• Toker

Tampong och bad när man har spiral?

Hej!

Småblöder lite och undrar lite om nån vet vad det beror på? Om det är risk för infektioner om man skulle bada i badhuset? Har för mig att bm sa att man inte skulle använda tampong när man har spiral? Ska ringa imorgon på tfn-tiden men tänkte om nån vet hur det ligger till? Blev jättebesviken för det är baby-sim idag och det är sååå kul!! Men om jag blöder kan man ju inte gå... Blää...

• Svar på tråden Tampong och bad när man har spiral?
  • Nove

Jag hade använde tampong under de fyra år jag hade spiral, gick hur bra som helst. Däremot skulle jag nog inte bada om jag blödde.

• Toker

Hmm, va konstigt att min bm sa att man inte skulle använda tampong? Borde ju funnits en anledning till varför hon sa så. Är ganska säker på att hon sa så...

Nåväl, har hoppat över badet idag, men blev grymt besviken
    Hoppas man inte blöder så mycket framöver, men det kan man väl drömma om kanske?
    Tack för ditt svar Nove!

• Muminmamman

Jag är inne på min andra spiral nu och har också fått höra att man inte ska använda tampong. Jag har i och för sig inte behövt fundera eftersom jag inte haft mens alls sedan jag började med spiral
    Det är något ökad infektionsrisk vid bad i pool när man har spiral.

• Toker

Muminmamman, va träligt med infektionsrisken. Men det kanske är då man småblöder? Ja, för jag frågade mamma och hon kunde inte minnas något om det där med tampongen, men det kanske var annat "då" om man säger så...

Nåja, tack för era svar

• Morticia

Man ska inte använda tampong när man precis satt in den. Sedan är det fritt fram.

• Anonym

Satte in en hormonspiral förra veckan, min BM sa att man inte skulle duscha istället för bada första veckan, och inte bada i bubbelpool. Simbasäng var dock lugnt. Angående tampong sa hon att det skadar egentligen inte, men de brukar inte rekomendera det, eftersom det finns en liten ökad risk för infektioner. Då och då skadar dock inte, men man ska vara ordentlig och byta lagom ofta. Sen ska man vara extra försiktig när man tar ut den så man inte råkar ta tag i spiraltrådarna så den också följer med.

• Skarpa

Har inte fått några instruktioner om tampong då jag satte in min spiral, förutom att man skall undvika det när mna blöder som minst, eftersom det då är en lite större risk att spiralen rubbas om trådarna fastnar i tampongen.

Svar på tråden Tampong och bad när man har spiral?