• FH Mamma

Vad kan det kosta att operera bort en ytlig tumör på hund?

Jag vet det skiljer sig från ställe till ställe mm men någon kanske har någon idé

Det är en tumör vid analöppningen, ser ut som ett stort körsbär.

Veterinären sa att den riskerar att blöda en hel del.

Vad kostar det om man vill kolla om den är elakartad eller inte?

Hunden är en 11 årig schäfermix. Inte min hund.

• Svar på tråden Vad kan det kosta att operera bort en ytlig tumör på hund?
  • Rottis77

Är hunden föärsäkrad? Då är det ju självrisken och lite till.

Kan väl ligga runt 2500-6000 kr beroende på hur den sitter och hur lång tid operationen tar. Kostar ca 1000 kr att skicka den på analys. Men som du skriver kan det nog variera mycket i pris från klinik till klinik.

Det är inte fistlar som hunden börjat få? Tänkte mest på att det va schäferblandning, schäfrar har ju tyvärr ibland problem med fistlar och det är inte kul och svårt att göra nåt åt. 

• FH Mamma
    Rottis77 skrev 2010-06-30 08:32:08 följande:
    Är hunden föärsäkrad? Då är det ju självrisken och lite till.

Kan väl ligga runt 2500-6000 kr beroende på hur den sitter och hur lång tid operationen tar. Kostar ca 1000 kr att skicka den på analys. Men som du skriver kan det nog variera mycket i pris från klinik till klinik.

Det är inte fistlar som hunden börjat få? Tänkte mest på att det va schäferblandning, schäfrar har ju tyvärr ibland problem med fistlar och det är inte kul och svårt att göra nåt åt. 
    Jag fattade som att det bara kunde vara någon sorts tumör och ingen fistel.

Ingen försäkring sen är han ju så gammal som 11 år.
  • Rottis77
    FH Mamma skrev 2010-06-30 11:08:44 följande:
    Jag fattade som att det bara kunde vara någon sorts tumör och ingen fistel.

Ingen försäkring sen är han ju så gammal som 11 år.
    Be veterinär kolla upp den och få en prisuppgift, är hunden frisk för övrigt hade jag inte tvekat att operera bort den, då sånt i rumpan kan vara rätt så besvärande för hunden, och är inget roliga om dom börjar spricka och blöda en massa.
  • FH Mamma
    Rottis77 skrev 2010-06-30 13:31:57 följande:
    Be veterinär kolla upp den och få en prisuppgift, är hunden frisk för övrigt hade jag inte tvekat att operera bort den, då sånt i rumpan kan vara rätt så besvärande för hunden, och är inget roliga om dom börjar spricka och blöda en massa.
    Ägaren ska få en prisuppgift men jag var mest intresserad om någon visste om något så när pris tills vidare
  • Joppis

Varför har man sin hund oförsäkrad? Har man det får man förutsätta att man har så gott om pengar att man då inte bryr sig om vad en operation kostar.

• FH Mamma
    Joppis skrev 2010-06-30 14:46:55 följande:
    Varför har man sin hund oförsäkrad? Har man det får man förutsätta att man har så gott om pengar att man då inte bryr sig om vad en operation kostar.
    därför... ingen aning...

Men så vitt jag vet funkar väl inte försäkringar på 11 åriga hundar med cancer..
  • Joppis
    FH Mamma skrev 2010-06-30 18:53:00 följande:
    därför... ingen aning...

Men så vitt jag vet funkar väl inte försäkringar på 11 åriga hundar med cancer..
    Klart att veterinärvårdsförsäkring även gäller för en 11-årig hund om än ej lika hög.
  • Rottis77
    därför... ingen aning...

Veterinärvården fungerar ända tills hunden inte finns längre, dock inte lika hög som innan, men själv så är min veterinärvård på min 10,5 -åriga hund 25000 kr, täcker en hel del.

Det är liversättningen som försvinner efter en viss ålder. 
  • FH Mamma
    Joppis skrev 2010-06-30 19:13:41 följande:
    Klart att veterinärvårdsförsäkring även gäller för en 11-årig hund om än ej lika hög.
    Rottis77 skrev 2010-06-30 19:44:10 följande:
    Veterinärvården fungerar ända tills hunden inte finns längre, dock inte lika hög som innan, men själv så är min veterinärvård på min 10,5 -åriga hund 25000 kr, täcker en hel del.

Nu kan det ju inte spela roll om försäkringen gäller eller inte då det inte finns någon och jag kan omöjligt veta hur personen tänkte när hon avslutade försäkringen för jag var inte tillfrågad vad jag tyckte.

Veterinären tror att operationen tar runt 2 timmar för det är mycket blodkärl att bränna och snöra av.
  • Rottis77
    FH Mamma skrev 2010-06-30 20:28:38 följande:

Nu kan det ju inte spela roll om försäkringen gäller eller inte då det inte finns någon och jag kan omöjligt veta hur personen tänkte när hon avslutade försäkringen för jag var inte tillfrågad vad jag tyckte.

Veterinären tror att operationen tar runt 2 timmar för det är mycket blodkärl att bränna och snöra av.
    2 timmar???? Då är det ju en stor operation!
  • Mamma till Fem döttrar

Om en hund är oförsäkrad vid den åldern så kan man inte försäkra den va?

• Rottis77
    Mamma till Fem döttrar skrev 2010-06-30 23:36:49 följande:
    Om en hund är oförsäkrad vid den åldern så kan man inte försäkra den va?
    Jo, tror det men hunden måste då göra en besiktning hos veterinären, så det kan bli några bortfall i försäkringen.
  • FH Mamma
    Rottis77 skrev 2010-06-30 20:41:57 följande:
    2 timmar???? Då är det ju en stor operation!
    Jag som inte är veterinär tycker operationen är liten däremot att snöra av en massa blodkärl och br'änna dom tar nog den mesta tiden enl hon vi pratade med.
  • LillTussa

Vi opererade bort en ytlig juvertumör på 12-åriga goldentiken. Gick på 2500 ung totalt efter direktreglering. (hade försäkring alltså, om man inte har skulle jag gissat på att vår operation skulle gå på 6-7000)

Dock måste man tänka efter när man gör nåt på så gammal hund. Jag tog inget beslut förrän efter lungröntgen och prover som visade att tiken var fullt frisk och i full kondition med ingen leverpåverkan. Hade proverna visat annorlunda hade jag inte opererat. Veterinären var den som tyckte att vi skulle operera då hon visade sig vara så fräsch, och jag litade på henne vilket var skönt.
    Får hon en till kommer jag inte operera igen pga konvalecenstiden. Det krävs mkt mer att sätta igång en gammal hund än en yngre förmåga och man måste vara mer noga med foderstat, aktivitetsnivå etc. 

• LillTussa
    därför... ingen aning...

Den gäller, fullt ut. I alla fall vår. Det enda som inte faller ut är livförsäkring samt att du inte får försäkra om en hund över 7 år. Men har du samma försäkring hela tiden gäller den.
  • Rottis77
    FH Mamma skrev 2010-07-01 12:05:34 följande:
    Jag som inte är veterinär tycker operationen är liten däremot att snöra av en massa blodkärl och br'änna dom tar nog den mesta tiden enl hon vi pratade med.
    Asså 2 timmars operation är jätte mycket tid, det är kanske vad en jobbig livmodersinflammation kan ta i värsta fall!

Om det bara är en ytlig operation bör den inte ta mer än 20-30 min även om man måste bränna kärlen vilket inte är ett stort jobb.

Tycker att ni ska kolla upp med annan veterinär för säkerhets skull, känns som jätte mycket tid för det du beskriver, har  nämligen jobbat som djursjukvåradare länge och är dagligen med på operationer.
  • Jomppelina

kollla upp vetrinärvårdstaket för säkerhets skull. Jag hade hög nivå på min hund som ung, så jag kände mig tämligen "säker" om något skulle inträffa. Det visade sig vid tio års ålder ha sjunkt betydligt, och de gör tydligen så med alla hundförsäkringar enligt agria. De sa att det ungefär motsvarar tusen kr per år på en hund över tio, dvs, vid tio års ålder återstod maxtaket som de går in och täcker upp med tio tusen.
  • soraya01

Har ALDRIG försäkrat någon av mina hundar.
    På grund av den mänskliga faktorn har några olyckor inträffat med avlivning som följd ,vilka trots försäkring inte räddat hundarna.

Bättre då att göda sitt eget konto med pengarna som man skulle avsatt till giriga försäkringsbolag, välj hund med omsorg,sköt den väl, håller den sig troligtvis frisk hela livet.
    Hundar som överstiger tio års ålder kan det ifrågasättas om det är ekonomiskt och djurskydds etiskt försvarbart att behandla, då det bästa för hunden kanske är att få slippa.

Mitt egna numera feta veterinärvårds konto ger både mig och hundarna full trygghet.
    Denna lösning passar förstås inte alla då den kräver fullständig disciplin. 

Svar på tråden Vad kan det kosta att operera bort en ytlig tumör på hund?