• Heureka

Sockermassa recept

Hade hoppats på att få köpa färdig massa på ica men de hade slutat sälja, så det blir till att göra själv................

Har googlat efter recept o hittat några få, men inget av recept anger vikten på den färdiga massan. Är det någon som har något bra recept på sockermassa och som vet hur mycket det blir i färdig massa?

Tack på förhand

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Svar på tråden Sockermassa recept
  • Queequeg

Det här receptet är det som jag tycker är bäst på hemmagjort massa

1msk gelatin
    0,6dl kallt vatten
    1,25dl glukos/vit baksirap (jag använder vit sirap) 
    1msk glycerol (finns på apoteket)
    2msk cocosfett
    ca 1 1/5 pkt florsocker(skiktat)
    2-3 droppar smakessence  om man så önskar

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
    Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt sirapen och glycerol blanda väl.

Rör i cocosfettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smakessence.

Låt blandningen svalna tills den är finger varm.

Häll nu iflorsocker i en annan bunke och forma till en brunn men ta inte allt . Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev, blanda succsesivt i resterande florsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på händerna.

Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera florsocker är den för hård, mer vatten (en droppe i taget).

Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttät bytta. När man ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen, ev micra den en liten stund.

• Miralicia

Tyvärr ingen direkt vikt på den färdiga massan, det har jag faktiskt inte tänkt på att väga, men en omgång har i varje fall hittills varit  tillräcklig för att räcka till att kunna täcka åtminstone 2 runda tårtor där botten gjorts i en vanlig springform (ca 24 cm diameter) och en del (lite mindre) dekorationer.
    utanallt.blogspot.com/2010/05/sugarpaste.html

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-07-01 07:15:45 följande:
    Tyvärr ingen direkt vikt på den färdiga massan, det har jag faktiskt inte tänkt på att väga, men en omgång har i varje fall hittills varit  tillräcklig för att räcka till att kunna täcka åtminstone 2 runda tårtor där botten gjorts i en vanlig springform (ca 24 cm diameter) och en del (lite mindre) dekorationer.
    utanallt.blogspot.com/2010/05/sugarpaste.html
    Normalhöga tårtor är det alltså då där bottnarna varit upp till i höjd med lite under springformens kant innan man delat och lagt i fyllning.

Men ser man till vikten på de ingredienser man blandar i skulle jag gissa på att den färdiga vikten hamnar nån stans runt ca 900g-1 kg för en färdig omgång sp.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Fjuppan

Vill bara inflika att om du inte har ork att göra egen sugarpaste så finns det på Panduro att köpa.

• Heureka
    Fjuppan skrev 2010-07-01 07:43:27 följande:
    Vill bara inflika att om du inte har ork att göra egen sugarpaste så finns det på Panduro att köpa.
    Tack, men jag behöver det till på söndag Skäms

Hur är det med hållbarheten. Kan jag förbereda locken på lördagen och sen bara lägga på dem på söndagen. Om jag rullar ihop dem och förvarar lufttätt?
    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Grålle

Jag har aldrig använt sugarpaste, men antar att det är ungefär som marsmallowsfondant. Den är jätteenkel att göra och att använda. Håller sig i en påse i rumstemperatur ca 3 veckor. Jag smörjer alltid bänken och kaveln med cocosfett. Om jag färgar den blandar jag i lite mer  florsocker.

Marsmallowsfondat (MMF)

200g marsmallows

2msk vatten

2 msk cocosfett

500g florsocker

Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vatten tills de smält. Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme. Förvaras i rumstemperatur. Kan användas både till modellering och att täcka tårtor med.

När man arbetar med mmf:en är det bra om man anväder lite florsocker (kan bli lite kladdigt annars) och så kan man även smörja underlaget man arbetar på med cocosfett om man tycker att det behövs.

MMF:en Håller sig i ca 3 veckor inplastat i plastfolie och plastpåse.

• Queequeg
    Queequeg skrev 2010-06-30 23:05:33 följande:
    Det här receptet är det som jag tycker är bäst på hemmagjort massa

1msk gelatin
    0,6dl kallt vatten
    1,25dl glukos/vit baksirap (jag använder vit sirap) 
    1msk glycerol (finns på apoteket)
    2msk cocosfett
    ca 1 1/5 pkt florsocker(skiktat)
    2-3 droppar smakessence  om man så önskar

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
    Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt sirapen och glycerol blanda väl.

Rör i cocosfettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smakessence.

Låt blandningen svalna tills den är finger varm.

Häll nu iflorsocker i en annan bunke och forma till en brunn men ta inte allt . Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev, blanda succsesivt i resterande florsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på händerna.

Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera florsocker är den för hård, mer vatten (en droppe i taget).

Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttät bytta. När man ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen, ev micra den en liten stund.
    Glöme helt bort att det hela blir ca ett kilo
Svar på tråden Sockermassa recept