• Sannanas

Blivit av med körkortet. Hur länge ?

I söndags vart jag av med mitt körkort på en motortrafikled mellan Västervik och Norrköping.
    Jag missade totalt en 70skylt och dom plockade mig med laser i 112km/h.
    Kortet tog dom på plats.

Någon som vet hur länge jag blir av med kortet ?
    Har haft det i 5år så jag har ingen prövotid.

Tack så förhand :)

(alla moraltanter kan slösa sin energi på något annat istället för att säga att jag gjorde fel.
    För det är jag mycket väl medveten om själv.)

• Svar på tråden Blivit av med körkortet. Hur länge ?
  • studentbruttan29

det vanligaste är 3-4 månader och 4000 kr i böter..detta får du med posten om ca 2 veckor.
    Min kille blev nyligen av med körkortet och han körde (skumt nog) exakt i de hastigheter som du skrev.

• Jenny Hä

Troligen måste du ta om det...

• erinny

vet en kompis som blev av med det i tre månader men jag vet inte riktigt hur det är

• JAG är BÄST

Hoppla. Jag har samma blyfot som dig TS Skäms

Sa dom inget på plats vad dom trodde om hur länge det kunde bli indraget?
    Annars så kan du väl alltid ringa vägverket & kolla tror jag

Du borde ju få nån form av bekräftelse hem med post om vad som väntar. Dryga böter kommer du få. Men ja hur länge kan ju vara allt från 3-6mån indraget.

• bakeacake
    Jenny Hä skrev 2010-06-30 14:10:02 följande:
    Troligen måste du ta om det...
    Och vad har du fått de ifrån? har du själv körkort??

3-4 månader är den vanligaste tiden när de gäller att bli av med sitt körkort. Det måste vara nått vädligt allvarligt för att man ska behöva ta om det, eller att man blir av med kortet inom prövotiden på 2 år..
  • Sannanas

Ta om det har jag svårt att tänka mig att jag måste.

Polisen på plats sa att spärrtiden kunde vara allt från 2månader till 2år.
    4000 i böter fick jag utskrivet på plats.

Men inom två veckor får jag svar eller?

Jag behöver bilen för att ta mig till jobbet, vet inte om dom bryr sig om det när man får skriva utlåtande. Kanske bara är om man har tjänstebil o så ..

• bakeacake
    Sannanas skrev 2010-06-30 14:18:02 följande:

Ta om det har jag svårt att tänka mig att jag måste.

Polisen på plats sa att spärrtiden kunde vara allt från 2månader till 2år.
    4000 i böter fick jag utskrivet på plats.

Men inom två veckor får jag svar eller?

Jag behöver bilen för att ta mig till jobbet, vet inte om dom bryr sig om det när man får skriva utlåtande. Kanske bara är om man har tjänstebil o så ..

Det är väldigt svårt att få spärrtiden reducerad tyvär.. Min pappa som har egen budfirma och är ensam fick avslag på sin överklagan, de tyckte helt enkelt att han fick anställa nån under den tiden han skulle vara utan körkort..
  • Menhir

4000 i böter? Maken körde knappt 60 på 50-väg resp knappt 105 på 90-väg och fick böta 3600 (inom samma månad - yippie!) så det låter lågt.

Får man sedan tillbaka körkortet utan vidare eller krävs någon form av prövning?

*har lyckats slippa böter under 12 års bilkörande mest pga tur*

• Doktorn

Är det inte så att man får tillbaks kortet automatiskt om strafftiden undertidger 6 månader? Eller var det 12?
    Hur som helst har jag för mig att kortet måste tas om "från början" när det dras under prövotiden eller när det dras på längre tid.  Någon som vet gränsen?

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    Menhir skrev 2010-06-30 14:19:59 följande:
    4000 i böter? Maken körde knappt 60 på 50-väg resp knappt 105 på 90-väg och fick böta 3600 (inom samma månad - yippie!) så det låter lågt.

Får man sedan tillbaka körkortet utan vidare eller krävs någon form av prövning?

*har lyckats slippa böter under 12 års bilkörande mest pga tur*
    Böterna beror inte bara på hur mång km för fort man kört, utan också på hur låg hastighet man borde hållit.  Det är dyrare att köra 35 km/h för fort på 60-väg än på 100-väg, eftersom det anses mer allvarligt att köra för fort på en lågfartsväg.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Blivit av med körkortet. Hur länge ?