• Anonym

Är det farligt att ha förstorad sköldkörtel?

Jag har haft lätt förhöjt TSH de senaste åren och nu vid senaste provtagningen visade det sig att jag även har förhöjt TPO-ak. Min husläkare tycker inte att det är något att bry sig om men jag har många symtom och mår inte bra.

På sista tiden har jag känt mig svullen över halsen, på sidorna av struphuvudet och som bullar ovanför nyckelbenen, (svårt att förklara). Det syns inte men känns lite utanpå.
    Det som är jobbigt är att det trycker så förbaskat på halsen, särskilt på vänster sida och jag har svårt att svälja mat. Jag måste dricka samtidigt, annars går det inte. Idag kunde jag t.ex. inte få ner en ärta utan att dricka vatten och det är väl inte normalt?

Jag har bokat tid hos en annan läkare men jag undrar om det är farligt att gå omkring så här? Jag har också mycket hjärtklappning och blir lätt matt i kroppen. Hur länge ska man vänta innan man gör något åt det? 

• Svar på tråden Är det farligt att ha förstorad sköldkörtel?
  • Anonym

På sikt är det ju farligt om din sköldkörtel lägger av helt och inte producerar några hormoner för din ämnesomsättning. Du ska ABSOLUT träffa en annan läkare för undersökning och utredning. Ta reda på hur ditt TSH ligger och är det över 2,5 SKA du ha behandling. Sen kan det ju hända att din sköldkörtel fått spunk och börjat överproducera iom att den verkar växa snabbt.
    På sikt är det farligt men inget akut problem, men jag antar att du har tid hos doktorn inom de närmsta veckorna?
    Får du akut hjärtklappning och mår allmänt sämre får du ju söka vårdcentralen i ett akut ärende.

• Anonym

Mitt TSH har legat mellan 3,5 och 5 de senaste åren. TPO-ak var rejält förhöjt.

Jag har varit extremt trött i nästan två år och det kulminerade i cirka tre veckor för ett par månader sedan när jag var helt utmattad, frös som 17 och hade konstant hjärtklappning.

Sedan blev jag plötsligt mycket piggare och kunde göra en massa saker som jag inte orkat tidgare. Jag kände mig också bättre i kroppen, förutom halsen som alltså börjar svullna. Nu börjar jag bli trött och få ont i kroppen igen tyvärr. Jag har sprängande huvudvärk och mår illa varje dag. Märkligt.

En konstig fråga - kan man bli sämre av solljus om man har sköldkörtelproblem? Om jag är ute i solen en längre stund så börjar huden sticka och klia och sedan mår jag riktigt dåligt, blir trött och yr. 

Jag hoppas att den nya läkaren är lite mer engagerad.

• MammaHela

har du inte fått någon medicin mot dina förhöjda TSH värden?

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym

Jo, jag ska träffa läkaren på fredag tack och lov.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-30 22:20:29 följande:
    Jo, jag ska träffa läkaren på fredag tack och lov.
    Låter ju som du pendlar mellan hypo och hyper. Och att du har nån form av inflammation i sköldkörtlen.
    Bra du har tid på fredag så du får ordning, och ja jag har läst om folk som mår dåligt av solen på olika vis.
  • Anonym

Nej, jag har aldrig fått medicin. Min husläkare tycker inte att det behövs.

Ja, jag gick från att vara utmattad till rastlös på rätt kort tid. Jag höll t.ex. på att sortera allt hemma i rasande tempo. Inte en grej fick ligga fel. Fördelen är ju att jag fick en väldig ordning men det kändes märkligt, som om jag inte kunde sitta still från att ha varit tvungen att diska sittande.

Jag har mycket ögonflimmer också, små 'glittrande' prickar. Dessutom känns det som om jag har ständig bihåleinflammation och en hosta som aldrig går över. Kan det också bero på sköldkörteln?

Intressant det där med solen. När jag fick en dipp för ett par månader sedan hade jag precis varit utomlands i ett varmare land.

• Anonym

Hur har det gått för dej?

• Anne-Sofie
    Hej på er <3

Jag försöker få igång något stort så vården
    ej kan blunda för oss längre.
    Tyvärr är vi alldeles för många obehandlade/felbehandlade
    vilket vi inte kan acceptera längre.

Jag har en blogg på dinamediciner.se 
    Där jag även startat en namninsamling.

Jag ska upp på regeringsnivå med detta!!!!

Kram på er 
  • Anonym

sköldkörteln är en sjukdom för sig,den är den sämsta man kan må dåligt i,det måste stämma,jag har också svårt att svälja och svårt att äta ibland så ska det inte vara,har sagt åt doktorn flera ggr att sköldkörtel är det fel trots värden men hon ville inte lyssna på det örat,jätte konstig doktor,det verkar pendla ifrån låg till högRynkar på näsanGråter

• Anonym

tjata till er nya prover man får inte ge sig,för jag har sköldkörtel i 20 år och jag när det stämmer hormonerna gå åt skogen,man känner inte igen sig själv,Gråter

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-30 21:23:44 följande:
    Jag har haft lätt förhöjt TSH de senaste åren och nu vid senaste provtagningen visade det sig att jag även har förhöjt TPO-ak. Min husläkare tycker inte att det är något att bry sig om men jag har många symtom och mår inte bra.

På sista tiden har jag känt mig svullen över halsen, på sidorna av struphuvudet och som bullar ovanför nyckelbenen, (svårt att förklara). Det syns inte men känns lite utanpå.
    Det som är jobbigt är att det trycker så förbaskat på halsen, särskilt på vänster sida och jag har svårt att svälja mat. Jag måste dricka samtidigt, annars går det inte. Idag kunde jag t.ex. inte få ner en ärta utan att dricka vatten och det är väl inte normalt?

Jag har bokat tid hos en annan läkare men jag undrar om det är farligt att gå omkring så här? Jag har också mycket hjärtklappning och blir lätt matt i kroppen. Hur länge ska man vänta innan man gör något åt det? 
    fy vad hemskt så kan du inte ha  det har du fått ordning på detta nu då???

Svar på tråden Är det farligt att ha förstorad sköldkörtel?