petereriksson skrev 2010-06-30 06:12:11 följande:
Jag tror att hon får komma hit i 3 månader som turist. Eller som student, då kan hon kanske vara här i 5 år eller något sådant.
Kan jag som en svensk man gifta mig med en kvinna från ett annat land i Sverige? Jag menar när hon är här som turist.
I värsta fall får jag följa med henne dit när hon ansöker om vi inte kan vara ifrån varandra, det borde väl gå eftersom den som bor i Sverige väl endast behöver fylla i ett papper och utlänningen måste intervjuas?
Peter
Som turist gäller 3 månader ja. Som student så länge man studerar, kan betala sina studier i princip, men man måste så klart förnya sitt uppehållstillstånd.
Ja du kan gifta dig men utländsk medborgare i Sverige. Hon måste då bevisa att hon är fri att gifta sig, dvs svensk hindersprövning görs. T.ex ett papper från Registro Civil där det står att hon är ogift. Det finns andra regler som kan användas om detta papper inte går att få. Kolla på
skatteverket.se eller maila dem och fråga. De är väldigt hjälpsamma.
Såvitt jag vet kan ni båda vara i Mexico vid ansökningstiden, hur ska man annars kunna vara sambos i utlandet?