• Mom2006

Måste jag sluta amma min 4 månaders till sömns?

Sonen blir 4 månader på lördag och han har nästan alltid somnat hos mig vid amningen. Innan när han inte gjort det har han somnat utan problem i vagnen med napp och snutte. Nu har han börjat blir lite tramsig med nappen och vill inte ha den även om han har ett enormt sugbehov. Vilket resulterar att han skriker väldigt mycket och blir ledsen när han ska sova i vagnen om han inte är halvsovande när vi lägger honom.

En sväng på förmiddagen och en sväng på eftermiddagen  ammar jag honom och då somnar han oftast och sover hos min ca. 1-2 tim.

Mina föräldrar var här precis och åt lunch. Sonen verkade trött och jag visste att han precis hade ätit. Han skrek och blev arg när han blev lagd i vagnen och skulle sova. Somnade efter han skrikit en stund. Vi vaggar honom över en tröskel. När han väl somnar i vagnen sover han 30 min-2 tim.

Mina föräldrar berättade då att de tyckte att vi kanske skulle sluta att amma honom till sömns och att inte erbjuda bröstet så ofta som jag gör det. Om sonen blir ledsen erbjuder jag oftast bröstet först om jag är osäker på om han är hungrig eller trött vilket resulterar i att han somnar oftast vid bröstet. De tycker att jag kommer få det svårt att få honom att somna själv sen och att jag kommer få amma länge för han inte kommer vilja sluta. Inför natten somnar han till bröstet och på natten har han en period ammat varannan timme och ibland varje timme. Några gånger han jag märkt att han bara behövt suga lite för att somna sen direkt och de flesta gångerna äter han ordentligt (ca 15 min) innan han släpper bröstet och somnar.

Har en dotter (4 år) sen innan men hon var väldigt lätt och väldigt tydlig med vad hon ville. Jag ammade henne också på kvällen inför natten men hon somnade oftast inte då utan vi la över henne i sin säng och sen somnade hon där. Det blev en naturlig övergång med avslutningen av amningen för hennes del. Hon ville hellre ha maten..

Har mina föräldrar rätt?
    De satte griller i huvudet på mig och jag börjar fundera på om vi gör oss själv en otjänst med att han oftast somnar vis amningen, inte varje gång men mist 2 gånger per dag plus vid kvällsamningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-30 14:14
    Mina föräldrar tyckte också att han bara testade mig och att han hade en stark vilja redan och att vi inte skulle ge oss.

• Svar på tråden Måste jag sluta amma min 4 månaders till sömns?
  • JAG är BÄST

Ursäkta här nu är jag ingen amningsfanatiker överhuvudtaget,,,snarare förespråkar jag flaska.

Men vad fanken har dina föräldrar med att göra HUR DU lägger ert barn? och vilka rutiner ni har i ert hem??

Svar JA dom sätter griller i ditt huvud!!!!!!

• Mawan

Jag tycker att dina föräldrar har väldigt fel....och inte är riktigt uppdaterade..

• Livsglädjen

Jag skulle nog rösta för att du går efter hur du själv känner.
    Är det betungande för dig att sonen somnar vid bröstet/behöver bröstet för att somna, så tycker jag att du ska sluta med den proceduren.
    Är det inget problem för dig så tycker jag att du ska fortsätta som förut.
    Vad dina föräldrar eller någon annan tycker i frågan borde absolut inte ha någon betydelse för dig (men självklart kan det vara svårt att ignorera när någon nära en "tycker" saker som berör det man har närmast hjärtat).
    Lycka till!

• Mom2006

De menar mest att sonen ammar för mycket, oftast varannan timme. Det gjorde aldrig vi när vi var små, vi åt dock ersättning som barn håller sig längre på.

Felet vi också tydligen har gjort är att vi aldrig låtit/låter sonen skrika. Vi tar honom när vi märker att han börjar bli orolig och antingen går med honom eller gör andra saker för att distrahera honom. Jag tycker inte barn ska behöva skrika men visst de behöver kanske det?

Kommer det bli svårt att sluta amma om han somnar så ofta vid bröstet?

• Livsglädjen
    Mom2006 skrev 2010-06-30 14:30:03 följande:
    De menar mest att sonen ammar för mycket, oftast varannan timme. Det gjorde aldrig vi när vi var små, vi åt dock ersättning som barn håller sig längre på.

Felet vi också tydligen har gjort är att vi aldrig låtit/låter sonen skrika. Vi tar honom när vi märker att han börjar bli orolig och antingen går med honom eller gör andra saker för att distrahera honom. Jag tycker inte barn ska behöva skrika men visst de behöver kanske det?

Amning och ersättning går inte att jämföra (säger jag som aldrig har gett mina barn ersättning :S ). Vid amning så reglerar barnet själv den mängd mat som brösten ska producera och barnet får samtidigt närhet och trygghet. Med ersättning bestämmer du/din man hur mycket mat barnet ska få (korrigera mig gärna om det är någon som tycker att jag bara svamlar, jag tar inte illa upp). Närheten och tryggheten får barnet naturligtvis även med flaska om man håller i barnet.

Är det ett fel att inte låta honom skrika? Det är beror väl på vad ni själva har valt att göra? Jag skulle nog också ha gjort allt för att inte mitt barn inte skulle behöva vara ledset...

Vet faktiskt inte hur det blir med eventuella svårigheter att sluta med amningen. Kontakta gärna amningshjälpen för goda råd. De är experter och uppdaterade på de senaste rönen inom amning.

Tyvärr verkar för mig som att dina föräldrar tror att allt är (och måste fortsätta vara) som det var när du var liten... Du kanske kan visa dem lite information från Amningshjälpen eller BVC om du inte känner att du klarar av att "överbevisa" dem om att du gör rätt (så ser de att det inte är något som du bara hittar på själv)?
  • Mom2006

Har berättat vad BVC och amningshjälpen säger och då får ja svaret av dem

- Det är lätt för de att säga för de lever inte i det...

Visst jag kan tycka det är jobbigt att amma varannen timme på natten (han har gjort det nu sista två veckorna) men sen om han somnar hos mig tycker jag inte gör något om han bara somnar i vagnen också någon gång under dagen. Bra att han lär sig somna "utan" mig..

Kommer inte ihåg hur länge jag kvällsamma dottern men hon tog nappen mycket bättre än sonen och tog den när hon skulle sova och somnade själv, Vi satt alltid bredvid henne.

De tyckte jag skulle väcka honom om han somnade under amningen för att sen han kunde somna i vagnen själv. Det hade pappas syster gjort med sina..

• Mawan

Man kan inte lära en 4månaders någonting. Att han vill ha mat varannan timme kommer gå över. Att låta spädbarn ligga och gråta är förfärligt. Jag vet att vår föräldrageneration blev lärda detta. En fyra månaders behöver närheten och tryggheten. Jag tycker du är as strong som kämpar på med amningen. Jag tycker du är värd lite peppning och cred inte kritik och ifrågasättande. Titta på din bebis och gör det som känns rätt i maggropen. Man ska inte väcka spädisar som sover ....det de förespråkar finns det inga vetenskapligt belagda fördelar dokumenterade men din linje är den som du kan hitta mest stöd för. Du behöver inte heller att gå in och argumentera med dem utan låt det bara rinna av ..... 

• Makadam

Har inte läst vad andra har svarat men:
    nej, du behöver inte sluta amma honom!!

En 4-månaders har inte kapacitet att manipulera eller på något sätt "jävlas" med sina föräldrar. Punkt.

• Makadam
    Mom2006 skrev 2010-06-30 14:30:03 följande:

Vet inte hur gammal du är TS men du vet väl att barn förr i tiden blev aldrig hungriga oftare än var 4:e timme?
  • Lilly mama

Jag måste hålla med de flesta här och uppmana dig att lyssna till din egen känsla för vad ert barn behöver. han är bara 4 månader och kommer säkert byta skepnad matmässigt (och i många nadra avseenden också) flera gånger innan han når ett halvår. Det är inte alls säkert att han fortsätter äta som han gör nu under en längre period. När han börjar med vanlig mat framöver, så kanske amningens betydelse minskar.

Oavsett om han fortsätter så kan det ju funka för er? Det är först när ni upplever ett problem som det är ett problem och då tar man tag i det. Man vinner mer på att vara följsam med så små barn. Sen kan det vara så att ni får ta en strid när ni ska sluta med nattamning och amning överhuvudtaget, men ta det då i sånt fall och inte nu i något slags preemptive strike. Börjar ni joxa med amning och mat så kan det kanske ge större problem än de som dina föräldrar anser att ni borde ha nu.

• Helene70
    Livsglädjen skrev 2010-06-30 14:44:31 följande:
    Amning och ersättning går inte att jämföra (säger jag som aldrig har gett mina barn ersättning :S ). Vid amning så reglerar barnet själv den mängd mat som brösten ska producera och barnet får samtidigt närhet och trygghet. Med ersättning bestämmer du/din man hur mycket mat barnet ska få (korrigera mig gärna om det är någon som tycker att jag bara svamlar, jag tar inte illa upp). Närheten och tryggheten får barnet naturligtvis även med flaska om man håller i barnet.

Är det ett fel att inte låta honom skrika? Det är beror väl på vad ni själva har valt att göra? Jag skulle nog också ha gjort allt för att inte mitt barn inte skulle behöva vara ledset...

Vet faktiskt inte hur det blir med eventuella svårigheter att sluta med amningen. Kontakta gärna amningshjälpen för goda råd. De är experter och uppdaterade på de senaste rönen inom amning.

Tyvärr verkar för mig som att dina föräldrar tror att allt är (och måste fortsätta vara) som det var när du var liten... Du kanske kan visa dem lite information från Amningshjälpen eller BVC om du inte känner att du klarar av att "överbevisa" dem om att du gör rätt (så ser de att det inte är något som du bara hittar på själv)?
    Även med ersättning bestämmer barnet självt hur mycket han/hon vill ha. Man ger mat tills barnet är mätt och nöjt helt enkeltGlad.

Annars håller jag med dig i allt!

Till TS vill jag säga att hon ska följa sin magkänsla och inte låta sitt barn skrika om det känns fel. Själv så gör jag ALLT för att min pojke ska vara nöjd. Det finns inte en chans att jag låter honom ligga och skrika om jag vet att jag kan göra honom nöjd.
  • Mom2006

Jag var nog ett sånt barn som inte "fick" blir hungrig innan 4 timmar hade gått... Vilken tur då att jag fick ersättning och inte bröstmjölk

• Maggis

TS;

Du ska följa din instinkt. Och ja, jag tycker dina föräldrar sätter griller i huvudet på dig. Faktiskt. Vad är det för bra med att låta barn skrika? Och varför måste man vänta med att ge bröstet om barnet har behov av det? Det är ju inte bara mat utan tröst också. So what om han somnar där? Det gjorde mina titt som tätt och det blev inga problem senare för det. Den dagen ni upplever att det känns som ett problem så får ni väl deala med det men innan dess finns det knappast någon anledning.

Och du; en 4-månaders bebis "testar" ingen. Han är ju bara bebis. Nä, jag tycker du ska fortsätta som du gör och snällt tacka för tipset nästa gång för att sedan låta det passera ut genom andra örat.

//Maggis
  • Cailyn

Jag tycker du ska fortsätta, jag kan inte se ngt negativt ur barnets perspektiv. Han kommer lära sig att somna på egen hand med tiden ska du se!
    Jag har en 2,5 åring och en 2 mån... min 2 åring kan somna på egen hand och jag kommer amma min lille plutt så länge det känns bra :)

• Infina

Föräldrar!!!!

Skit i vad de säger och tycker, följ ditt hjärta.

Hade barnet varit 4 ÅR då kanske föräldrarna möjligen hade haft en poäng, men klart att bebisar ska få ligga vid bröstet om det finns möjlighet.

Jag ammar min 7-månaders till sömns och jag njuter av att ha honom intill mig och han är nöjd och trygg.

Himmlerike för oss båda.

Svar på tråden Måste jag sluta amma min 4 månaders till sömns?