Vit kofta o vita skor på bröllop....
Är det ok enligt etiketten?
Eller räknas det som "för mycket" vitt?
Är det ok enligt etiketten?
Eller räknas det som "för mycket" vitt?
Bara helvitt är no-no enligt etiketten.
Kofta och skor och resten i annan färg är helt okej.
Så lite så, det var nyss uppe till diskussion och då läste jag Etikettdoktorns blogg samt Magdalena Ribbings etikettfrågor på DN. :)
Gammal som gatan var denna tråd men det passar mig perfekt.
Ska på min svågers bröllop i juni och jag gillar inte alls att köpa kläder! Efter många om och men hittade jag denna klänning till ett dop i juni förra året. Att jag tvivlar om det skulle uppskattas är att bruden sagt (om klädkod i allmännhet);
"Ni kan ha vad ni vill bara inte vitt"
Vill inte köpa en klänning som jag inte kommer använda igen! Har även en svart/vit men den är jag inte lika bekväm i då jag verkligen inte gillar urringat. Känns som bh:n ska hoppa ur. Det är alltså inget alternativ om det blir jättevarmt att gå utan kofta/bolero.
Ta den röda! Helst ska man ha lite färg, då vitt är "reserverat" för bruden och svart är en sorgefärg. Om jag minns rätt är det 1/3 färg som räknas som minimum enligt etikettgurun Magdalena Ribbing.
Kanske ska tillägga att du måste ju inte ha klänning, så ta byxor och en snygg topp istället om du trivs bättre i det.
Tack .
Jag gillar klänning men är väl lite petig. Så det kan funkar med den klänningen, skorna och boleron?
Om jag ska ha byxor får jag leta efter det lik väl, då jag bara har svarta finbyxor. Tur att det finns tid att kolla.
klart du kan ha den röda!
Den röda men med den svarta boleron eftersom bruden var kinkig med vitt.
Tja, du känner ju bruden, men jag skulle säga att hon skulle behöva vara rätt extremt "bridezilla-aktig" för att reagera på den vita boleron/skorna som du har till den röda klänningen.
Vad det handlar om är ju att man inte skall klä sig så att man kan "förväxlas med/ överglänsa bruden" och även om den röda klänningen var fin så tror jag inte att det skulle vara någon fara på ett traditionellt bröllop.
Den röda med bolero och skor tycker jag verkar vara ett jättebra val!
Den röda klänningen är mer glad och passande för bröllop. En vit bolero till är helt rätt och med en sådan klänning till så är du inte ens i närheten av att passera någon gräns för det passand.e Det är helt rätt.
/Etikett-nazi
Tack för all hjälp!
Då får det bli den, så vida jag inte springer på något som känns ännu bättre. Men jag slipper leta i alla fall.
Den röda är jättesnygg tycker jag! Man kan ju om man är rädd att bruden blir kinkig bara köpa en ny kofta eller sjal i en annan färg men en vit bolero får man tåla tycker jag.