• Ennyone

    Funderingar kring EEG-test.

    Min dotter ska göra ett EEG-test om bara några veckor,
    för att hon "rullar" lustigt med sina ögon.
    Hon får också vissa spänningar i kroppen
    och är fruktansvärt stel allmänt i sina ben och armar.
    Dom/Vi vill göra detta för att utesluta epilepsi.

    Min fråga är då om man kan se några andra störningar på hjärnan med hjälp av detta.
    Kanske autism eller någon form av CPskada?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Funderingar kring EEG-test.
  • Lattemorsa

    Det man kan se på ett EEG är eventuella störningar/förändringar i hjärnans elektriska aktivitet. Intressant att veta i sammanhanget kan vara att epilepsi är ingen sjukdom, det är ett symtom.

    Man kan använda sig av EEG-undersökning för att fastställa CP-skada, dock i kombination med andra tester/undersökningar, när man har frågeställningen CP-skada utifrån kliniska symtom.

    Vad gäller autism så finns det rapporter som säger att man lär ska kunna se förändringar på ett EEG, men vad jag förstår är detta alltför sporadiskt förekommande och osäkert för att man skall kunna se ett direkt mönster och använda det som diagnosticeringsmetod.

    För övrigt: fråga Er läkare om det ni funderar över. Det är enda sättet att få korrekta och konkreta svar kring er dotters situation. FL och den berömde Dr Google är inte att lita på.

    Lycka till och hoppas att allt är bra med er dotter.


    ☆°★ Ljuvliga dotter E - född 091208 ★°☆
  • Ennyone
    Lattemorsa skrev 2010-06-30 21:44:12 följande:
    Det man kan se på ett EEG är eventuella störningar/förändringar i hjärnans elektriska aktivitet. Intressant att veta i sammanhanget kan vara att epilepsi är ingen sjukdom, det är ett symtom.

    Man kan använda sig av EEG-undersökning för att fastställa CP-skada, dock i kombination med andra tester/undersökningar, när man har frågeställningen CP-skada utifrån kliniska symtom.

    Vad gäller autism så finns det rapporter som säger att man lär ska kunna se förändringar på ett EEG, men vad jag förstår är detta alltför sporadiskt förekommande och osäkert för att man skall kunna se ett direkt mönster och använda det som diagnosticeringsmetod.

    För övrigt: fråga Er läkare om det ni funderar över. Det är enda sättet att få korrekta och konkreta svar kring er dotters situation. FL och den berömde Dr Google är inte att lita på.

    Lycka till och hoppas att allt är bra med er dotter.
    Ok, tack för svar!
    Ja, jag ska fråga läkaren dagen då testet ska utföras.
    Tänkte bara bolla lite funderingar så länge :)
  • Busbellan

    Min son har gjort ett sömn eeg på grund av alla sina febrkramper. De såg inget konstigt alls på detta testet, och inte heller på den mr han gjorde på hjärnan.
    Nu har han dock fått diagnoserna autism och utvecklingsstörning.
    Vissa förändringar kanske man kan se, men absolut inte alls.
    Lycka till med testet och hoppas att allt bara är bra!


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Ennyone
    Busbellan skrev 2010-06-30 22:05:08 följande:
    Min son har gjort ett sömn eeg på grund av alla sina febrkramper. De såg inget konstigt alls på detta testet, och inte heller på den mr han gjorde på hjärnan.
    Nu har han dock fått diagnoserna autism och utvecklingsstörning.
    Vissa förändringar kanske man kan se, men absolut inte alls.
    Lycka till med testet och hoppas att allt bara är bra!
    Ok, hur gammal var din son då han gjorde testet och hur gammal var han när han fick diagnoserna? Har hört att det är svårt att få någon diagnos om tex autism på så små barn som min dotter , 8 månader.
    Men sedan hör man även folk som sett mängder med tecken redan så tidigt.
    Så man blir lite fundersam.
  • Busbellan
    Ennyone skrev 2010-06-30 22:09:44 följande:
    Ok, hur gammal var din son då han gjorde testet och hur gammal var han när han fick diagnoserna? Har hört att det är svårt att få någon diagnos om tex autism på så små barn som min dotter , 8 månader.
    Men sedan hör man även folk som sett mängder med tecken redan så tidigt.
    Så man blir lite fundersam.
    Nej, nån autism diagnos går ng inte få redan i den åldern.
    Tror han var ca 1,5 år när han gjorde det. Han fick diagnoserna när han var 5 år, men hade antagligen fått dem tidigare om vi valt att göra utredning, han har varit inskriven på hab sen han var 3 år.
    Jag såg ingen tecken på autism DÅ, men nu när jag tänker tillbaka kan jag se tecknen som jag inte tänkte på när han var liten
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Ennyone
    Busbellan skrev 2010-06-30 22:20:38 följande:
    Nej, nån autism diagnos går ng inte få redan i den åldern.
    Tror han var ca 1,5 år när han gjorde det. Han fick diagnoserna när han var 5 år, men hade antagligen fått dem tidigare om vi valt att göra utredning, han har varit inskriven på hab sen han var 3 år.
    Jag såg ingen tecken på autism DÅ, men nu när jag tänker tillbaka kan jag se tecknen som jag inte tänkte på när han var liten
    Ok , får man fråga vad det är för tecken? :)
    Du behöver inte svara, bara otroligt nyfiken då jag tycker ser tecken på dottern hela tiden.
    Men sedan vet jag inte om jag inbillar mig heller ..
  • Busbellan
    Ennyone skrev 2010-06-30 22:26:33 följande:
    Ok , får man fråga vad det är för tecken? :)
    Du behöver inte svara, bara otroligt nyfiken då jag tycker ser tecken på dottern hela tiden.
    Men sedan vet jag inte om jag inbillar mig heller ..
    Först och främst att han var en så otroligt lätt bebis, krävde ingen underhållning alls utan sysselsatte sig gärna själv på en filtpå golvet hur länge som helst. men jag har hört av andra som har barn med autism att de var väldigt krävande som bebisar så det där kan nog variera.
    Sen att han inte jollrade alls. Visst några ljud hade han väl för sig, men det var sällan och ina typiska jollerljud.
    Han var stel i kroppen som bebis, kändes lite som att bära runt på en planka om man ska göra en jämförelse. Han hade visserligen lite ögonkontakt som bebis, men inte så mycket som normal och detta har också blivit värre med åren.
    Han hade dålig koll på mat, han kunde även när han åt vanlig mat inte sluta i rätt tid utan man fick stoppa åt honom, annars åt han så han spydde. Nu är matproblemet åt andra hållet, han äter knappt något.
    ja detta var lite av det jag tänkt på, men det finns mer kommer bara inte på det nu
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

    Förresten en sak till som nog är ganska typisk. han har aldrig varit intresserad av att dela sin uppmärksamhet på en sak med nån annan. Ett "normalt" barn pekar, visar mm mm för att dela en upplevelse och få uppskattning mm, men det har sonen aldrig gjort


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Ennyone
    Busbellan skrev 2010-06-30 22:31:42 följande:
    Först och främst att han var en så otroligt lätt bebis, krävde ingen underhållning alls utan sysselsatte sig gärna själv på en filtpå golvet hur länge som helst. men jag har hört av andra som har barn med autism att de var väldigt krävande som bebisar så det där kan nog variera.
    Sen att han inte jollrade alls. Visst några ljud hade han väl för sig, men det var sällan och ina typiska jollerljud.
    Han var stel i kroppen som bebis, kändes lite som att bära runt på en planka om man ska göra en jämförelse. Han hade visserligen lite ögonkontakt som bebis, men inte så mycket som normal och detta har också blivit värre med åren.
    Han hade dålig koll på mat, han kunde även när han åt vanlig mat inte sluta i rätt tid utan man fick stoppa åt honom, annars åt han så han spydde. Nu är matproblemet åt andra hållet, han äter knappt något.
    ja detta var lite av det jag tänkt på, men det finns mer kommer bara inte på det nu
    Ja, det är skrämmande likt min dotter till beskrivningarna.
    Speciellt det med stel.
    Alla i min omkrets påpekar det hela tiden, att hon är stel som en planka.
    Kanske ska ta upp med läkaren att jag har funderingar kring det och se vad de säger.
  • Busbellan
    Ennyone skrev 2010-06-30 22:34:22 följande:
    Ja, det är skrämmande likt min dotter till beskrivningarna.
    Speciellt det med stel.
    Alla i min omkrets påpekar det hela tiden, att hon är stel som en planka.
    Kanske ska ta upp med läkaren att jag har funderingar kring det och se vad de säger.
    Bli inte för orolig nu bara, det kan säkert finnsa massvis med förklaringar till det, behöver ju inte vara något "fel"
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Ennyone
    Busbellan skrev 2010-06-30 22:37:33 följande:
    Bli inte för orolig nu bara, det kan säkert finnsa massvis med förklaringar till det, behöver ju inte vara något "fel"
    Nej jag vet , jag ska försöka hålla mig lugn :)
Svar på tråden Funderingar kring EEG-test.