• MatildaAn

Föräldraledighet/planering, Hjälp!!

Jag har en fråga som jag behöver hjälp med. Jag har sökt efter info på FKs hemsida men hittar inget som hjälper mig, så nu tänkte jag att jag vänder mig till er i hopp om att få hjälp.

Jag tänkte att jag skulle börja planera min föräldraledighet, men jag har INGEN aning om hur det funkar och det gör mig orolig och frustrerad, då jag är ett controll-freak;)

Då ska vi se, jag är lite osäker på hur länge jag vill vara mammaledig, men minst 1år, helst 1år och 4-6 månader. Hur funkar detta? Kan jag säga till mitt arbete att jag ska vara hemma 1år och sen lägga till 4-6 månader? Hur funkar det isf? När måste jag meddela arbetet? och hur funkar det då med föräldrapenningen? När måste jag informera dom om jag väljer att vara hemma längre? förlorar jag något på det?`

Om jag är hemma i 1år, hur länge kan då min sambo vara hemma?
    och  om jag är hemma i 1,5år hur länge kan då min sambo vara hemma?

Hur fungerar det med dom "lägsta betalda" dagarna? kan man blanda ihop dom? dvs om jag väljer att ta ut 3fullt betalda och 1 lägsta nivå? eller hur funkar det?

Jag är oehört tacksam för all hjälp så jag kan lugna mina nerver och ha en skön semster :)

Hälsningar, Matilda

• Svar på tråden Föräldraledighet/planering, Hjälp!!
  • liar

Längden på din föräldrahet beror ju helt på hur många dagar i veckan du/ni väljer att ta ut. Det finns en kalkulator på Försäkringskassanse hemsida där du kan räkna på dagarna också.
    Försäkringskassan håller informationsträffarför blivande föräldrar där du får svar på det mesta, det kan du boka direkt via deras hemsida. Du kan även boka enskilld tid med dem för att gå igenom ditt fall så att säga.

Kolla med din arbetsgivare vad gäller att lägga till månader i efterhand. De behöver ju minst två månaders framförhållning.

Det är en djungel i början, men efter att vi gått på informationsträffen på Försäkringskassan blev allt lite tydligare för oss. Lycka till!

• MatildaAn
    liar skrev 2010-06-30 09:21:50 följande:
    Längden på din föräldrahet beror ju helt på hur många dagar i veckan du/ni väljer att ta ut. Det finns en kalkulator på Försäkringskassanse hemsida där du kan räkna på dagarna också.
    Försäkringskassan håller informationsträffarför blivande föräldrar där du får svar på det mesta, det kan du boka direkt via deras hemsida. Du kan även boka enskilld tid med dem för att gå igenom ditt fall så att säga.

Kolla med din arbetsgivare vad gäller att lägga till månader i efterhand. De behöver ju minst två månaders framförhållning.

Det är en djungel i början, men efter att vi gått på informationsträffen på Försäkringskassan blev allt lite tydligare för oss. Lycka till!
    Tack för svar. Jo det förstår jag, men jag vet inte hur vår situation ser ut till hösten när lillan har anlänt, därför ja....är det svårt att planera.
    Tyvärr så har Fk sin nästa träff i slutet av aug så det är lite sent för oss, tyvärr. =( Annars hade den varit kanon!

Jo jag har frågat min arbetsgivare men han har inte svarat.

Tack
  • Aruten

Jag säger som föregående, prata med din arbetsgivare. Jag var tvungen att säga till om HELA min ledighet med en gång. Han accepterade inte att jag kom efteråt och ville vara ledig mer. Dumt kan tyckas men han är lite tjurig ibland =)

Dom har en sida på FK som heter "planera/beräkna föräldraledighet" den ligger när du loggar in på dina sidor. Där kan du se exakt hur länge du kan vara hemma när du väljer ett visst antal dagar i veckan och även hur mycket du kommer att tjäna.

• Aruten

Kan tillägga att jag tog ut min föräldra penning en månad innan BF. Jag ville vara hemma i fall bebis skulle komma tidigare, och det gjorde han. Tre veckor så jag fick bara vara hemma en vecka utan bebis =)

• MatildaAn
    Aruten skrev 2010-06-30 09:55:28 följande:
    Jag säger som föregående, prata med din arbetsgivare. Jag var tvungen att säga till om HELA min ledighet med en gång. Han accepterade inte att jag kom efteråt och ville vara ledig mer. Dumt kan tyckas men han är lite tjurig ibland =)

Dom har en sida på FK som heter "planera/beräkna föräldraledighet" den ligger när du loggar in på dina sidor. Där kan du se exakt hur länge du kan vara hemma när du väljer ett visst antal dagar i veckan och även hur mycket du kommer att tjäna.
    Tusen tusen tack!
    Jo jag hoppas innerligt att min arbetsgivare accepterar att jag berättar senare om jag vill vara ledig längre. Allt handlar om att jag ska studera efter min mammaledighet och vill INTE gå tillbaka till jobbet. Så mamamledigheten ska klaffa med skolan:)

Ja den sidan är kanon! Men jag undrar om du kanske  vet och kan hjälpa mig... Om jag gör såhär..

Dagar per 
    vecka och månadSumma per månad
    före skattSumma per månad
    efter skattDagarna räcker t.o.m.
      4 = 17 8 483   6 107   2012-05-01

Och om jag väljer att knåda in lägsta betalda dagar i detta, 2dagar i veckan:

2 = 9 1 620   1 166   2011-08-09

Hur länge kan jag då vara ledig? Stämmer det att jag då får ut 7273 i månaden...men frågan är hur länge?

Oehört tacksam för hjälp!
  • Aruten

Åh jösses det där var alldeles för krångligt för mig, hehe.

Jag tog bara hjälp av min löneansvarige och Fk.s sida när jag räknade ut mina dagar och min lön. Försökte aldrig på mig det där själv. Krångligt ju =)

• MatildaAn
    Aruten skrev 2010-06-30 10:17:29 följande:
    Åh jösses det där var alldeles för krångligt för mig, hehe.

Jag tog bara hjälp av min löneansvarige och Fk.s sida när jag räknade ut mina dagar och min lön. Försökte aldrig på mig det där själv. Krångligt ju =)
    Haha ja ursäkta, såg nu hur rörigt det blev. 
    Tyvärr har min arbetsgivare inte en ANING om någonting...och Fks hemsida...ja men det jag inte förstår är...kan jag ta ut 5 heldagar i veckan och ta ut 2 lägstanivå dagar? Alltså ta ut 7 dagar med föräldrapenning i veckan MEN det är både hel och lägsta nivå dagar?
  • Aruten
    MatildaAn skrev 2010-06-30 10:22:25 följande:
    Haha ja ursäkta, såg nu hur rörigt det blev. 
    Tyvärr har min arbetsgivare inte en ANING om någonting...och Fks hemsida...ja men det jag inte förstår är...kan jag ta ut 5 heldagar i veckan och ta ut 2 lägstanivå dagar? Alltså ta ut 7 dagar med föräldrapenning i veckan MEN det är både hel och lägsta nivå dagar?
    Ja så kan du göra. Jag tar själv ut 5 dagar i veckan och då räcker mina (+ min sambos dagar) i ca 14 månader. Sen om du vill kan du trycka in dina två lägsta nivå dagar också i veckan. då räcker dagarna lika länge (eftersom du fortfarande tar ut 5 höga i veckan) men du får ut mer pengar Skrattande Det där förstod jag i alla fall, haha.

Har en vän som gjort så att hon tar fyra höga och tre låga. Det funkar för henne och då räcker ju dom höga lite längre än om du tar 5 höga och två låga.

Vet dock inte hur länge dom låga räcker, har inte plockat ut dom än.
  • Aruten

Men du måste vara SUPER TYDLIG med Försäkringskassan om sånt här när du ska trycka in låga och höga samtidgt dom har en förmåga att förvränga saker och missuppfatta det gör dom gämt . Dom är lite knepiga.

• MatildaAn
    Aruten skrev 2010-06-30 10:27:06 följande:
    Ja så kan du göra. Jag tar själv ut 5 dagar i veckan och då räcker mina (+ min sambos dagar) i ca 14 månader. Sen om du vill kan du trycka in dina två lägsta nivå dagar också i veckan. då räcker dagarna lika länge (eftersom du fortfarande tar ut 5 höga i veckan) men du får ut mer pengar Skrattande Det där förstod jag i alla fall, haha.

Har en vän som gjort så att hon tar fyra höga och tre låga. Det funkar för henne och då räcker ju dom höga lite längre än om du tar 5 höga och två låga.

Vet dock inte hur länge dom låga räcker, har inte plockat ut dom än.
    Då ska vi se om jag har fattat rätt *HOPPAS*

Om jag tar ut 5 dagar i veckan med HEL ersättning så blir det:
     7904kr och gäller tom 2011-12-30

Om jag sedan väljer att lägga på 2 lägsta nivådagar på det så blir det 1166kr och gäller tom 2011-08-02  så jag får ut 9070kr/månaden mellan 2010-09-23 till 2011-08-02

Så mellan 2011-08-02 och 2011-12-30 så får jag bara ut 7904kr,
    för då är de lägsta nivådagarna slut.

Planen är att jag ska studera efter min mammaledighet, behöver jag då skydda min SGI? det är säkert en dum fråga men ja... för om jag är sjuk på universitetet så får jag ju ingen ersättning.  

Har jag räknat och tänkt rätt annars??
Svar på tråden Föräldraledighet/planering, Hjälp!!