• 2 blir 3

Men skriv dom då!

Jag är absolut inte perfekt, det vill jag inleda med... Men det är så många språkfel på den världsvida webben att jag knappt orkar koppla upp mig längre!
    Att man skriver mej, dej och sej rör mej inte i ryggen, helt okej!
    Men särskrivningar är inte okej... Är det ett ord så sitter det ihop, menar man att man behöver något att knyta skon med så behöver man helt klart ett skosnöre, inte ett sko snöre.

Men det värsta är när men inte klarar av att använda de och dem i rätt sammanhang...
    "Åh, jag hoppas att dem kommer hem snart..." INTE okej!
    Och absolut, jag förstår att det kan vara svårt att skilja, men skriv DOM då! Så mycket behagligare att läsa då...

Tack för mej...
    P.s. granska gärna texten, jag har säkert språktabbat mej, är som sagt inte perfekt...

• Svar på tråden Men skriv dom då!
  • 2 blir 3

Oooo, jag orkar bry mej!... Det gör ont i mej att läsa att "Anna och Johan bor så fint, dem bor vid vattnet..." ...fast det är möjligt att jag är uttråkad, hyffsat nygravid och lättletad också ;)

• Idha

En enkel regel för den som är osäker på när de resp. dem ska användas.

Tänk såhär:

de = hon, han
    dem = henne, honom

"Jag hoppas att x kommer hem snart"

Skriver man dem så anser man också att det går lika bra att skriva

"Jag hoppas att henne kommer hem snart"
    eller
    "Jag hoppas att honom kommer hem snart"

Svårare än så behöver det inte vara :)

I det offentliga rummet ska språket vara felfritt - det är så vi lär oss att stava och skriva. Att folk inte kan skriva är en sak men när det sker på Text-TV kan jag ibland bli så sur att jag vill ringa upp dem och fråga vad det är för pantarslen de anställer egentligen. Jag har gett upp gällande betalkanalerna men ibland smyger det sig in ett "i helget" på SVT och då kokar gammelkärringen här, vill jag lova ;)

• JAG är BÄST
    2 blir 3 skrev 2010-06-30 20:08:28 följande:
    Oooo, jag orkar bry mej!... Det gör ont i mej att läsa att "Anna och Johan bor så fint, dem bor vid vattnet..." ...fast det är möjligt att jag är uttråkad, hyffsat nygravid och lättletad också ;)
    Jaha ja gravidhormoner som spökar,,,det säger allt hojta bara till i vilka trådar du håller till i så ska jag undvika domOskyldig

Skämt
  • 2 blir 3

Underbart! En fantastisk regel, jag satt själv och funderade på om det fanns någon regel för "problemet" men kom inte på någon... Så kommer du som en ängel med en ypperlig sådan!

• Idha

"Anna bor så fint, henne bor vid vattnet"
    "Johan bor så fint, honom bor vid vattnet"

Tycker man att det låter bra så tycker man ;)

En annan sak, för att röra om i grytan lite - folk som blandar ihop ATT och OCH.

"Jag köpte en laptop och ta med på semestern"

Den enda jag rättar då hon säger och istället för att är min mamma, för jag vet att hon är språkfascist precis som jag.

När man är gravid får man gnälla lite extra, tycker jag. Nåt kul ska man väl få ha?

• Idha

På ComHems förstasida fanns förra sommaren en annons där någon skrivit "Bärbar PC och ta med på semestern". Det var en riktigt snygg annons och jag bara gapade när jag läste den. Skickade naturligtvis ett mail till kundservice.

"Kära, kära, kära ni. Ni KAN inte skriva 'Bärbar PC och ta med..' Speciellt inte på förstasidan!!

Talspråket må låta som 'bärbar PC å ta mä' men det heter ATT ta med. Jag får myrkrypningar i hela kroppen och blir frustrerad, arg, rabiat o.s.v. när det finns folk på reklambyråer med betydligt högre lön än de flesta som inte ens kan formulera sig rätt på en så pass stor sida som comhem.

Heter det Gå att lägga sig också?

Vänligen läxa upp ansvarig person så blir jag glad igen :)

// Idha"

Svaret kom efter ett par dagar:

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
    Vi tackar för den feedback du ger gällande vår hemsida. Precis som du säger så ser det ju inte särskilt bra ut att på förstasidan ha ett såpass grovt formuleringsfel.

Vi på Com Hem passar på att önska dig en trevlig sommar!

Med vänlig hälsning
    Com Hem AB
    Kundservice
    Ludvig Edlund"

Fler gravida språkfascister åt folket!
  • 2 blir 3

Idha, Jag tror att jag älskar dig!

En annan sak jag upptäckt är "även att..."-syndromet. Det står ofta i bloggar... "Idag har Sandra varit här, även att Klara kom förbi..."  Är svenska skolan så usel eller är det helt enkelt modernt att inte kunna skriva?

Moaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh!

• Idha
    2 blir 3 skrev 2010-06-30 20:23:18 följande:

Idha, Jag tror att jag älskar dig!

En annan sak jag upptäckt är "även att..."-syndromet. Det står ofta i bloggar... "Idag har Sandra varit här, även att Klara kom förbi..."  Är svenska skolan så usel eller är det helt enkelt modernt att inte kunna skriva?

Moaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh!

Vadå "även att"? Har aldrig hört talas om!! Jag försöker att inte bry mig om att bloggare skriver hur de vill - själv vill jag inte behöva dubbelkolla precis allt jag skriver (inleder meningar med 'och' och 'men'). I det offentliga rummet ska dock språket vara felfritt! Låtom oss få utlopp för våra graviditetshormoner :)

Starta en tråd för Gravida språkfascister och länka här - behöver en ny favorittråd.

All världens kärlek tillbaka!! <3
  • mindless
    Idha skrev 2010-06-30 20:12:52 följande:
    Den enda jag rättar då hon säger och istället för att är min mamma, för jag vet att hon är språkfascist precis som jag.
    Ett tips i all välmening är att du markerar ordexempel med antingen citationstecken eller kursiv stil. Personligen tycker jag meningar som den ovan är vansinnigt svårtydda.
  • NinnieToki

Hihi
    Jag kan också störa mig på särskrivningar och vissa grammatiska fel.
    Vill dock poäntera till TS att enligt korrekt grammatik, skriver man inte Men som första ord i en mening.

Det är inget som jag direkt retar mig. Värre med de fina "sär skrivningarna", haha. Galet!
    Jag är helt klart med i denna tråd för oss språkfascister.

{#emotions_dlg.djavulsk}

• Rochefort 10
    NinnieToki skrev 2010-07-02 19:13:07 följande:
    Vill dock poäntera till TS att enligt korrekt grammatik, skriver man inte Men som första ord i en mening.
    Vad är det för korrekt grammatik du refererar till? Jag är nyfiken.

Det är en vanlig uppfattning bland många att man absolut inte inleder en sats med 'men' eller 'och'. Men de kunde inte ha mer fel. Det är till och med att föredra ibland eftersom alternativen i många fall kan vara onödigt formella.
    Och eftersom de flesta av oss inleder flera satser om dagen på det viset, när vi pratar, är det kanske dags för grundskolegrammatiken att lätta lite på den regeln. Jag utgår från att det är den du avsåg i ditt inlägg.
  • Idha
    mindless skrev 2010-07-02 19:06:33 följande:
    Ett tips i all välmening är att du markerar ordexempel med antingen citationstecken eller kursiv stil. Personligen tycker jag meningar som den ovan är vansinnigt svårtydda.
    Den enda jag rättar då hon säger "och" istället för "att" är min mamma, för jag vet att hon är språkfascist precis som jag.

Sådär, där satt den ;)

Hoppas ni mår bra allihop!
  • M C

Glöm inte att dialekter skiljer sig åt, det som är rätt för vissa är inte rätt för andra.
    Och/att-diskussionen är ett sånt ex.
    Här säger vi och på flera ställen där jag "vet" att det ska vara ett att, men det gör inte meningen felaktig, bara lokal.

Som bakanför. Lokal, inte fel.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Rochefort 10
    Idha skrev 2010-07-05 09:05:25 följande:
    Den enda jag rättar då hon säger "och" istället för "att" är min mamma, för jag vet att hon är språkfascist precis som jag.

Sådär, där satt den ;)

Hoppas ni mår bra allihop!
    I en grammatika vi använde oss av när jag pluggade lingvistik står faktiskt att infinitvmärket 'att' uttalas /å/.

Det skulle jag inte säga är helt riktigt heller, eftersom det hos olika människor tar olika former.
    I vilket fall tycker jag inte att du behöver anmärka på hennes uttal så länge det inte påverkar skriften.
  • Idha
    Rochefort 10 skrev 2010-07-05 12:14:30 följande:
    I en grammatika vi använde oss av när jag pluggade lingvistik står faktiskt att infinitvmärket 'att' uttalas /å/.

Det skulle jag inte säga är helt riktigt heller, eftersom det hos olika människor tar olika former.
    I vilket fall tycker jag inte att du behöver anmärka på hennes uttal så länge det inte påverkar skriften.
    Absolut!! Att säga /å/ är en sak - men min mamma säger verkligen "och". Speciellt irriterande är det när hon gör en paus efteråt.

"Jag funderar på och.. skala potatis"

Godvänner, tänk för guds skull på att jag är en gravid gnällkärring! Räds icke mitt gnäll. Jag är en fin människa, jag lovar. Att plugga lingvistik låter härligt! Det vill jag också göra.
Svar på tråden Men skriv dom då!