• legoland

Prematura- utveckling.

Har en liten son som är född 5 v för tidigt.
    Mao cirka en månad innan utsatt datum.
    Har märkt när jag jämför med andra mammor hur deras barn går framåt i utvecklingen. Så har han i princip legat en månad efter med allt som händer nu i början på livet. Vet att det ska vara så entligt läkarna, men är ändå nyfiken på om det är fler som har lagt märke till det hos sina små.
    Man är väl lite nojjig trots allt att det iallafall bara är han som är efter i utveckligen :)

• Svar på tråden Prematura- utveckling.
  • Sussie73

William föddes 12 veckor för tidigt och han följer utvecklingensom hans korrigerade ålder, alltså då han var beräknad att födas.
    William fyller 1 år om en vecka men är inte som en ett åring i utvecklingen utan snarar som en 9-10 månaders bebis. Dom kommer i kapp så smånigom.

• Pyris

Har en dotter som är född 5 veckor för tidigt. Hon har nog varit sen med det mesta. Hon lärde sig att gå samma vecka hon igentligen skulle ha kommit. Talet är hon fruktansvärt sen med. Hon är 2 år och har precis lärt sig att sätta ihop några ord till en mening. Hon pratar definitivt inte rent, utan det e nästan bara vi i familjen som vet vad hon menar.
    Det finns ingen som tror att hon är 2 år.
    Har en son som föddes 4 veckor för tidigt. Än så länge hänger han med sina jämnåriga, han e inte så gammal än, men vi får väl se hur det går längre fram..
    Känner att det gör inte mig så himla mycket att hon är lite efter sina jämnåriga. Jag får ju ha kvar henne som liten, lite längre istället

• legoland

Ännu en nyfiken fråga.
    Hur långa och hur mycket vägde era barn?
    Sonen var i dag 62.8 och vägde 6125g, 4 månader gammal.

• Pyris

Min son, som blir 3 månader nästa vecka vägde idag 5220 gr och var57 cm lång.

• Sussie73

När William föddes var han 34 cm lång (kort) och vägde 902 gram.
    den 3 juni (9 månader korrigerad ålder, 1 år den 19 juni) vägde William 7070 gram och var 68 cm lång.

• Wenche

Vår son William är också prematur och är född sex veckor för tidigt. Han har alltid varit lite sen i motoriken och vi har även uppsökt neurolog pga detta, men ingen fara sa neurologen, alla barn utvecklas i egen takt och SÅ SEN var han tydligen inte (enligt neurologen). Han är idag 1½ år, pratar inte ännu men förstår en MASSA ord. Gå började han först för 1½ månad sedan, men nu går han redan riktigt bra. Annars så tycker jag att han nog börjar knappa in på avståndet båda vad gäller längd o. vikt samt färdigheter. Vi är jättestolta över honom!!!

• Nessa

Hej!

Lova är drygt tre veckor för tidigt född. Alltså precis på gränsen för prematur. Men trots det är även hon "sen". Vad jag har förstått så ska man alltid räkna bort de antal veckor som bebisen kom för tidigt (om de kommer före v 37+0). Jämfört med jämngamla ligger Lova ca 1 månad efter. Hon log tex inte förren vid 9,5 v. Sökte ögonkontakt "senare" än jämngamla och började "prata" (jollra) senare. Nu har jag inte riktigt koll (vill helst inte jämföra så mycket ) men hon är 6 månader 25/6 och hon sitter inte själv, kan inte krypa/åla och jollrar inte tvåstavigt (typ ma, pa, da) än.

Hörde någonstans att barn som föds ca 1 månad för tidigt ligger "efter" minst ett halvår och barn som är födda ännu tidigare ligger "efter" minst ett år. Men det klart det är individuellt , på en del barn märks säkert inte 3-4 veckor alls

• Sussie73

Nä, jag tror spm du Nessa att på vissa prematurer så märks det inte alls att de är födda för tidigt medans andra så märks det i utveckling och vikt och längd. Inget att oroa sig för dom komer ikapp så smånigom. William föddes ju 12 veckor för tidigt och fyller 1 år på lördag och jag kan lugnt säga att han inte är som en 1 åring. Han ligger efter så mycekt som han är för tidigt född alltså ungefär 3 månader. Han är som en 9 månaders. Han ålar och är på G att krypa, förstår vissa ord. Pratar inte så mycket tvåstvigt (ma, pa, da, la) har bara kommit enstaka tillfällen. Ska snart göra 10 månaders kontroll och då får vi se hur han ligger till. Sen är det ju så att se jag på barn som är lika gamla som William (hans korrigerade ålder) så är vissa väldigt tidiga och går med stöd medans andra inte ålar/kryper ännu. Vissa gör det inte förrän 10 månaders ålder medans andra vid 6 månaders ålder.
    Lova kommer nog snart sitta, går från den ena dagen till den andra. Mitt syskonbarn satt inte utan stöd förrän hon var 9 månader (fullgånget).

• lillsmurfen

Robin kom 4veckor förtidigt han har hängt med bra i utvecklingen tycker jag. Han blir 5mån. de 20jan. och han övar sej förfullt på att sitta. Därimot så tyckte jag att han hade ont i magen rätt länge. Fast det kan ju ha att göra med att han äter såpass mycket som han gör. Man ska nog akta sej för att jämföra förmycket alla är ju olika.

Svar på tråden Prematura- utveckling.