• Sif

Jag orkar inte mer.

Jag är 21 år och har konstaterad Pco. Jag har "vetat" om det sen jag var 14 då mamma förklarade hennes problem, Pco.
    Jag orkar inte med min oro för framtiden, svartsjukan på medmänniskorna och min dåliga självkänsla.
    Jag vill kunna glädjas med människor som är gravida och som får tillföra världen en ny människa.
    Jag orkar inte prata med någon främling om mitt liv och mina problem även om jag vet att det är det jag behöver.
    Ge mig någonting att leva för, ge mig en tro på det jag gör.
    Ge mig något annat än det här.
    Det känns som ingen runt mig förstår och ibland känner man sig jävligt ensam.

Är det någon som kan säga något stöttande så vore jag mer än tacksam...

• Svar på tråden Jag orkar inte mer.
  • flaxa

Har du gjort en utredning och konstaterat pco? På vilket sätt har du problem av pco?
    Jag har pcos men har bara behövt 'hjälp på traven' för att bli gravid. Detta trots att jag har haft alla odds mot mig och fick kämpa länge. Men allt (nästan) går nuförtiden så ge inte upp tjejen!

• Sif

Jag har har problem med cystor, acne, mer än vanlig kroppsbehåring och det värsta är när jag och min sambo börjar fundera i bebisbanor. Vi har haft oskyddat sex i ca 2 år och det känns så himla hopplöst även om jag vet att det kan gå tillslut.
    Jag åkte in akut för ett halvår sen då jag fick problem med cystor och de konstaterade att jag hade pco.

• Cotterpin

Jag har konstaterad pco med allt vad detta innebär (ökad vikt, behåring och pärlband av äggblåsor) dock har jag sluppit cystor vilket jag är tacksam för!

Blev dock gravid med dottern med hjälv av pergotime som är ägglossningsstimulerande. Men vet även tjejer med pco som blir gravida på egen ägglossning.

Det som är viktigt att hålla koll på är att även om man har regelbunden mens så är det inte säkert att man har ägglossning när man har pco, kroppen luras och tror att den släppt ägget när den i själva verket inte har det.

Om ni har försökt i två år och dessutom har konstaterad pco så är det dags att få hjälp! Sök tid för utredning och lycka till :)

• TusseTvå

Du är ung! På det så är det god prognos att bli gravid om man har pco. Värre om du skulle gå in i tidigt klimakterie. Tog mig 2.5 år och pergo att bli gravid, första barnet vid 31 år.

• Zygo

Åh, allt kommer gå fint för dig! Jag fick veta att jag har pco när jag var 32 år gammal, testade Pergotime för att få igång ägglossningen, men det funkade inte. Gjorde sedan ivf och nu är jag gravid med mitt första barn!
    Oroa dig inte

• Söta Nasse

vi gav också upp efter att ha fått ett mf efter 4e kuren med pergotime. Då betalade vi för ivf istället. Önskar att vi gjort det på en gång så hade vi fått vårt barn direkt och sluppit lida i onödan. var helt klart de 30 000kr eller vad det kostade allt som allt.

Min fertilitetsläkare säger att det är positivt att ha pco för då vet man i alla fall att chansen är stor för att lyckas bli gravid. vi behöver bara lite hjälp.

Om ni har försökt så länge bör ni gå till läkaren och ta lite blodprover för att se om du verkligen har ägglossning. Jag fick pos på ältest även fast jag inte hade äl, då ägget inte lyckades släppa. 

vill tipsa om cvl kliniken i uppsala. 

♥ Flyttat till Täby ♥
  • TimeOfMyLife

Sif, jag förstår precis hur du menar med att vilja kunna glädjas med andra som blir gravida men att man inte kan.. Nu ska jag inte säga att jag har försökt så överdrivet länge, sex månader bara, men när jag sitter och läser forum på forum om PCO så inser jag vilket jobb det kommer att vara för att kanske lyckas bli med barn. Jag fick egentligen reda på det förra året, 2009, men jag reagerade inte över det då för det enda jag hörde som barnmorskan sa var "cellförändringar". Idag ringde jag återigen till Kvinnokliniken för att boka tid, och frågade då vad dom hade sett på ultraljudet förra året. "Du har lindrig PCO", men faktum är att jag har mens 1/3 av gångerna då jag borde ha det. Jag vet inte hur jag ska orka med detta problem, särskilt inte som att min sambo är 11 år äldre än mig och det känns som att tiden bara springer iväg... :(

• Fridaj

Jag har med PCO och vi har försökt att skaffa barn i lite mer än 1 år och nu har jag tagit min andra dos med Pergotime och ska börja med sprutor sedan när mensen kommer igen. Många av mina kompisar är gravida och en del har fått och man tycker det är orättvist att en del ska ha de svårt och vissa så lätt. Men vi är ju faktiskt väldigt många som har PCO och PCO-S och vi blir gravida med. Men de kanske behövs lite hjälp på traven. De ordnar sig ska du se. Så tänker jag ;) kram på dig

• Sif

Ja visst löser det sig oftast och man får försöka vara positiv!
    Jag ska försöka tänka att jag inte är ensam
    Men ibland känner man sig som en mindre värd människa. Vissa dagar är jobbiga..
    Det värsta är när någon vän som bara vart tillsammans några månader plötsligt ska ha barn, det känns fruktansvärt orättvist..
    Nåväl, min/vår dag kommer väl den också, det är bara att vi har något
    Vi måste göra innan dess.. tydligen.. ;)

• Fridaj

Jag vet hur du känner. Innerst inne är jag såå avis på mina kompisar som ska ha nu. Jag har ett nytt jobb på gång och tänker satsa på det nu för som det är så kan det ta tid innan man blir gravid. Hör av dig om du vill prata mer

Svar på tråden Jag orkar inte mer.