• MarreTN

Ni som ger ersättning, hjälp tack!

Har en liten nyfödd som får ersättning här hemma, och vet inte så mycket om det så har lite frågor till er härinne.

Jag använder baby semper 1, som man ska göra antar jag.. Och jag kokar vatten som jag ställer in i kylskåpet och sedan bara värmer i micron när hon är hungrig, för så kan man väl göra?  Man ska alltid koka vattnet först eller?

Det står att det kan förvaras i kylskåp 6-8 timmar, men är det superpetigt?

Sedan ska vi åka på semester nu i veckan och undrar då hur ni har gjort under resan? Med ersättningen? Dom på tetrapack är väl inte att rekommendera nu?

Har hört något om att ge dom rapsolja också för magen, vad är det för råd? Men det behövs väl bara om de är hårda i magen?

Kommer nog inte på något mer just nu, läst så många olika råd om uppvärmning av maten så vet inte hur man ska göra.

Bebis juni -10
  • Svar på tråden Ni som ger ersättning, hjälp tack!
  • aprilfamilj

Jag har alltid gett mina barn tetra ersättning från början. Lättsammare då jag varit orolig att blanda fel så dom ska få ont i magen.

Sen har jag inte varit så petig med att koka vattnet och haft de i kylen osv... Man får testa sig fram helt enkelt. Det viktigaste är att man inte micrar EFTER att man blandat ihop ersättningen eftersom det är nått ämne som förstörs då...

• IssaBL

Jag kan rekommendera att ha varmt vatten i termos och kallt vatten i flaska, för att sen blanda ihop det till bra temperatur för pulvret. Det kan bli lite bökigt ibland med har fungerat bra i 7 månader nu :) Så kör vi på nätterna också, så slipper man gå till köket och värma, man kan fixa allting i sovrummet.
    Varför rekommenderas inte tetra? Vi har kört med dem från början, även rumstempererade men vissa gillar ju inte så "kall" mat, men testa!
    Får du en "kräkbäbis" kan ni testa NAN istället, jag har hört många vars bäbisar kräkts mycket av Semper, men det är ju inte säkert.
    Om barnet blir hård i magen kan man hälla lite olja i ersättningen i första hand, om det inte fungerar så kan man testa med messmör.

• Mamman8

Jag har kokat vattnet.. Men jag blandar bara i ordning när dottern ska äta, jämt 5min före så de alltid är nytt å fräscht..
    När vi är ute å åker ger ja alltid sån reseförp, varför ska man inte ge dom sån??
    Men vi ger NAN tycker den funkar bättre för oss iaf.

• aprilfamilj

Ett tips till resan. Jag har kokat vatten och tagit med i en termos, sen kokat, kylt vatten. Så häller man bara i från båda så man får rätt temperatur.

• MarreTN
    IssaBL skrev 2010-06-29 22:24:35 följande:
    Jag kan rekommendera att ha varmt vatten i termos och kallt vatten i flaska, för att sen blanda ihop det till bra temperatur för pulvret. Det kan bli lite bökigt ibland med har fungerat bra i 7 månader nu :) Så kör vi på nätterna också, så slipper man gå till köket och värma, man kan fixa allting i sovrummet.
    Varför rekommenderas inte tetra? Vi har kört med dem från början, även rumstempererade men vissa gillar ju inte så "kall" mat, men testa!
    Får du en "kräkbäbis" kan ni testa NAN istället, jag har hört många vars bäbisar kräkts mycket av Semper, men det är ju inte säkert.
    Om barnet blir hård i magen kan man hälla lite olja i ersättningen i första hand, om det inte fungerar så kan man testa med messmör.
    Hur mycket olja har man då i?
    Bebis juni -10
  • MarreTN

Tack så mycket för era svar:).. Jag tror jag fortsätter med att ha kokat vatten som jag värmer i micron på natten, Kanske kan sluta med det senare men känns bäst så nu =)

Bebis juni -10
  • IssaBL
    MarreTN skrev 2010-06-29 23:33:37 följande:
    Hur mycket olja har man då i?
    Jag frågade både bm och barnläkaren på första läkarbesöket, och de sa ingen direkt mängd utan "så länge hon inte tycker det smakar illa", men vi använde kanske 1-2 matskedar någon gång om dagen när vi såg att hon blivit hård, sen kan man ju kanske underhålla med en gång om dagen eller nåt sånt.
Svar på tråden Ni som ger ersättning, hjälp tack!