Tussan30 skrev 2010-06-30 16:38:20 följande:
Har en lite undran, jag har en dotter på 14 år som bara är på sitt rum, följer inte med någonstans för det är tråkigt, solen vill hon inte vara i...
får oftast göra saker själv.. hon hjälper aldrig till... ser henne bara när jag går och lägger mig då jag säger godnatt...
Någon som känner igen sig ? rädd att hon mår dåligt, fast hon säger att hon inte gör det och att hon trivs...
Jag tycker att du ska lita på vad hon säger, att hon mår bra. Har själv en son på tretton år. Eftersom han är min äldsta så har jag ju inte så mycket erfarenhet av tonårs-grabbar. Han har dessutom haft det väldigt jobbigt med mångårig mobbing. Men nu mår han bra och även om det har varit svårt att riktigt tro på och släppa taget lite så har jag bestämt mig för att göra just det.
Min son vill också gärna vara på sitt rum, han spelar tv-spel ibland men mest läser han. Jag har ibland tänkt säga det klassiska "passa på att vara ute i det fina vädret". Men så kom jag att tänka på hur jag själv var i den åldern. Jag var inne väldigt mycket, jag läste otroliga mängder och jag har aldrig varit speciellt förtjust i sol och värme. Kanske din flicka är som jag var "ljus-skygg" och läs-tokig.
Jag tror nog att hon så småningom kommer ut ur sin eremit-grotta.