• malinka1980

    egna barn ska man adoptera

    Jag har tre egna barn och har nu träffat en ny man. han vill adoptera, jag vet inte vad jag vill eller hur jag ska resonera. Vi har inte försökt men känner lite blandade känslor när man läser om de som inte kan få barn och försöker men inte lyckats och får stå i lång kö. dela gärna med er av era åsikter kring detta

  • Svar på tråden egna barn ska man adoptera
  • VNmamma

    Är ni överens om att ni vill skaffa ett gemensamt barn? Är hans och din barnlängtan lika stark? Det är väl två frågor som först måste besvaras.
    Har ni kommit fram till "ja" på båda frågorna...vad är då skälet till att ni (eller din man) vill adoptera? Är ni gifta? Det är en förutsättning för att få adoptera.

    Om ni bestämmer er för att försöka bli adoptivföräldrar blir det barnet bli lika mycket ert eget barn som de barn du fött.  Barnet ni ska adoptera måste känna att det kommer till en familj där det är innerligt önskat och mottaget på samma sätt som sina storasyskon.

    Det tar tid att bli utredd, det kostar pengar att stå i kö och att genomföra en adoption i utlandet. Det är det värt tusen gånger ifall man längtar efter att bli förälder på ett delvis annorlunda men fantastistiskt sätt.

    www.mia.eu kan du läsa mer om adoptioner. 

  • malinka1980

    Tack!
    Vi båda vill ha fler barn, han vill adoptera och jag vet att jag kan få egna barn, för mig är inte frågan om jag kommer att älska det barnet om det är adopterat om jag väl bestämmer mig för att göra det på ett annorlunda sätt. Jag tror att det är svårt att förklara det är nog för mig förståelsen att och varför jag skulle adoptera när jag kan få egna barn. Jag ska läsa mer om adoptioner och känna efter om det kommer ett beslut efter mer kött på benen. Men till er som kämpar lycka till, ni är modiga och det finns barn som behöver föräldrar.

  • mammamys06
    malinka1980 skrev 2010-06-30 05:56:04 följande:
    Tack!
    Vi båda vill ha fler barn, han vill adoptera och jag vet att jag kan få egna barn, för mig är inte frågan om jag kommer att älska det barnet om det är adopterat om jag väl bestämmer mig för att göra det på ett annorlunda sätt. Jag tror att det är svårt att förklara det är nog för mig förståelsen att och varför jag skulle adoptera när jag kan få egna barn. Jag ska läsa mer om adoptioner och känna efter om det kommer ett beslut efter mer kött på benen. Men till er som kämpar lycka till, ni är modiga och det finns barn som behöver föräldrar.
    Önskar dig lycka till. Nej, vi är mer modiga än andra som får biobar och ett litet tips bara: Om/när du skriver i adoptionstrådar så uttryck dig gärna med biologiska barn istäållet för egna barn, även de adopterade barnen är våra egna barn  Hoppas du får mer kött på benen och du kan ju också stålla frågor här i adoptionsforumet Lycka till! 
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • morgonsolan

    Lite OT kanske, men finns det ngn speciell anledning till att din man vill adoptera, om ni nu kan få biologiska barn? Att adoptera är ett fantastiskt sätt att bilda familj på, jag håller själv på med den biten för fullt, MEN, vi har köat sedan sommaren 07 och kommer att få vänta i minst 10 månader till.. Så, det tar tid helt enkelt bara så ni är beredda på det.

    Håller också med mammamys om ordvalet. Adopterade barn är egna barn.


    malinka1980 skrev 2010-06-30 05:56:04 följande:
    Tack!
    Vi båda vill ha fler barn, han vill adoptera och jag vet att jag kan få egna barn, för mig är inte frågan om jag kommer att älska det barnet om det är adopterat om jag väl bestämmer mig för att göra det på ett annorlunda sätt. Jag tror att det är svårt att förklara det är nog för mig förståelsen att och varför jag skulle adoptera när jag kan få egna barn. Jag ska läsa mer om adoptioner och känna efter om det kommer ett beslut efter mer kött på benen. Men till er som kämpar lycka till, ni är modiga och det finns barn som behöver föräldrar.
     
  • elsa77

    har både bio och adopterat och ja båda sätten är helt underbara!!! det behöver inte heller ta så lång tid det är väldigt olika vilka länder man passar in på och vilken ålder och om man är öppna för ett special need barn.. men längre än nio månader tar det för oss tog det 1,5 år från första kontakten tills vi var hemma igen

    Lycka till!

Svar på tråden egna barn ska man adoptera