• Signa tur

Dåliga tänder på 1-åring?!

Min 1-åring har riktigt hemska tänder i överkäken. De ser nästan ut som när man fått flour på tänderna hos tandläkaren. Gula med beläggning.

Borstar tänderna noga med barntandkräm (har alltid gjort), ger inga juicer eller saft, inget godis (har hänt att stora syskon låtit honom få smaka på glass och klubba nån enstaka gång sista tiden), han äter dock välling på nätterna och till kvällen EFTER tandborstningen.

I nederkäken ser tänderna vita och fina ut. Kan fall och slag mot tand påverka att tänderna ser så hemska ut?

I väntan på tid hos tandläkaren, är det någon som kan ge tips på vad man kan göra? Förstås fortsätta borsta tänder 2 ggr/dag, men annat?

• Svar på tråden Dåliga tänder på 1-åring?!
  • MiloLK

tänderna kan ta skada av fall osv . Vissa barn har sämre kvalité på sina tänder....du verkar ju vara duktig med tandhygienen så ngt mer borde man ju inte kunna göra ? jobbigt. Tur att han klommer tappa de sen

• Pormoicheia

Sonern, snart 4, har riktigt fula framtänder i överkäken han också. Detta av flera olika orsaker.

1. Han krånglade med tandbortningen och spände överläppen över tänderna under en väldigt lång period. Vi fick alltså inte komma åt att borsta ordentligt överhuvudtaget och då han alltid varit väldigt duktig i övrigt och gått med på tandborstning så ville vi inte förstöra det genom att börja bråka. Nog för att vi försökte men vi kunde ju inte hålla på hur länge som helst.

2. Han fick under en period täta astmaanfall som höll i sig i en veckas tid och under denna den tiden fick han ganska starka mediciner som skule andas in. Mellan anfallen så fick han dagliga inhaleringar. Hans astmamediciner gjorde att karies och svamp (på tungan) lättare fäste.

3. Han har alltiod gått och tuggat på saker (allt ifrån plast och trä till metalldelar). Han har äve haft en svårbruten vana att gå och hämta hårdbröd som han gått runt och tuggat på. Detta har vi givetvis velat bryta. Men då han går upp dåligt i vikt så säger läkarna att det är bra att han går och småäter. De säger även att russin är jättebra då det triggar igång hungern (behöver jag säga att tandläkarna inte håller med)...

4. Vissa har väldigt starka  tänder medan andra har känsligare tänder. Hade han dock haft dåliga tänder från start borde han ju egentligen ha missfärgningar på fler ställen och inte bara på framtänderna...Men man kanske kan ha olika kvalité på olika tänder också...vad vet jag.

Vi sitter i en lite ond cirkel här och 3 av hans 4 mest synliga framtänder är kraftigt missfärgade. Det har satnnat av nu (tack och lov) men det ser allt annat än fint ut.

Vi tröstar oss med att vi, tills den dag han tappar mjölktänderna har lyckats arbeta in bra vanor när det kommer till munhygienen.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • vittra

Blir fundersam över första inlägget som skriver att du verkar vara duktig med tandhygien... givetvis påverkar det ju om han dricker välling efter tandborstningen, det är ju ett mycket omdiskuterat ämne huruvida man bör ge välling utan att borsta tänderna efteråt, och för mig är det inte alls särskilt konstigt att det kan tänkas påverka tänderna. Skulle inte kalla det att göra allt man kan, när man inte ens borstar tänderna efter vällingen. Nu har ju vi aldrig haft ett flaskbarn så är helt obekant med hur de tar flaskan i munnen, men beroende på grepp så kan det ju tänkas att bara överkäkens tänder påverkas negativt? Men mitt konkreta tips är att helt klart börja borsta efter vällingen istället för före. Och givetvis vara särskilt noga med överkäken.

• MiloLK
    vittra skrev 2010-06-29 20:12:26 följande:
    Blir fundersam över första inlägget som skriver att du verkar vara duktig med tandhygien... givetvis påverkar det ju om han dricker välling efter tandborstningen, det är ju ett mycket omdiskuterat ämne huruvida man bör ge välling utan att borsta tänderna efteråt, och för mig är det inte alls särskilt konstigt att det kan tänkas påverka tänderna. Skulle inte kalla det att göra allt man kan, när man inte ens borstar tänderna efter vällingen. Nu har ju vi aldrig haft ett flaskbarn så är helt obekant med hur de tar flaskan i munnen, men beroende på grepp så kan det ju tänkas att bara överkäkens tänder påverkas negativt? Men mitt konkreta tips är att helt klart börja borsta efter vällingen istället för före. Och givetvis vara särskilt noga med överkäken.
    jamen borstar hon 2 ggr om dagen är hon väl ändå¨noggraann. Visst att hon ger vällingen efter men kanske är det barnets sömnmetod? Då blir det jobbigt att väcka ungen för att borsta tänderna. Men välling fräter mkt så på tänderna så kanske ska man hitta ett annat sövsätt om det nu är så.  Men får barnet välling nu också?
  • Signa tur
    MiloLK skrev 2010-06-29 20:16:15 följande:
    jamen borstar hon 2 ggr om dagen är hon väl ändå¨noggraann. Visst att hon ger vällingen efter men kanske är det barnets sömnmetod? Då blir det jobbigt att väcka ungen för att borsta tänderna. Men välling fräter mkt så på tänderna så kanske ska man hitta ett annat sövsätt om det nu är så.  Men får barnet välling nu också?
    Han älskar sin välling och har svårt att somna om han inte ¨får somna vid vällingflaskan.

Ska försöka ändra så inte han somnar vid vällingen. Mitt första barn var också en riktig vällingslukare och ville också somna vid vällingen men hon har aldrig haft några hål i tänderna.

Kom att tänka på att de fula tänderna kanske kan bero på är i att det är svårt att komma åt i överkäken (han ogillar att få tänderna borstade men älskar att borsta dom själv!), han har haft svamp i munnen efter penicillinkurer vid ett tillfälle, han hade vid ett tillfälle magsjuka i tre veckor. Spy fräter ju på tänderna.

Så svårt, och hopplöst! Har alltid varit noga med mina barns munhygien och så ser sonens tänder ut som de gör.. Blir så ledsen..
  • xXMaLoXx

Nu är tråden skitgammal, men jag skriver ändå. Vi har nyss varit på infomötet hos tandhygienist och fått lära oss att det är tänderna i nederkäken som tar mest stryk av att dricka ur nappflaska. Vi fick även höra att det är helt ok att ta tandborstning före vällingen om man har svårt att få barnet till ro om man ska börja fixa med borstningen efter. Huvudsaken var att man borstade två ggr om dagen. Ett tips var att låta barnet dricka lite vatten efter vällingen för att "skölja" bort rester.

Vi fick även lära oss att har man ätit penicillin under grav så kan barnet få bl a missfärgningar på tänderna. Att man hade dåliga anlag gällande mjölktänderna, behövde inte betyda att det förs över till de permanenta.

www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Dåliga tänder på 1-åring?!