Ni som har en AVENT ISIS bröstpump
Har precis testat min nya AVENT ISIS bröstpump som inhandlades i helgen. Ska börja jobba på måndag och planerar att pumpa ett par ggr per dag för att dels lätta på trycket lite, dels hålla igång mjölkproduktionen så att jag kan amma som vanligt när jag är ledig dagtid.
Det var ju ganska många delar att montera ihop, men jag tror jag fick ihop den rätt. Sedan tog det ju en himla tid att lyckas få ut lite mjölk. Jag tror jag trixade i en halvtimme innan jag fick rätt på hur man ska hålla den så det blir bra sug - sedan fick jag ut max 15 ml på 10 minuters pumpande... Men nu är ju som sagt syftet inte främst att vår baby ska få bröstmjölk när jag är på jobbet, så jag är fullt nöjd med att det kom något överhuvudtaget. Det lär nog dessutom gå lättare efter mer "övning" och framför allt när brösten är fyllda och verkligen måste tömmas.
Har dock några funderingar som det förhoppningsvis finns mer erfarna användare som kan hjälpa mig med!
SUGET:
Jag tyckte det var svårt att hitta ett sätt att hålla pumpen mot bröstet så det blev bra "sug". Hade ni också problem med det i början eller kan jag ha monterat den fel?
"KNARRANDE" LJUD:
När jag pumpar så knarrar det rätt mycket när silikonmembranet går upp och ner. Jag tycker att jag har satt det rätt. Ska det låta så eller inte? Det är rätt irriterande och gör att det är lite svårt att slappna av...
UTDRIVNINGEN:
Vad har ni för "knep" för att få igång utdrivningen? Det är väl nästan det som är svårast. Fick ett tips i en annan tråd om att man kan få nässpray på recept (Syntocinon) som stimulerar utdrivningen, men i alla fall på vårt BVC var sköterskan VÄLDIGT tveksam till att ge mig det "bara" för att jag skulle pumpa. Någon annan som använder den?
RENGÖRING:
Hur rengör ni pumpen efter varje användning om ni inte är hemma? Sköljer av den eller diskar den ordentligt? Om jag får ut mycket mjölk på jobbet vill jag ju ta hem den och då måste man väl vara mer noga med rengöringen. Och hur rengör ni den hemma? Bara diskar den eller kokar delarna dagligen? Vår baby är 6 ½ månad så hon är ju inte jättekänslig som en nyfödd, men man vill ju ändå att det ska vara fräscht.