• Äldre 30 Jun 20:40
    10022 visningar
    4 svar
    4
    10022

    Ang. Operation av Livmoder

    Då jag får 2-3 år sedan diagnostiserades med endometrios efter att ha fått min och sambons första barn gjordes en tithålsoperation där de härdar som då fanns, avlägsnades.
    Ingen behandling sattes in, då vi vid det tillfället försökte bli med barn...

    Ca 6 månader efter OP  plussade vi med lillasyster efter låååång väntan....
    Började efter denna förlossning med mini-piller (Exlutena) men insåg rätt snabbt att jag gick ned mig totalt rent psykiskt med dessa...

    Slutade med dessa för att endast några veckor senare försöka byta till ngt annat via ett besök hos BM, då jag provat allt i preventivmedels väg och aldrig klarat av att äta ngt då jag är otrolig känslig vad kommer till allt med hormoner i... Blir lätt deprimerad, går otroligt lätt upp i vikt, etc etc...

    Men innan vi ens hann tänka tanken på att byta preventivmedel insåg vi till vår förvåning att vi väntar ännu ett mirakel...

    Och nu står jag i valet och kvalet...

    Har funderat fram och tillbaka över det här med ett hysterektomi...När gör man det?
    Många tankar och funderingar kring detta och tanken har nu slagit mig att det kanske är ett bra alternativ för mig?
    Jag känner på ngt vis att jag är otroligt nöjd över de barn jag fått, då jag inte för allt i världen trodde att vi skulle lyckas få till dem över huvudtaget... Det där med preventivmedel är ju heller ingen rolig historia då jag blir så otroligt psykiskt/fysiskt nedbruten av dem... Och sen känns det som att man kanske ska avlägsna livmodern innan endon hinner växa sönder och samman där inne....

    Men allt är bara tankar och funderingar, och jag undrar om det kanske finns ngn som själv suttit/sitter i samma sits.. Eller ngn som faksiskt gjort denna operation..
    Fördelar samt nackdelar... Dela gärna med er av tips och råd samt egna tankar och erfarenheter....

  • Svar på tråden Ang. Operation av Livmoder
  • shedan­gerous
    Äldre 30 Jun 20:45
    #1

    nu har inte jag endometrios men gjorde en hysterektomi för 14 dagar sen....

    fråga vad du vill så ska jag svara så gott jag kan

  • Äldre 1 Jul 06:42
    #2
    shedangerous skrev 2010-06-30 20:45:03 följande:
    nu har inte jag endometrios men gjorde en hysterektomi för 14 dagar sen....

    fråga vad du vill så ska jag svara så gott jag kan
    Tack så mkt! Värmer otroligt att folk med egna erfarenheter delar med sig. :)

    Kanske är en känslig fråga (som du inte behöver svara på om du inte vill), men varför gjorde du en hyst?

    Innebär detta några komplikationer efteråt? Med det kan jag undra, bör man ta några slags hormoner efteråt för att bibehålla ngn slags hormon nivå? Hur länge håller sig "klimakteriet" som alla pratar om efteråt i sig?

    Hur är det med smärtor efter denna OP? Sjukskrivning?

    Har de tagit både livmoder och äggstockar, el endast livmoder?

    Oj oj oj.. Det var några av frågorna jag har.. :) Kanske kommer jag på några fler snart. :)

    Tänkte jag skulle prata med en läkare om detta innan jag beslutar ngt, men har hört att de inte avlägsnar livmodern på så unga tjejer... Stämmer det?

    Tack snälla för att jag får ställa dessa frågor. :)
  • shedan­gerous
    Äldre 1 Jul 10:17
    #3
    LieNy skrev 2010-07-01 06:42:40 följande:
    Tack så mkt! Värmer otroligt att folk med egna erfarenheter delar med sig. :)

    Kanske är en känslig fråga (som du inte behöver svara på om du inte vill), men varför gjorde du en hyst?

    Innebär detta några komplikationer efteråt? Med det kan jag undra, bör man ta några slags hormoner efteråt för att bibehålla ngn slags hormon nivå? Hur länge håller sig "klimakteriet" som alla pratar om efteråt i sig?

    Hur är det med smärtor efter denna OP? Sjukskrivning?

    Har de tagit både livmoder och äggstockar, el endast livmoder?

    Oj oj oj.. Det var några av frågorna jag har.. :) Kanske kommer jag på några fler snart. :)

    Tänkte jag skulle prata med en läkare om detta innan jag beslutar ngt, men har hört att de inte avlägsnar livmodern på så unga tjejer... Stämmer det?

    Tack snälla för att jag får ställa dessa frågor. :)
    då ska vi se...

    Jag gjorde hysterektomin för att jag framförallt inte vill ha flera barn (har 3) sen pga blödningstrassel o för att det enda preventivmedel som återstod att använda sig av var kondom (är 33 år)

    att operera bort livmodern kan ju innebära risker men vad jag förtstod det så va risken ändå övervägande liten... tex inkoninens, framfall etc

    När man gör en hyst så opereras ju bara livmodern bort o äggstockarna lämnas kvar o det är ju i äggstockarna som hormonerna finns så att hamna i klimakteriet är inte troligt... det snackas om att man ev skulle kunna komma i klimakteriet lite tidigare (kanske 4 år tidigare) o det är ju individuellt för alla med el utan livmoder så nej inga hormoner efteråt

    jag gjorde en vaginal operation o kan väl säga att jag hade bara liiite ont på själva op-dagen annars har jag känt mig helt smärtfri sedan dess (15 dagar sedan i dag)

    Blödde liiite dagen efter op:n sen övergick det till sparsamma ljusrosa flytningar (nu i princip inget)

    jag blev sjukskriven 2 veckor vilket är det vanliga vid en vaginal operation.
    Gör man det via snitt i magen blir man sjukskriven mellan 4-6 veckor.... titthål är den 3:e operationsvarianten... går det o är möjligt så rekomenderar jag vaginal då återhämtningen är mkt snabbare då (man är ju rätt trött ett tag efteråt, mitt börjar vända nu som först)

    På mig är livmoder o tapp borta... äggstockar sitter kvar vilket är det vanligaste om det inte finns allvarlig sjukdomshistoria bakom (cancer )

    Klart att dom avlägsnar även på unga tjejer (vet flera) men jag tror att det mkt beror på vilken läkare man träffar, vad man själv har för inställning o problematik bakom osv..

    Boka du en tid med en gynläkare!

    För mig gick det lätt o snabbt..... Va hos en privat gynläkare som skrev remiss till sjukan o 1 vecka senare va jag på operationssamtal o blev erbjuden operationstid veckan därpå men valde en tid som inföll 2 veckor efter op-samtalet.

    jag va 100% säker på vad jag ville, ev risker strunta jag, känner mig precis lika kvinnlig som innan o känner mig inte förändrad el annorlunda.

    jag är såååå nöjd med operationen... smidig lätt o smärtfri... o jag är lycklig

    fråga på om du undrar nåt mer.... Det går bra att inboxa om det är nåt som är känsligt för dig!
  • Äldre 23 Sep 16:00
    #4

    Hur har det gått för er?
    Jag opererade bort livmodern dec 2012 (har kvar äggstockarna) och har gått upp 8 kg per år sedan dess (30 kg nu) . På något sätt måste hormonerna påverkats, fast man fick höra att de inte skulle det när äggstockarna lämnades kvar. 
    Utöver viktuppgång är jag ständigt matt i kroppen, som om jag gick på lågkaloridiet eller precis styrketränat. Som om maten inte kan bli till energi.

Svar på tråden Ang. Operation av Livmoder