Homepati
Jag såg att detta ämne inte varit uppe till diskussion speciellt mycket, och eftersom det är ett ämne som intresserar mig så tänkte jag att vi kunde diskutera lite om det.
Först en sammanfattning av homepati, då går vi till wikipedia för enkelhetens skull.
Homeopati, från grekiskans homeos "lika" och pathos "lidande", är ett alternativt medicinalsystem som skapades av den tyske läkaren Samuel Hahnemann (1755–1843). Grundidén för homeopatin är att ett ämne som kan skapa vissa symptom hos en frisk individ kan bota samma symptom hos en sjuk individ, något som brukar kallas "lika botar lika". Det finns dock inga belägg för att homeopati fungerar [...]
Metodiken innebär bland annat att man späder ut blandningar med dessa ämnen, i allmänhet så långt att slutresultatet inte längre innehåller några aktiva substanser överhuvudtaget, ofta enligt principen att "ju svagare blandning, desto starkare effekt". Homeopatin står i konflikt med väletablerad vetenskap och kända experimentella resultat och är ett typexempel på pseudovetenskap.
Jag grundar den uppfattningen på det minst sagt klena vetenskapliga stödet för homeopati och det ganska massiva stödet mot i form av att det bryter mot flertalet kända och välbelagda kemiska, biologiska och fysiska teorier.
Nu till några diskussionsfrågor:
1. Har du använt homeopatika någon gång?
2. Tror du att homeopatiska behandlingsmetoder har någon effekt? Någon effekt utöver psykologisk effekt?
3. Ska homeopatika införlivas i sjukförsäkringssystemet (alltså betalas/subventioneras med skatter)? Varför? Varför inte?
4. Ska homeopatika förbjudas?
5. Ska läkare och övrig utbildas i homeopati?
6. Övriga synpunkter?
Notera att det enbart är homeopati som diskuteras, inte andra alternativmetoder.