• Anonym

Omhändertagen brorsdotter hjälp!?

Det är så att min bror har sen flera år tillbaka varit gift med en kvinna och dom har tillsammans ett barn på 1,5 år (en flicka) Min bror har sen tidigare en flicka som bor hos sin mamma då han ej får träffa henne mera än varannan helg i och med en vårdnadstvist. Min brors fru har en flicka sen tidigare också som hon inte har fått träffa först nu när hon är 14 år (tidigare bara tele samtal)

Båda är missbrukare och lever i misär i sitt hus.

Socialen och mydigheter har i flera år bråkat på dom om det är ett bra hem för barn osv...
    Nu igår hade min bror ett läkarbesök där läkaren tog bort hans sjukskrivning sen 10 år tillbaka och ansåg att nu är det nog, eftersom han var påverkad vid besöket. Han hade även med sig sin 1,5 åring i bilen.

Idag har dom tagit 1,5 åringen. Har jag hört av vår gemensamma mamma. Den enda kontakten jag har med honom är för att träffa den lilla flickan. Och ska jag träffa den äldsta gör jag det hos hans ex fru. Eftersom jag avskyr deras leverne. Och har själv kämpat för att soc ska gripa in och ta barnen.

Nu är min fråga vart har flickant tagit vägen och vad har jag att vänta?? Jag vill ju inte att den lilla ska hamna vart som helst, jag är ju ändå faster.. Helst skulle jag se att hon får vara hos mig...

Orolig... någon med erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-29 18:06
    Alltså myndigheterna har tagit flickan idag då dom ansåg att dom inte kan ta hand om barnet, en akut insats! Skedde bara över dagen.. Vart ska jag vända mig och har jag någon som helst talan i detta.

• Svar på tråden Omhändertagen brorsdotter hjälp!?
  • Anonym

Tycker du ska kontakta soc i den kommun han lever i. Vet att soc prioriterar att flickan blir omplaserad i första hand hos släktingar, du ska kontakta dom och berätta din syn och dina önskemål för dom att du gärna vill ge flickan ett tryggt hem. Har i flera åt jobbat med omplaseringar och vet att dom anser att kontakt med närstående för barnen är viktigt.
    Ser upp till dig som kämpar för din brorsdotter.
    lycka till och skriv gärna här igen om hur det går.

• Anonym

Vänd dig till din brors hemkommun, socialtjänsten. Fråga i kommunväxeln efter den person som har hand om familjehemsplaceringar. Enligt lag ska anhöriga särskilt beaktas när barn ska familjehemsplaceras. Du måste dock även i övrigt vara ett bra hem inget eget missbruk, fast bostad inga konstigheter med andra ord.
    Just nu är sannolikt din brosdotter placerad i ett jourhem, tillfälligt hem innan den egentliga placeringen sker.

• Anonym

Hoppas verkligen att det löser sig för din brorsdotter! Tycker det är bra av dig att kämpa för att hålla kontakten med henne. Bra att de tagit henne men hoppas du får reda på hur det ligger till.

tycker det är bra att man ingriper när det helt tydligt behövs. Det är kanske försent att rädda din bror och hans sambo, men inte försent för barnen!

• Anonym (Erika)

Jag håller tummarna för dig och din brors lilla flicka. Lycka till.

• Anonym

Tusen tack för alla fina svar! Är så orolig över henne, man känner ju lite att det är ens plikt att se efter henne när föräldrarna själv inte gör det!

Är förlovad och har en egen lägenhet plus sambons lägenhet, bra inkomst, inga konstigheter, inga barn själv, dock är jag styvmor!

Kommer att ringa imorgon.

Ska också skriva att min bror själv inte har ringt mig och berättat för han törs inte han vet att jag är emot allting som händer. Och jag var till och med med de första 3 månader i lillflickans liv, bodde med dom för att hjälpa till.

Hoppas iaf att hon har det bra där hon är nu...

• Julia08

Håller oxå tummarna för dig och flickan! Uppdatera oss gärna hur det går i morgon!

• Anonym

Kommer att ringa imorgon och höra mig för. Tack alla för ert stöd!

• Kaninfarmen

Hur har det gått? Fick du nåt svar hos soc??

• Anonym

Har inte fått veta något ännu, fick ett kyligt mottagande när jag ringde soc sek. som sa att jag skulle ringa familjerätten. Så fort jag nämnde vad det handlade om ändrade dom tonläge och ville inte alls prata.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-01 19:31:00 följande:
    Har inte fått veta något ännu, fick ett kyligt mottagande när jag ringde soc sek. som sa att jag skulle ringa familjerätten. Så fort jag nämnde vad det handlade om ändrade dom tonläge och ville inte alls prata.
    Se till att ligga på! Soc undviker gärna placeringar hos släkten fastän det är deras skyldighet att först försöka placera barnet där.
Svar på tråden Omhändertagen brorsdotter hjälp!?