• SaraSahara

Fästingar på mina barn!!!

Nu på bara en vecka har jag plockat 2 fästingar från min 4-åring och 2 st på min 5-månaders. Jag blir gaaalen rent ut sagt. Tänk om de får borrelia! Hur skyddar man sig på bästa sätt?
    Och ja- vi har katt. Det är med all säkerhet han som bär in dem, men vi kan ju inte stänga ute honom helt och hållet... Han får fästingmedel som man droppar i pälsen, kanske är det boven? I och med att katten inte "smakar gott" så biter de sig inte fast och släpper hans päls och landar i soffan, sängen eller på filten i stället.

Våra sovrum är nu stängda dygnet runt så där kommer han inte in längre...

Hur gör ni andra med katt och småbarn? Är det extremet mycket fästingar i år eller vad? I fjol hade vi inte kattt och såg bara 2 fästingar på hela sommaren...

/Sara

• Svar på tråden Fästingar på mina barn!!!
  • Johannapanna87

Hejsan vi har inte katt men vi har en hund! och vad jag vet så har han bara faft en fästing på sig iår.

Våran dotter är vaccinerad mot TBE och borelia kan man inte göra så mycket åt. bästa skydet är heltäckande kläder och att du kollar din katt varje dag efter fästingar.

• Pickeli

Släng ut katten för gott Flört

Jaa, vad gör man? Kommer han och går som han vill eller släpper ni in honom? Det kanske kan vara bra att köra en borste genom pälsen ett par gånger när han kommer in så lyckas man kanske samla in någon fästing..

usch vilka vidriga små kräk, de borde utrotas!! (fästingar alltså, inte katter)

Google it!
  • Starkast

Börja med att kolla upp om de fästingar som bär på smittor finns i det område där ni bor.
    Du får kolla igenom barnen ett par gånger/dag ordentligt om det finns mycket fästingar hos er.
    Ska man vaccinera ska det göras i februari om det ska ha effekt.

Jag tror det är många fästingar i år. Det vart ju aldrig kärle i backan innan snön kom, vilket gör att alla små äckliga kryp hade det varmt o gott och överlevde.

Vi har ingen katt/hund, men min yngsta son får alltid flera fästingar varje år. Än har vi inte sett någon, men har inte varit så mycket i skogen.
    Förra året fick stackarn en fästing mitt på snoppen. Det kliade jättemycket ett drygt halvår efteråt.

• Svala

Vi har inte katt, men 2 hundar.
    Vi bor i ett fästigntett område. Här finns extremt mycket TBE och borelia. Det är inte ovanligt att jag plockar 50 krypande fästigar på hundarna efter en promenad.

Vi har helt enkelt valt att plocka bort fästingarna så fort vi ser dom. Så mycket mer kan man inte göra. Vi är vacinerade mot TBE. Och vi ser till att hundarna inte vistas i våra sängar eller soffor.
    Fästingmedel har vi valt bort eftersom att det är ett nervgift och (i mitt tycke) otäckare än borelia.

Många brukar rekomendera heltäckande kläder, men själv tycker jag att ju mindre kläder desto bättre. Fästingarna kryper ju runt länge innan dom sätter sig. Har man kläder på dig så hittar man sällan dom förrän dom sitter fast. På bar hud ser man dom direkt och kan plocka bort dom. Har man mycket kläder så tar man ju in fästingarna i huset med kläderna.
    Så man ska tänka sig för innan man lägger kläder på sägen tex.

• Cecese

I år verkar det vara ett fästingår. Jag har läst nånstans att fästingarna överlevde kylan bra pga att det var så mycket snö som isolerade. Vi har varken katt eller hund men får plocka fästingar från barnen nästan alla dagar ändå just för att dom är ute och leker. Enda sättet att slippa dom är väl att stänga in barnen hela sommaren men det är väl inte så kul kanske.

Det viktigaste för att minska risken för att smittas av borrelia är att plocka fästingarna så fort som möjligt, har för mej att dom behöver sitta fast typ 1 dygn eller så för att smittan ska gå över till mäsnniskan. Så kolla barnen noga varje kväll och även på morgonen för ibland missar man dom på kvällen (dom kan krypa löst nånstans där dom inte syns och biter fast under natten).

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
Svar på tråden Fästingar på mina barn!!!