• LadyLove

Muskelknuta på livmodern...

Hejhej.
    När jag var på ett av mina många vul förra veckan såg läkaren att jag hade en muskelknuta? på livmoderns bakre vägg, den mätte nu 3 cm och tryckte upp och fram min livmoder så på magen kändes det som jag var i v 14 men då var det bara v 10... alltså puttar den på livmodern enligt han. Jag har aldrig hört talas om detta förr och var ganska stressad tillbaka till  jobbet så jag frågade inte så mycket om det. Men han sa att det inte är någon fara för barnet, men att det däremot kan kompicera en förlossning om den blir större. Så jag ska tillbaka snart igen och göra nytt vul för att se om den växer, knutan alltså...

Nu till min fråga: Är det någon som haft eller har likadant som kan dela med sig av erfarenhet... och kanske berätta lite om hur det skulle komplicera en förlossing

• Svar på tråden Muskelknuta på livmodern...
  • tankar2009

Vet inte om det är samma sak, men när jag var på 3d-UL i vecka 26 så såg BM en "myomliknande struktur" som var en typ av muskelknuta. Den var också några centimeter och satt lyckligtvis på andra sidan moderkakan precis i höjd med naveln. Hon sa att så länge jag inte känner av den så är det inga problem men man blev ju ändå lite fundersam. Har visat den för båda mina barnmorskor på MVC och de har visat den för deras respektive läkare, men ingen har sagt att det kommer att påverka förlossningen. Självklart är detta något jag tänker på ibland fortfarande och jag har flera gånger frågat om jag inte ska göra något mer UL  för att se om den har vuxit ännu mer, men alla tycker att det är onödigt... Jag vet inte vad jag ska tro... Nu är jag i v.35 och det börjar närma sig med stormsteg!

• detblirenbebis

Jag har två myom på livmoderns framvägg. Har aldrig känt av dom tidigare men nu har de växt lite vilket dom kan göra pga hormonerna, det är bra att dom kollar ordentligt, till mig sa dom att de inte kommer vara nåt problem vid förlossning då dom inte sitter i vägen. Men mina har börjat göra ont och jag kan känna knölarna utifrån med handen. Hoppas dom inte växer och hamnar i vägen men om dom sitter i bakvägg bör det ju inte vara något problem.

Som sagt bra att dom håller koll men inget du behöver vara orolig för då dom är helt ofarliga. Ibland kan man behöva op bort dom men det är bara om dom ger dig besvär, vilket dom inte verkar gjort än.

Lycka till!

• tankar2009
    detblirenbebis skrev 2010-06-30 10:01:06 följande:
    Jag har två myom på livmoderns framvägg. Har aldrig känt av dom tidigare men nu har de växt lite vilket dom kan göra pga hormonerna, det är bra att dom kollar ordentligt, till mig sa dom att de inte kommer vara nåt problem vid förlossning då dom inte sitter i vägen. Men mina har börjat göra ont och jag kan känna knölarna utifrån med handen. Hoppas dom inte växer och hamnar i vägen men om dom sitter i bakvägg bör det ju inte vara något problem.

Som sagt bra att dom håller koll men inget du behöver vara orolig för då dom är helt ofarliga. Ibland kan man behöva op bort dom men det är bara om dom ger dig besvär, vilket dom inte verkar gjort än.

Lycka till!
    Har de kollat dem något mer på dig under graviditeten? Jag har som sagt frågat flera gånger men alla säger att de inte kommer att kolla upp dem något mer. De upptäcktes när jag gjorde det senaste ultraljudet och det var ett 2d/3d/4d-UL i vecka 26. 

• detblirenbebis

Jag har haft en ganska komplicerad graviditet med blödningar, detta har absolut inget samband med myomen utan det är från moderkakan men pga det har jag gjort ganska många UL. Däremot har man inte lagt nån vikt på att titta närmre på myomen utan koncentrerat sig på vart blödningen kom ifrån.

Är du orolig är det din rätt kan jag tycka att få titta igen, men om dom säger att det inte behövs har du nog ingen anledning att vara orolig. Det sitter säkert inte i vägen eller kanske var så litet att det inte hinner bli nåt hinder. Så länge du inte märkt av det så spelar det ingen roll. Mina har växt men de buktar ju utåt och trycker varken på bebisen eller sitter ivägen för forlossning. Det är dessutom inte alltid de växer i samband med graviditet.

Svar på tråden Muskelknuta på livmodern...