

Du måste få död på drottningen för att bli av med boet... Sen är det ju bra om man kan sätta nät på ngt sätt, mellan springorna, kanske nästa gång ni byter trä eller så, så de inte kan komma in...

• Impega

Vi har timmerhus tror inte man bytet fasad på dom. Vår försäkring täckte ej detta.

• Cailyn
    Impega skrev 2010-06-29 16:16:19 följande:
    Vi har timmerhus tror inte man bytet fasad på dom. Vår försäkring täckte ej detta.
    Täcker er försäkring inte skadedjurssanering?
    Får jag fråga vilket försäkringsbolag ni har (jag har rätt bra koll på vad som ingår...)
  • Impega

Har villa. länsförsäkringar som bolag. Har redan pratat med dom o det ingår ej.

• Cailyn

Men jag vet att det ingår... !!! Tro mig... !!! Länsförsäkringar har anticimex som skadedjursföretag... bara att ringa så kommer de ut utan extra kostnad!

• Impega
    Cailyn skrev 2010-06-29 17:51:37 följande:
    Men jag vet att det ingår... !!! Tro mig... !!! Länsförsäkringar har anticimex som skadedjursföretag... bara att ringa så kommer de ut utan extra kostnad!
    Har redan pratat med dom och man måste ha ett tillägg som jag inte har.
Svar på tråden Jordgetingar, hur få bort dom?