• Anonym (livrädd)

Knöl i munnen, livrädd för cancer.

Upptäckte för några veckor sedan en liten vit prick framme på tandköttet i nederkäken. Den har inte försvunnit. De, och jag för den delen, trodde först det var en förkylningsblåsa, men det verkar inte som det då den inte försvunnit.

(Jag har även en mörk fläck en bit brevid och har haft ett tag, men tandläkaren sa att det kan bli som ett födelsemärke.)

Jag ringde efter en tid förra veckan och ska dit i morgon. Jag har lyckats förtränga och trycka bort det hela tiden. Men nu ikväll så slogs jag förbannat hårt av att det kan vara cancer.

Jag är verkligen livrädd nu. Jag vill inte dö. Jag har varit så jävla dum och stressat igenom det lilla "liv" jag har haft och har verkligen ångest nu Gråter Jag är bara 22, mina barn är pyttesmå och jag vill inte!!

Vad i helvete tar man sig till?! Känns som att det är år kvar tills jag ska dit. Jag vill inte sitta där själv, livrädd och få en dödsdom. Jag är sjukt rädd för tandläkaren ändå.

• Svar på tråden Knöl i munnen, livrädd för cancer.
  • McIris

Men vännen, det är ytterst osannolikt att du skulle ha cancer i munnen! Jag har faktiskt haft blåsor i munnen som suttit hur länge som helst, en för inte så länge sen höll jag på att bita bort(vet att det låter äckligt) för den satt precis innanför läppen o den bara kom tillbaka.
    Har även haft blåsor på tandköttet. Vid nåt tillfälle för många år sen hade jag en ganska stor knöl i läppen tom.

Muncancer är väldigt ovanligt o drabbar nästan bara äldre personer som rökt mycket el drucket mycket. Jag tror du kan vara helt lugn. Dessutom har jag hört att muncancer ofta kommer som envisa sår som inte går bort.

• Anonym (livrädd)

Jag var ju så jävla dum och satte mig vid Google. Det borde vara en förbjuden sida för de med svagt psyke. Just nu sitter jag bara och hyperventilerar för att efter en stund inte andas alls.

Jag hoppas så innerligt på att det inte är något sådant. Men det känns faktiskt lite lugnande att du skriver att du haft blåsor på tandköttet! Pricken sitter precis framvid, lagom till där roten sitter. Eller där jag skulle tro att den sitter. Men det ser inte ut att vara den iaf.

• McIris

Ja, du googlar man på symtom så är man så gott som dödsdömd Jag förstår faktiskt hur du känner, jag har varit o kan ännu vara väldigt hypokondrisk. Om man säger såhär, jag skulle kunna sätta mitt högra lillfinger på att det absolut inte är något farligt du har. Folk har ju massor av konstiga symtom men väldigt sällan har framförallt unga nåt faligt alls.

Och nu kanske tänker du men tänk om, tänk om, tänk om. Ja risken finns att du blir påkörd av en buss eller vinner en miljon i morgon oxå. Ungefär lika stor sannolikhet att du har muncancer.

• Anonym (livrädd)
    McIris skrev 2010-06-30 20:15:16 följande:
    Ja, du googlar man på symtom så är man så gott som dödsdömd Jag förstår faktiskt hur du känner, jag har varit o kan ännu vara väldigt hypokondrisk. Om man säger såhär, jag skulle kunna sätta mitt högra lillfinger på att det absolut inte är något farligt du har. Folk har ju massor av konstiga symtom men väldigt sällan har framförallt unga nåt faligt alls.

Och nu kanske tänker du men tänk om, tänk om, tänk om. Ja risken finns att du blir påkörd av en buss eller vinner en miljon i morgon oxå. Ungefär lika stor sannolikhet att du har muncancer.
    Nu kunde jag inte hålla mig för skratt! "Tänk om" var faktiskt precis vad jag började tänka efter att första stycket var klart

Nej jag försöker att underhålla mig med annat för tillfället. Har bytt startsida, klarar inte av att hålla fingrarna i styr från Google. Usch. Tack du snälla människa som lugnar mig!
  • McIris

Jag visste nog det! Vi knäppisar tänker ganska lika Kram!

• Anonym

Men är det en knöl, en prick eller en blåsa?

Jag har knölar i nederkäken, precis där tandroten är på höger och vänster sida om underframtänderna och de är helt ofarliga säger tandläkaren. Är det något sådant du har?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-30 21:02:53 följande:

Jag har knölar i nederkäken, precis där tandroten är på höger och vänster sida om underframtänderna och de är helt ofarliga säger tandläkaren. Är det något sådant du har?
    Samma här, de kallas för  Torus Palatinus eller torus mandubularis och är ofarliga knölar.
    Min dotter hade en blåsa på insidan av underläppen som vägrade gå bort.
    Läkaren sa att det var ett nystan av blodkärl och tog bort den under lokalbedövning

Så visst finns det saker som inte är farliga åxå
    *tröstkram*

• Anonym

Det kanske är "Torus Mandibularis" du har?
    Det är när käkbenet växer och det blir som bulor under skinnet. Det är helt ofarligt och man tar bara bort dem om de orsakar problem i munnen vilket de sällan gör. Det är det Anonym här ovan har och jag har det också.

• Anonym (livrädd)
    Anonym skrev 2010-06-30 21:02:53 följande:

Det är svårt att förklara. Det är en vit prick. Ser ut som en liten bula. Blåsa ser det inte ut som. Det otäcka är just att den sitter precis nedanför tanden lagom till där roten tordes börja. Precis vid strängen vid underläppen sitter den. Enklare att förklara så.

Bara ca 2 timmar till jag ska dit nu :S Känner mig överhyprokondisk och illamående.
  • Anonym (livrädd)

Googlade på "Torus Mandibularis" men det är inte det. Det här sitter "på" tandraden =/

• Anonym
    Anonym (livrädd) skrev 2010-07-01 07:18:02 följande:
    Googlade på "Torus Mandibularis" men det är inte det. Det här sitter "på" tandraden =/
    TS; Vad sa läkaren idag?
  • Anonym (livrädd)
    Anonym skrev 2010-07-01 20:08:45 följande:
    TS; Vad sa läkaren idag?
    Oj vad konstigt det såg ut här nu på FL :S

Jodå, hon kunde till 100% lova att det inte var något farligt, men hon visste inte vad det var.
    Tack för stödet här inne!!
  • Anonym

Hej
    Skönt att du fått vara till läkaren och höra att det är ofarligt. Vet precis hur det känns när man är så där orolig för något och hur skönt det är sen när man får höra att det är ofarligt. 
    Kram

• Adde4444

Hej,

Jag har också fått samma typ av ytliga vita knölar på tandköttet på utsidan av nedre käken som verkar stämma överens med din beskrivning samt en liten mörk prick en liten bit längre bort, precis mellan två tänder. Dessutom känns det som om något liknande håller på att framträda på den övre högra delen av käken. 

Vad hade din läkare sagt?

Tacksam för svar!

Svar på tråden Knöl i munnen, livrädd för cancer.