• fiddelin

mamma scan köttbullar till 10 månaders bebis?

hej på er!

Kan man ge mamma scans köttbullar till en 10 månader bebis (nästan 11 månaders) om man steker dem väldigt lätt?

och kan man ha dill i när man kokar pottis till den lilla?

kan de äta "färdig vanlig sås"  sån man blandar me pulver?!

vi ska iväg så hinner inte laga egna köttbullar å göra egen sås tyvärr..

• Svar på tråden mamma scan köttbullar till 10 månaders bebis?
  • Badfantasten

Med tanke på att vissa barn börjar dagis vid 1 års ålder och äter då allt, är det nog ok i enstaka fall redan nu. Annars saltfri mat rek. första året. Dill är ju bara gott och nyttigt (alla örter). Så det är väl saltet i köttbullarna bara som är boven men en gång är väl helt ok.

• fiddelin

ja, jag undviker ju allt salt i vanliga fall.... men tar jag bara nån köttbulle å mosar med potatis, så kan de väl inte vara någon fara?

• pp08

Någon enstaka köttbulle är inte farlig, man behöver inte ha helt saltfri mat för en 11mån; men mat med enbart litet salt i. Du kan ju även värma köttbullen till din bebis i mikron, går snabbt och blir mjuk utan att få en stekyta.
    Dill i potatisen fungerar bra (finns ju även i fisk-barnmatburkar). De kan ju få äta de flesta örtsorten. Oftast har jag kryddat maten mycket med örter, för att ge smak utan att behöva använda salt.

• fiddelin

okej.. då kör vi på nån köttbulle eller två till henne! Men hur är det med pulver sås då? brun sås, går det bra?

• pp08

han behöver väl inte ha sås? Vill du göra det lite smarrigare eller lösare kan du ta en klick smör, margarin, eller lite matolja. Nog lite nyttigare än pulver sås.

• Badfantasten

Klart du kan ge lite sås. Så roligt när man börjar ge lite olika smaker, deras roliga ansiktsuttryck. Annars brukade jag också lägga lite smör/mjölk/grädde i när jag mosade maten. Mmmm

• Makadam

Jag skulle inte ge pulversås - med tanke på allt konstigt det innehåller.

• stjierna

Jag hade gjort en supersnabb sås själv - smält smör, i med grädde och koka tills det tjocknar, i med valfri krydda/ört/smaksättning. Färdigt!

• Makadam

Ja, det finns så mycket enkelt att fixa sås med som inte innehåller emulgeringsmedel, eller färgämnet e150c som "Framställs genom upphettning av socker med tillsats av ammoniak eller ammoniumsalter."

• Trollsländan

Färdiga köttbullar är ok att ge vid den åldern, däremot ska man inte salta extra. Örter är utmärkt. En egen brunsås tar inte längre tid än en pulversås, men håller med någon av ovanstående mosa i lite smör i potatisen så behövs inte såsen!

• LilaRos

Pulversås är väl ingen hitt kanske.. Det går lika snabbt att göra egen sås.

• Makadam

Ja, jag skulle inte ge industritillverkade köttbullar heller.
    Det beror ju på vad man tycker är OK.

• saraemma

Min pojk är också snart 11 mån så jag har liknande funderingar... Tänker också att vissa barn som börjar dagis bara är 1 år och då får de en massa halvfabrikat. Självklart ärdet bättre med hammagjort, men varje dag finns inte tiden eller ens ingredienserna hemma.

Svar på tråden mamma scan köttbullar till 10 månaders bebis?