• bimmer

Hur syr man fast kantband?

Har gjort ett julbroderi som jag vill ha ett kantband runt men kommer ej ihåg hur man gör så att hörnen blir snygga. Så jag skulle bli väldans glad om ngn här skulle vilja berätta

• Svar på tråden Hur syr man fast kantband?
  • MosterMaggi

oj vad svårt att sätta ord på... bilder är lättare. Är det ett snedslåband med färdigvikta kanter?

• bimmer

hmm det vet jag inte sa bara lite glatt i syaffären att jag ville ha ett kantband men jag la upp en bild på bandet i mitt galleri så ser du vad det är för band jag har.

• MosterMaggi

ah men kolla du har ju snedslå. Det nålar du först fast med ena kanten räta mot räta på broderiet. Jag tycker det blir snyggast att göra detta på framsidan av arbetet, men jag kanske går mot praxis. Vet inte.

När du kommer till hörnet, så vik NER det mot bandkantan o arbetet som en triangel. Enklast är det om du lämnar en liten lucka för hörnet och fortsätter nåla nästa sida ett par cm som bandet ska sitte. Sen viker du ner "triangeln" som blir i hörnet. När du sen sytt och tagit bort nålarna, vänder du arbetet. Nålar fast bandets lösa, andra kant på andra sidan av broderiet avigan eller rätan. Denna gång behåller du den lilla kanten nedvikt . Usch du kommer inte fatta det här.. :-P Gå till sybehörsaffären och de dem visa dig istället...

• bimmer

hmm nä jag får inte till det attans också

• mammacatta

börja på avigan, så rätan blir snygg. om du syr fast rätan först så kommer sömmen från baksidan att synas.
    jag förutsätter maskinsömnad, annars spelar d inte nån roll

• mammacatta

*kollade bandet*
    jamen där är d ju busenkelt, du syr inne i vecket på avigan, så den ligger tajt kant mot kant på sidan.
    sen vänder du på hela baletten och syr ovanpå vecket, nån mm in, rakt igenom allt.

så döljer du sömmen på avigan så bara den från rätan syns.

va svårt att beskriva såhär...

• mammacatta

blev lite avbruten, men jag ska se om jag kan ta nån bild på sånna som jag har hemma.

• mammacatta

hmm, hade alla hos min mamma... men på förkläden brukar d finnnas kantband i denna variant.
    jag sydde flera i skolan, men som sagt, de stannade hos mamma...

• mammacatta

hmm, läste inte SÅ noga, men hörnen blir urbra om du gör så som maggi beskriver - bara börja med avigan.

tänk paketvikning...

• bimmer

Nej nu snurrar det bara i huvudet ska gå ut och rasta hundarna så ska vi få se om klarnar

• mammacatta

håll bara kant i kant hela vägen runt från baksidan, du behöver inte sy hela tiden på baksidan( lämna en liten snutt vid hörnen å nåla/nästa fast. se bara till att framsidan blir bra, så blir d OK på avigan åxå.

Svar på tråden Hur syr man fast kantband?