Måste jag sluta amma min 4 månaders till sömns?
Sonen blir 4 månader på lördag och han har nästan alltid somnat hos mig vid amningen. Innan när han inte gjort det har han somnat utan problem i vagnen med napp och snutte. Nu har han börjat blir lite tramsig med nappen och vill inte ha den även om han har ett enormt sugbehov. Vilket resulterar att han skriker väldigt mycket och blir ledsen när han ska sova i vagnen om han inte är halvsovande när vi lägger honom.
En sväng på förmiddagen och en sväng på eftermiddagen ammar jag honom och då somnar han oftast och sover hos min ca. 1-2 tim.
Mina föräldrar var här precis och åt lunch. Sonen verkade trött och jag visste att han precis hade ätit. Han skrek och blev arg när han blev lagd i vagnen och skulle sova. Somnade efter han skrikit en stund. Vi vaggar honom över en tröskel. När han väl somnar i vagnen sover han 30 min-2 tim.
Mina föräldrar berättade då att de tyckte att vi kanske skulle sluta att amma honom till sömns och att inte erbjuda bröstet så ofta som jag gör det. Om sonen blir ledsen erbjuder jag oftast bröstet först om jag är osäker på om han är hungrig eller trött vilket resulterar i att han somnar oftast vid bröstet. De tycker att jag kommer få det svårt att få honom att somna själv sen och att jag kommer få amma länge för han inte kommer vilja sluta. Inför natten somnar han till bröstet och på natten har han en period ammat varannan timme och ibland varje timme. Några gånger han jag märkt att han bara behövt suga lite för att somna sen direkt och de flesta gångerna äter han ordentligt (ca 15 min) innan han släpper bröstet och somnar.
Har en dotter (4 år) sen innan men hon var väldigt lätt och väldigt tydlig med vad hon ville. Jag ammade henne också på kvällen inför natten men hon somnade oftast inte då utan vi la över henne i sin säng och sen somnade hon där. Det blev en naturlig övergång med avslutningen av amningen för hennes del. Hon ville hellre ha maten..
Har mina föräldrar rätt?
De satte griller i huvudet på mig och jag börjar fundera på om vi gör oss själv en otjänst med att han oftast somnar vis amningen, inte varje gång men mist 2 gånger per dag plus vid kvällsamningen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-30 14:14
Mina föräldrar tyckte också att han bara testade mig och att han hade en stark vilja redan och att vi inte skulle ge oss.