• Anonym

Amning = hängbröst?

Jag ammade inte förra barnet och fick behålla mina bröst precis som de var innan dvs fylliga och fasta,,,  och nu fick jag se lite skräckbilder på hur bröst kan bli efter amning.. Så please.. Intyga mig gärna om att det inte behöver bli tomma påsar om man ammat... !!

Som sagt, jag vill inte höra: Amning är överlägset, lite får man offra osv osv..

jag vill endast veta om amning är lika med förstörda bröst?? (kosmetiskt alltså.)

• Svar på tråden Amning = hängbröst?
  • Anonym (mamma)

Det är individuellt hur brösten reagerar. Men det är ffa graviditeten som påverkar dem, och om du redan varit gravid en gång utan att brösten tog skada är förutsättningarna goda att de förblir så även efter amning. Men åldern påverkar ju alltid, oavsett.
    Jag har ammat fyra barn minst ett år vardera och har fortfarande fasta, fylliga bröst. Efter de första två barnen var de mindre men nu efter fyra har de av någon anledning blivit större. De hänger lite, men det tycker jag bara är snyggt.
    Direkt när jag slutat amma har brösten sett ut som tomma, sladdriga påsar. Men de har dragit ihop sig och nåt halvår-år efteråt är de fina igen.
    Under själva amningen, efter de första svullna veckorna, är brösten underbart vackra. Och det ÄR faktiskt underbart att amma!!

• Anonym

Nej brösten blir inte hängiga, tomma eller platta efter ammning. De är en myt. De är graviditeten som "förstör" brösten.
    Jag har ammat 5 barn och har lika fylliga och fina bröst som innan. Men mina bröst blev varken större eller annorlunda vid graviditeten heller.

• Anonym

ok.. puh..

Jag har också hört det där om att det är graviditeten i sig som skulle påverka så mycket.. Men varför egentligen? Mina bröst har under denna graviditet gått upp en storlek från c till d.. men inte mer än så... (när jag fick mjölk förra gången såg de däremot groteska ut!)

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2010-06-30 10:42:57 följande:
    (när jag fick mjölk förra gången såg de däremot groteska ut!)
    Ja men det är högst tillfälligt. Det är mjölkkörtlarna som sväller, det är egentligen inte mjölken i sig. Efter bara några dagar lugnar det ner sig lite och efter ett par månader är brösten så "normala" att man, första gången, undrar om där verkligen finns tillräckligt med mjölk öht!
  • Diablo

Håller med om att det är graviditeten som påverkar brösten. Inte amningen. Sedan är det dina gener som bestämmer hur dina bröst kommer att se ut med tiden.

Har man tur behöver man inget vett!
  • gaud
    Anonym skrev 2010-06-30 10:19:09 följande:
    Jag ammade inte förra barnet och fick behålla mina bröst precis som de var innan dvs fylliga och fasta,,,  och nu fick jag se lite skräckbilder på hur bröst kan bli efter amning.. Så please.. Intyga mig gärna om att det inte behöver bli tomma påsar om man ammat... !!

Som sagt, jag vill inte höra: Amning är överlägset, lite får man offra osv osv..

jag vill endast veta om amning är lika med förstörda bröst?? (kosmetiskt alltså.)
    Det finns massor av snygga bröst som ammats. Mycket snyggare än trista tonårsbröst.
  • Nomaden

Det är graviditeten....

Personligen har ja knappt ammat men mina tuttar släpar i marken

• Anonym
    gaud skrev 2010-06-30 11:10:43 följande:
    Det finns massor av snygga bröst som ammats. Mycket snyggare än trista tonårsbröst.
    Jag är 36 så jag har inga trista tonårsbröst nu heller.. Men jag har blivit välsignad med ett par naturligt fasta bröst i st C-kupa.. dock.
  • Anonym
    Nomaden skrev 2010-06-30 11:15:27 följande:
    Det är graviditeten....

Personligen har ja knappt ammat men mina tuttar släpar i marken
    Vad hade du för st innan barnen??
  • Nomaden
    Anonym skrev 2010-06-30 11:19:19 följande:
    Vad hade du för st innan barnen??
    Jag hade fina 75 c tuttisar . Ska köpa nya sen när jag fött klart. Lite häng är väldigt fint och kvinnligt tycker jag! Men mina, de är randiga, toma och långa he he.
Svar på tråden Amning = hängbröst?