• Lady Gogo

Arbeta som dagmamma?

Nyfiken på om någon FL'are här arbetar som dagmamma? Går det ens att göra det på heltid med fast lön, och hur funkar det egentligen? Är man anställd hos någon? Vad krävs för utbildning till sådant och hur pass "lätt" är det att få sådana arbeten?

Många frågor, hoppas någon kan besvara dem.

i'm not a slave to a god that doesn't exist..
  • Svar på tråden Arbeta som dagmamma?
  • idiblon yes

Vet du om din egen kommun har kommunala dagmammor? I så fall kan du ju höra med kommunen.

Vilar vid denna källa...
  • La Lola

Tänkte du arbeta som det nu?
    Vid 18 års ålder?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lady Gogo

La Lola - Nej, nej. Inte nu!

• La Lola
    Lady Gogo skrev 2010-06-29 14:51:26 följande:
    La Lola - Nej, nej. Inte nu!
    Ok.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lady Gogo

idiblon - Det har jag ingen aning om, dock så är det inte aktuellt nu utan om några år och då vet jag inte vart jag bor riktigt.

Är mest inne på att bli förskollärare men är lite nyfiken på det här med att vara dagmamma också.

• Lady Gogo

Fler som vet något?

• Veladis

Satsa på att utbilda dig till förskollärare, så kan du jobba på förskola eller starta eget privat med en gedigen kunskap. Dagbarnvårdare är ofta barnskötare, vilket är en kortare gymnasial utbildning, och kommunala dagmammor är inte direkt i ropet hos kommunerna just nu. Men som förskollärare är du eftertraktad både inom kommunal och privat sektor, och väljer du att jobba hemma som dagbarnvårdare eller privat förskola, ligger det defintivt inte dig i fatet att du har en bra utbildning.

• Lady Gogo

Veladis - Det låter vettigt, då kör jag nog på det jag tänkt från början - alltså en förskollärarutbildning. tack för ditt svar.

• LadybugHD

Jag tycker som Veladis. Eftersom du är ung, satsa på en förskollärar utbildning. När du är färdig kan du bestämma dig för om du vill jobba som anställd i en förskola eller om du vill start eget som dagmamma.

Linköpings kommun anställer inga dagmammor men tillåter typ vem som helst att vara eget företagare som dagmamma. Det betyder att du följer alla samma regler som en kommunal dagmamma men istället för ett fast lön får du betalt per barn som du har inskriven i din verksamhet. En till skillnad är att en anställd får sina barn från kommunen men som privat måste du själv ragga upp barn till din verksamhet genom din egen marknadsföring.

En sak till att tänka på innan du börjar som dagmamma är, när har du tänkt att skaffa barn själv? Som anställd på en förskola kan du bli gravid utan att förlora ditt jobb, och sedan ha ett jobb att komma tillbaks till. Men tänk dig själv som en förälder, om ditt barns dagmamma skulle bli gravid. Visst, barnet kan stanna tills du föder men vad händer om du får en svor graviditet och måste sluta tidigare än tänkt. Som förälder skulle jag söka annat omsorg så fort jag fick veta att du var gravid. Och med den tanke, vem vill börja hos dig om de tror att du ens tänker skaffa barn under tiden att deras barn kommer vara hos dig.

Med det sagt, skulle jag rekommendera att du utbildar dig, skaffa jobb, familj och sedan om du vill fortfarande vara dagmamma efter du har fött dina barn, att du gör det då.

Vad det gäller mig själv.... jag har ingen utbildning utan väldigt mycket livserfarenhet, fast kommunen kräver varken utbildning eller erfarenhet. Jag antar de tycker att så länge du inte finns i brottsregistret och andra föräldrar litar på dig med sina barn kan de också gå med om att ge dig ersättning. När jag födde min dotter vid 29års ålder bestämde jag att jag ville bli dagmamma. Jag visste att jag ville ha ett barn till så jag valde att ha dem täta. Det skiljer 20 månader mellan dem. Barn måste vara minst 1 år för att börja på barnomsorg så jag visste att jag ville börja när min son fyllde 1 så att han kunde vara inskriven hos mig. Så från innan min son föddes började jag samla begagnade leksaker, spel, böcker, m.m.

Jag hade inte behövt skriva in mig på arbetsförmedlingen men det gjorde jag specifik för deras "starta eget" kurs. Det var det bästa kurs! Det rekommenderar jag varmt till alla som funderar på att bli eget företagare.

Det svårast att vara eget som dagmamma är reklam, tycker jag. När man har tillräckligt med barn så fungerar allt som det ska. Jag brukar tycka att 4 barn är min minimum men när jag inte har det går mycket av min energi åt tanken av hur jag ska hitta ett barn till? Och det går inte att ha vilka barn som helst! Man vill helst inte ha fler än två styck under två år då det är inte fysiskt möjligt att hålla koll på dem, särskilt om man har några stora också. Att hitta två bebisar till verksamheten är inget svårt men ekonomiskt kan det vara tufft i början innan man får in några större också.

Om man kan leva på att vara heltid dagmamma? Absolut! Förrutsatt att man får in tillräckligt med barn.

En sak som vi gjorde i kursen var att skriva fråga lista och sedan gå ut och prata med eventuella framtida kunder. Jag ställde mig på gatan utanför BVC och MVC och frågra alla mammor som kom ut om de hade en åsikt om dagmamma vs dagis och varför. Vad satte de som viktigast när de tänkte på barnomsorg osv. Det var väldigt bra att prata med mammor. Jag blev uppmuntrad över hur många som tyckte om tanken av en dagmamma.

En sak att tänka på, dvs när du närmar tanken att bli en dagmamma är: var finns barnen? Var är dagmammor eftertraktad och inte bara under 5 år utan där det alltid kommer att finnas behov för barnomsorg. Var har kommunen störst kö? Var tänker de bygga dagis? och kanske ännu mer viktig: var kommer de stänga dagis, för där vill du inte bosätta dig! Allt detta kan påverka om du kommer hitta barn eller ej. Föräldrar har inte tid och ork att åka långt för att hämta och lämna sina barn, det betyder att de tar i första hand nära där de bor, finns inte det tar de nära jobbet, och sist där det finns ledig bara de får jobba. Många tillfälliga barn har jag haft. De ser jag som utfyllnad av min lön, så länge jag har minst 4 är jag bara glad för de övriga.

Hmmm, http://www.linköping.se/sv/Skola-barnomsorg/Forskoleverksamhet/Starta-egen-forskoleverksamhet/ det här är en länk till Linköping kommuns webbsida. Titta på höger sidan där det står ersättningar så hittar du det Linköping betalar per barn. För att räkna ut vad du kan tjäna, ta de stora summorna, dividera vid 12 för att få intäkter per månad och sedan räkna med din nettolön som 40% av detta.

Nu har jag inte skrivit om varför jag älskar att jobba själv och hur jag får allt att fungera för mig, men det är nå't för en annan dag. Detta inlägg blev alldeles för lång!

Lycka till! och skriv om jag var otydligt med nå't. Jag vet jag skrev lite väl mycket och lite okoncentrerat när jag skrev (förlåt).

Susan

Svar på tråden Arbeta som dagmamma?