• petereriksson

Flytta till sin man eller kvinna i Sverige från utanför EU

Då behövde man uppehållstillstånd.
    De betraktar gifta, partnerskap, sambo likadant.
    Måste man verkligen ansöka från landet man är medborgare i och vänta i 6 månader som det står?
    Hur menar de att tex en kvinna i Mexiko ska kunna ansöka som sambo med en man i Sverige? Menar de att det räcker att både kvinnan och mannen fyller i/säger att ja det ska vara sambos när kvinnan kommer till Sverige? Ordet sambo betyder givetvis att man bor tillsammans vilket är omöjligt om man bor i olika länder.
    Tack!

• Svar på tråden Flytta till sin man eller kvinna i Sverige från utanför EU
  • mamaciiita

Hm.. finns det ingen du kan maila på imigrationsverket om det? Jag och min mexikanske sambo ska flytta till Sverige om ett år, vi kommer att vara gifta då och vi kommer att ansöka om uppehållstillstånd för honom på svenska ambassaden här i Mexico ca 6 månader innan vi åker. Jag har kompisar som har tagit med sina Mexikanska sambos till Sverige men då har de bott tillsammans i Mexico först. Vad jag kommer ihåg så ska man ha varit sambo i två år för att det ska räknas samma som ett äktenskap. Om ni ska vara sambos så kanske steget inte är så långt till att gifta sig? Annars så kanske hon kan ansöka till ett Svenskt univeristet och få ett studentvisa?

Vad jag har förstått så måste man verkligen vänta i sitt land på beslut om uppehåll för det ska klistras in i passet, men jag har en kompis vars kille glömde hämta ut beslutet på ambassaden och åkte till sverige ändå och det gick bra.. fast då hade ju beslutet ändå kommit.

• petereriksson
    mamaciiita skrev 2010-06-30 05:31:34 följande:
    Hm.. finns det ingen du kan maila på imigrationsverket om det? Jag och min mexikanske sambo ska flytta till Sverige om ett år, vi kommer att vara gifta då och vi kommer att ansöka om uppehållstillstånd för honom på svenska ambassaden här i Mexico ca 6 månader innan vi åker. Jag har kompisar som har tagit med sina Mexikanska sambos till Sverige men då har de bott tillsammans i Mexico först. Vad jag kommer ihåg så ska man ha varit sambo i två år för att det ska räknas samma som ett äktenskap. Om ni ska vara sambos så kanske steget inte är så långt till att gifta sig? Annars så kanske hon kan ansöka till ett Svenskt univeristet och få ett studentvisa?

Vad jag har förstått så måste man verkligen vänta i sitt land på beslut om uppehåll för det ska klistras in i passet, men jag har en kompis vars kille glömde hämta ut beslutet på ambassaden och åkte till sverige ändå och det gick bra.. fast då hade ju beslutet ändå kommit.
    Vi kan också gifta oss, skulle det bli enklare i så fall?
    Till exempel om hon kom som turist och vi gifte oss eller om vi gifte oss i det andra landet.
    Jag tror att man bara kunde ringa migrationsverket och inte mejla.
  • mamaciiita
    petereriksson skrev 2010-06-30 05:45:53 följande:
    Vi kan också gifta oss, skulle det bli enklare i så fall?
    Till exempel om hon kom som turist och vi gifte oss eller om vi gifte oss i det andra landet.
    Jag tror att man bara kunde ringa migrationsverket och inte mejla.
    Jag tror att hon skulle få åka tillbaka till sitt land och ansöka om uppehållstillstånd därifrån även om ni gifter er i Sverige. Vi kommer att gifta oss i Sverige när min sambo är här som turist men sen så åker vi tillbaka till Mexico igen..

Men 6 månader klarar man ju att bo åtskilda om man måst, jag tror inte det går att komma runt det.
  • Guerita

Gift er innan, dvs i Mexico, om ni kan eftersom det fortfarande är något som anses mer permanent/äkta i såna här fall.  Annars får ni som sagt skriva att ni avser att leva som sambos i Sverige (det är det de frågar om). Man måste ansöka om, och få, uppehållstillstånd i hemlandet innan man kommer till Sverige. Har man bott ihop/varit gifta i 2 år kan partnern få permanent uppehållstillstånd direkt i stället för ett tillfälligt. Det behöver inte ta 6 månader, det är i vissa länder det tar så lång tid och jag tror att i Mexico går det snabbare, men det kanske Mamaciiita vet?

Suerte!

• jamila2000

Både två kommer att kallas till intervju för att se hur väl ni känner varandra,hur träffades ni vad vet du om den andra+familjeförhållanden tex vad heter mamma o pappa ev syskon vad gör dom.
    Det är många frågor.
    Har man foton med sig så är det bra.
    Min man kommer från ett afrikanskt land och kom hit 2001.

• mamaciiita
    Guerita skrev 2010-06-30 05:54:58 följande:
    Gift er innan, dvs i Mexico, om ni kan eftersom det fortfarande är något som anses mer permanent/äkta i såna här fall.  Annars får ni som sagt skriva att ni avser att leva som sambos i Sverige (det är det de frågar om). Man måste ansöka om, och få, uppehållstillstånd i hemlandet innan man kommer till Sverige. Har man bott ihop/varit gifta i 2 år kan partnern få permanent uppehållstillstånd direkt i stället för ett tillfälligt. Det behöver inte ta 6 månader, det är i vissa länder det tar så lång tid och jag tror att i Mexico går det snabbare, men det kanske Mamaciiita vet?

Suerte!
    För mina kompisar och deras sambos så tog det strax under 6 månader tror jag, en annan kompis man som är från ett afrikanskt land fick vänta i 10 månader..
  • Guerita
    mamaciiita skrev 2010-06-30 06:03:15 följande:
    För mina kompisar och deras sambos så tog det strax under 6 månader tror jag, en annan kompis man som är från ett afrikanskt land fick vänta i 10 månader..
    Hade bara hört att Mexico är snabbare men det var som sagt bara hörsägen. Jag har uppfattat det som att handläggningstiden i princip är beroende på om det är många eller får som vill flytta från just det landet och relativt sett så är det ju inte så många från Mexico som åker till Sverige.
  • Guerita
    Guerita skrev 2010-06-30 06:09:09 följande:
    Hade bara hört att Mexico är snabbare men det var som sagt bara hörsägen. Jag har uppfattat det som att handläggningstiden i princip är beroende på om det är många eller får som vill flytta från just det landet och relativt sett så är det ju inte så många från Mexico som åker till Sverige.
    många eller *få* ska det ju vara så klart, inte får...
  • petereriksson
    mamaciiita skrev 2010-06-30 06:03:15 följande:
    Jag tror att hon får komma hit i 3 månader som turist. Eller som student, då kan hon kanske vara här i 5 år eller något sådant.
    Kan jag som en svensk man gifta mig med en kvinna från ett annat land i Sverige? Jag menar när hon är här som turist.
    I värsta fall får jag följa med henne dit när hon ansöker om vi inte kan vara ifrån varandra, det borde väl gå eftersom den som bor i Sverige väl endast behöver fylla i ett papper och utlänningen måste intervjuas?
    Peter
  • Guerita
    petereriksson skrev 2010-06-30 06:12:11 följande:
    Jag tror att hon får komma hit i 3 månader som turist. Eller som student, då kan hon kanske vara här i 5 år eller något sådant.
    Kan jag som en svensk man gifta mig med en kvinna från ett annat land i Sverige? Jag menar när hon är här som turist.
    I värsta fall får jag följa med henne dit när hon ansöker om vi inte kan vara ifrån varandra, det borde väl gå eftersom den som bor i Sverige väl endast behöver fylla i ett papper och utlänningen måste intervjuas?
    Peter
    Som turist gäller 3 månader ja. Som student så länge man studerar, kan betala sina studier i princip, men man måste så klart förnya sitt uppehållstillstånd.

Ja du kan gifta dig men utländsk medborgare i Sverige. Hon måste då bevisa att hon är fri att gifta sig, dvs svensk hindersprövning görs. T.ex ett papper från Registro Civil där det står att hon är ogift. Det finns andra regler som kan användas om detta papper inte går att få. Kolla på skatteverket.se eller maila dem och fråga. De är väldigt hjälpsamma.

Såvitt jag vet kan ni båda vara i Mexico vid ansökningstiden, hur ska man annars kunna vara sambos i utlandet?
Svar på tråden Flytta till sin man eller kvinna i Sverige från utanför EU