• gryning2

Vid vilken ålder slutade ditt barn HELT med nappen?

Min son är 2 år 8 månader och ÄLSKAR sin napp. Vi har börjar begränsa användandet till enbart vid sovstunder samt när han är sjuk p.g.a. att vi ser att tänderna börjar bli påverkade. Min sambo och jag är lite oense om detta. Han tycker att vi ska ta av sonen nappen helt även vid sovdags så kommer han att glömma det på några dagar. Jag är mer "blödig" och tycker det är elakt att bara ta bort nappen när han är så fäst vid den. För min del känns det OK med napp vid sovdags i något år till. Och jag vill gärna "förhandla" med sonen t.ex. låta honom ge nappen till en bebis, tomtenissarna eller något så han blir delaktig. Det tror jag går lättare om vi väntar lite med att sluta med napp. Är det jag som är för vek eller min sambo för hård?

Rösta bara om dina barn haft napp. Om du har flera barn ta den som haft nappen längst. Berätta också hur ni gjorde =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-30 20:44
    Jag märker ju också att han gärna vill suga på fingrarna och på tummen när han inte får ha nappen och det vill jag undvika. Jag sög själv på tummen upp i skolåldern vilket gjorde att jag fick ha tandställning i 5 år =(

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder slutade ditt barn HELT med nappen?
  • Saaaraa

Dottern var 7 månader när den togs bort. Planerar att ta bort den vid samma tid med sonen som nu är 4 månader.

• CeeJay

Mina barn var straxt över 3 år resp 1,5 år när vi åkte till Skansen och lämnade napparna. Min 3-åring hade vi förberett ganska länge och för henne gick det smidigt. Vi valde att låta henne ha kvar nappen eftersom hon blev storasyster så tidigt. Och vi lät lillasyster sluta "tidigare" så att de inte skulle "sukta" varandra.

Det gick jättebra, lilltjejen blev dock vansinnig på Skansen när hon märkte att vi inte skulle ta med napparna hem igen. Men det gick över på några få dagar.

• Busbellan

Mina barn har varit 2 år, 3,5 år och 2,5 år när de slutat helt med nappen och det gick hur smidigt som helst med alla tre.
    De som var 2 år och 2,5 år skickade sina nappar till pippi och var helt med på det själva för då skickar ju pippi en liten present som tack sen
    För oss har det varit lättare att sluta helt än att minska ner användandet för det försökte vi först.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Dixie

sonen slutade på 3årsdagen  - och tanken är att dottern ska göra det också - det är nästa vecka  - vi får se hur det går! 

• skruttsmamma

Hej, våran son var 2 år och 8 månader vid jul och då gav vi nappen till tomten och han fick ett extra paket  :).Men han var inte redo och vart jätte ledsen sen på kvällen så vi fick ringa tomten och han fick lämna tillbaka napparna ;) . Så satt vi i bilen 5 månader senare och då sa han att han skulle sluta med napp.. och gjorde det! så jag vet inte men det bästa är väl att dom är redo för det själva.
    Lycka till!

• Fossa

Jag läste någonstans att det bästa var att sluta innan ett års ålder innan nappen blivit en vana och att det var lättare att ta bort nappen då. Jag tog därför bort min första dotters napp vid denna ålder och det var plättlätt MEN hon började suga på tummen istället. Nu är hon över två år och suger på tummen jämt och det är inte lika lätt att sluta med Detta misstag kommer jag inte göra om med min andra dotter.

• gryning2
    Fossa skrev 2010-06-30 20:50:03 följande:
    Jag läste någonstans att det bästa var att sluta innan ett års ålder innan nappen blivit en vana och att det var lättare att ta bort nappen då. Jag tog därför bort min första dotters napp vid denna ålder och det var plättlätt MEN hon började suga på tummen istället. Nu är hon över två år och suger på tummen jämt och det är inte lika lätt att sluta med Detta misstag kommer jag inte göra om med min andra dotter.
    Precis, och det är detta jag är lite rädd för om vi tar av honom nappen nu. Tummen är rentav omöjlig att sluta suga på det vet jag av egen erfarenhet....
  • Buster78

Min son va 4 år fylda. men han hade den bara när han somna och en stund på morgonen när han vakna till, I april i år slutade han med napp och välling. Tomten hade hämtat hans napp och vällingen tog slut! han har inte ens frågat efter det, varesig välling eller napp.

Svar på tråden Vid vilken ålder slutade ditt barn HELT med nappen?