• Monosterious

Surrogat till gaypar

Finns det någon här som har erfarenhet (antingen själv eller genom bekanta) som har gått igenom det? Skulle vara trevligt att få höra lite hur det gått till, hur det funkar efter barnet är fött, osv.

Själv är jag inte direkt sugen på att bli "mamma på heltid", men på något vis. Kanske. Har funderat över det här i flera år och tanken på surrogat har fastnat. Att bära och föda ett barn åt ett gaypar (killar) och inte direkt vara en mamma till barnet men ändå vara delaktig i barnets liv (som en nära faster).

Men då är det ju (självklart) så att jag har lite krav. Det ska ju isf vara ett par jag klickar med och som har liknande värderingar (uppfostran) som mig. Jag vill inte stå för uppfostran av barnet, men få det klart i förhand vart de står på den fronten.

Är det vanligt att man som surrogat har kontakt med paret och barnet i fråga samt ställer t.ex. vissa krav?

• Svar på tråden Surrogat till gaypar
  • Mummy

Det är inte tillåtet i Sverige. Och jag ställer mig mycket skeptisk till att bära ett barn under 9 månader med ala känslor som det innebär, för att sedan ge bort det.

• UpsyDaisy

Det är som sagt inte tillåtet i Sverige. Och surrogatskap är inte en dans på rosor. I andra länder där det är tillåtet måste man ha haft barn tidigare så att man verkligen VET vad det innebär att vara gravid och att föda barn. För det är verkligen extremt emotionellt och man kan aldrig veta hur man kommer att reagera.

• sahara sahara

Det är visst tillåtet. Det finns inga lagar som hindrar en kvinna att skaffa barn ihop med en man som är gift med någon annan - man eller kvinna. Det finns heller inga lagar som hindrar pappan till barnet att få vårdnad och boende, och inga lagar som hindrar att hans make adopterar barnet om mamman samtycker till det.

Jag har ingen erfarenhet av det mer än vad jag har läst i bloggar. Kolla till exempel här, TS: surraomsurro.blogspot.com/ eller här: gaypappor.blogg.se/

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Monosterious

Som jag har läst så är det egentligen inte lagligt, men att det som presens skriver inte finns några lagar som hindrar en att skaffa barn med en annan man och sedan avsäga sig vårdnaden.

Tack för bloggarna, ska läsa mer där.

Och ja, jag inser ju också att det inte är någon dans på rosor. Och nej, jag har inget bestämt. Det är bara en tanke, och jag är nyfiken på att läsa/höra mer om folk som gått igenom det - både de praktiska bitarna (Hur de gick tillväga. Hur ser deras kontakt ut efteråt? Vad för krav har ställts från de olika parterna? osv) samt de emotionella.

• Vit Tiger

Om du har en massa krav och vill vara delaktig i barnets liv så är du ju inte surrogatmamma, utan helt enkelt en mindre aktiv mamma som skaffar barn med ett bögpar (sådana treklöverkonstellationer finns ju redan). Är du surrogratmamma i ordets rätta bemärkelse så ger du upp dina juridiska rättigheter till den andra pappan och kan egentligen inte ställa några krav (när du väl gett upp ditt juridiska föräldraskap). Det är inte tillåtet i Sverige att betala någon för att ställa upp på något sådant, men det är ju lätt att kringgå den lagen i praktiken. Jag tycker att man ska vara försiktig med att döma andra, bara för att man själv inte skulle kunna tänka sig att ställa upp på något. Det finns många exempel på lyckade surrogatmödraskap, både i Sverige och utomlands (jag själv känner några sådana personligen). Men i ditt fall så verkar det ju handla om att du vill vara en mindre delaktig mamma i en annan konstellation än den traditionella heterokonstellationen, inte om att du vill bli surrogatmamma.

• NEllY 85

Betyder inte surrogat att man oxå använder ett donerat ägg, att man gör IVF ? Eller har jag fått de om bakfoten?
    Lycka till iaf, du kan komma att göra ett bög-par mycke lyckligt  

• sahara sahara
    NEllY 85 skrev 2010-08-10 19:36:19 följande:
    Betyder inte surrogat att man oxå använder ett donerat ägg, att man gör IVF ? Eller har jag fått de om bakfoten?
    Lycka till iaf, du kan komma att göra ett bög-par mycke lyckligt  
    Det är olika former av surrogat, men båda förekommer. Oftast när man pratar om surrogatmammor så gäller det väl heteropar, där man tar könsceller från de blivande föräldrarna, men låter någon annan bära barnet, men som sagt, båda formerna förekommer.
    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Surrogat till gaypar