• Amorella

Ni som har en AVENT ISIS bröstpump

Har precis testat min nya AVENT ISIS bröstpump som inhandlades i helgen. Ska börja jobba på måndag och planerar att pumpa ett par ggr per dag för att dels lätta på trycket lite, dels hålla igång mjölkproduktionen så att jag kan amma som vanligt när jag är ledig dagtid.

Det var ju ganska många delar att montera ihop, men jag tror jag fick ihop den rätt. Sedan tog det ju en himla tid att lyckas få ut lite mjölk. Jag tror jag trixade i en halvtimme innan jag fick rätt på hur man ska hålla den så det blir bra sug - sedan fick jag ut max 15 ml på 10 minuters pumpande... Men nu är ju som sagt syftet inte främst att vår baby ska få bröstmjölk när jag är på jobbet, så jag är fullt nöjd med att det kom något överhuvudtaget. Det lär nog dessutom gå lättare efter mer "övning" och framför allt när brösten är fyllda och verkligen måste tömmas.

Har dock några funderingar som det förhoppningsvis finns mer erfarna användare som kan hjälpa mig med!

SUGET:
    Jag tyckte det var svårt att hitta ett sätt att hålla pumpen mot bröstet så det blev bra "sug". Hade ni också problem med det i början eller kan jag ha monterat den fel?

"KNARRANDE" LJUD:
    När jag pumpar så knarrar det rätt mycket när silikonmembranet går upp och ner. Jag tycker att jag har satt det rätt. Ska det låta så eller inte? Det är rätt irriterande och gör att det är lite svårt att slappna av...

UTDRIVNINGEN:
    Vad har ni för "knep" för att få igång utdrivningen? Det är väl nästan det som är svårast. Fick ett tips i en annan tråd om att man kan få nässpray på recept (Syntocinon) som stimulerar utdrivningen, men i alla fall på vårt BVC var sköterskan VÄLDIGT tveksam till att ge mig det "bara" för att jag skulle pumpa. Någon annan som använder den?

RENGÖRING:
    Hur rengör ni pumpen efter varje användning om ni inte är hemma? Sköljer av den eller diskar den ordentligt? Om jag får ut mycket mjölk på jobbet vill jag ju ta hem den och då måste man väl vara mer noga med rengöringen. Och hur rengör ni den hemma? Bara diskar den eller kokar delarna dagligen? Vår baby är 6 ½ månad så hon är ju inte jättekänslig som en nyfödd, men man vill ju ändå att det ska vara fräscht.

• Svar på tråden Ni som har en AVENT ISIS bröstpump
  • Medly

Jag har varit jättenöjd med min Avent-pump. I början tog det dock ganska lång tid att få ut någon mjölk men efter ngn veckas användning blev brösten väldigt stimulerade och jag behövde bara tänka på pumpen så rann det till i brösten, lite jobbigt ibland.

Vanligtvis fick jag ut ca 120ml från vadera bröst på 7-8min, men då slutade jag innan så det inte skulle stimuleras förmkt. På slutet blev detta lite av ett problem då jag fick sitta och pumpa 2-3 ggr per natt också eftersom brösten spände så och då jag sen skulle mata tvillingarna med flaska, byta ev bajsblöja, torka kräk och stoppa i nappar, ja då blev det inte mkt sova för min del, så jag valde med BVC medhåll att sluta pumpa. Men detta är ju en helt annan historia.

I början kämpade jag utan att få ut nått alls och märkte då att jag satt ventilen (den lilla vrunda vita delen) uppåner, den ska ha refflorna uppåt!

Min pump knakade också lite i början om jag inte minns helt fel...

Jag brukade diska av delarna i hett vatten m diskmedel och skölja jättenoga. Kämpigt om nätterna men säkert viktigt. Ibland kokade jag delarna med napparna och flaskorna, ibland i diskmaskin, MEN man ska inte köra silikondelarna för ofta i diskmaskin, precis som vanliga dinappar och tröstnappar.

Utdrivningen hade jag som sagt inget problem med och din mjölkproduktion kommer säkert igång mkt mer när du börjar pumpa regelbundet och då blir det kanske inte så svårt.

Lycka till!

• Minkic

För att få igång utdrivningen brukar u hjälpa om du ammar i den andra bröstet o pumpar i den ena, o även att ha barnet framför dig.

Själv så tycker ja att det går bra utan nåt. Får ut 70-80ml på 3-4 minuter o slutar för ja ammar i den andra, o för ett mål räcker ju detta + självklart den andra bröste.

Lycka till

• Lintu

För mig funkade den bättre utan den där gummigrejen runt själva tratten man satte mot bröstet. Jag hade jätte svårt att få igång utdrivning med pump utan sprayen. Försökte alltid först utan men sedan tog jag spray om det inte gick. Fick spray på typ NEO avd för att slippa pumpa så länge....Rengjorde med diskmedel och kokning efteråt. Knarrat har den alltid gjort.

Lycka till.

• Västeråstjej

Jag höll min bröstpump så att flaskan liksom är i stående läge. Ibkand läckte det då och jag hade en liten handduk under i det läget.

Det tar en liten stund innan det sätter igång men när det väl kommer så kommer det! Knarrande är nog rätt vanligt. Man ska ju känna vaccumet och då är den rätt.

Jag brukade koka mina delar varje kväll. Under dagtid sköljde jag den de gånger jag anvnde den flera ggr.

Den amningspumpen är nog det mest prisvärda vi köpt. Vi använder fortfarande Avent-flaskan. Vår son vägrar dricka ur dom andra flaskorna som finns på marknaden. Ja, det är så tur att det finns flaskor i alla storlekar.

• steffo trish

Hej! Min knarrar inte
    För att få igång utdrivningen så kan du prova att dra lite försiktigt i bröstvårtan, rulla den mellan fingrarna. Det brukar jag göra, men om bröstet inte tömts på mer än 3 timmar så behövs det knappt!
    Jag hade jättesvårt att få ut något de första gångerna men nu går det bra! Får ut ca 120-140 ml på 10 min, kanske snabbare ibland och ibland kanske det tar några minuter till. Tycker det går lättare att sitta ganska upprätt ist. för att luta sig i soffan (som jag gjorde först).
    Jag brukar skölja noggrant i mycket hett vatten och så kokar jag delarna ofta.
    Lycka till

• Amorella

Tack för alla svar!

Jag tror ju det hade varit lättare om jag hade börjat använda den mycket tidigare. Nu är babyn nästan 7 månader och det är SVÅRT att pumpa jämfört med tidigare. Har bara lyckats pumpa ut en matsked eller två nu när jag har testat lite. Men det är ju främst övning - att hitta rätt teknik. Och min ambition är ju inte att kunna pumpa ut hela måltider åt henne om det blir för jobbigt, utan att bara göra dagarna på jobbet mer uthärdliga utan sprängfyllda bröst.

Hm, fast det jag funderar mest på är om jag ALLTID har så lite mjölk, d.v.s. att vår baby bara får i sig så lite när jag ammar... Det är ju säkert inte så för jag tycker det låter som hon sväljer hela tiden, men man blirju ändå osäker...

Jag tycker fortfaramde det är svårt det där med "suget". Jag tycker att jag har monterat den rätt men det blir ingen sugeffekt; jag monterar isär den och monterar ihop den igen och då blir det bättre... Tur att jag började öva veckan innan jag börjar jobba... Det verkar vara viktigt hur man håller pumpen; nästan helt lodrätt. Har också testat med och utan silikonplattan, men inte bestämt mig ännu för vad som är "bäst". Jag testade också att pumpa medan jag ammade, men då ville vår baby inte alls suga utan bara pillra på pumpen... Och sedan är det ju ändå inte till någon hjälp för jag kommer ju inte ha henne på jobbet - det är ju därför jag ska pumpa.

Någon annan som vill dela med sig av sina erfarenheter/tips?

• Sasson

Jag har använt nässprayen när jag haft mjölkstockning, det var en livräddare, det enda som funkade när det var som värst. Men jag använder den inte vid pumpning, för den kan ju öka mjölkproduktionen oxå och ge upphov till mjölkstockning. Det är en fin balansgång. Så nej, jag kan inte rekommendera sprayen utom vid mjölkstockning.

• Signatur

Jag tycker den är kinkig på hur man har satt ihop den. Ofta måste man trippelkolla om
    1. Gummipackningen (den vita pluppen) mellan pumpen och flaskan verkligen sitter i (ofta hamnar den lite på sniskan trots att man satt fast den ordentligen).
    2. Att själva pumpringen sitter på till 100%. Ofta släpper den lite någonstans runt kanten.
    3. Att silikonplattan där man har bröstet verkligen sitter på runt hela kanten.

Ofta tycker jag att man måste pilla med dessa tre saker ganska länge innan man får igång pumpen. Oftast är det nummer 1 på min lista som krånglar.

• Amorella

Signatur:
    Ja, ungefär så. En fjärde sak verkar vara hur man sätter fast själva flaskan. I bruksanvisningen står det: "Vrid ett kvarts varv medsols tills du hör ett klick. Spänn inte för hårt." Det där klicket har jag aldrig lyckats höra, men ibland kan det förbättra suget om jag lossar eller spänner flaskan lite.

• kissemjao

Tips för utdrivningen (när du väl fått snurr på vakumet):
    - Föreställ dig kolsyrat vatten och känn de stickande bubblorna i munnen och "se" hur de porlar i glaset. Ja, man kan med fördel ha ett sådant glas framför sig.
    - Tänk på vattenfall... eller annat som flödar.
    - När du pumpar, så försök att inte fokusera så mycket på pumpen. Titta bort och känn känslan av pumpen som knådar bröstgården.
    - När du ammar så betrakta hur ditt barn suger, ömson fort och ömson sakta. Försök "kopiera" sugsättet med pumpen.
    - SUPERTIPSET som funkade för mig: Ta några korta och snabba pumptag... .kanske tio stycken. Stanna upp med pumpen med handtaget intryckt, alltså med vårtan hårt insugen, håll så länge du kan utan att det gör ont (men nästan).. Upprepa proceduren. (I början fick jag köra denna procedur kanske i fem minuter). När pirret kommer och mjölken börjar rinna så kör vidare med de långsamma tagen.
    På så vis så får jag ut det mesta av reflexomgångarna. Brukar kunna locka fram reflexen två gånger per bröst. Men byter bröst efter en "rinning". Alltså pumpar två gånger per bröst.

• Amorella

Tack kissemjao för tipsen!

Jo, jag brukar ju slappna av och tänka på en fontän även när jag ammar, men det med kolsyrat vatten var inte heller dumt (förutom att jag blev SÅÅ törstig!).

Att låta bli att titta på pumpen är svårt ("Kommer det något?!?"), men det är naturligtvis väldigt stressande att sitta och glo på den hela tiden.

"Supertipset" var jättebra! Jag testade lite grann på ena bröstet igår, men jag tog nog i lite för hårt för jag har hemskt ont i den bröstvårrtan idag... Får arbeta vidare med det.

Ja, det ska nog gå bra allt detta! Har också lyckats få bort det knarrande ljudet. Tack för all hjälp allihop!

• kissemjao

ja ta nu inte sönder sig själv. pumpning är ju bra, men inte till varje pris.

Svar på tråden Ni som har en AVENT ISIS bröstpump