• girlfight

Hund som fäller mycket

Min ena hund fäller konstant. Jag dammsuger minst två gånger per dag (två rum) för stråna ligger som en mörk matta över golvet.

Det blev bättre ett tag då vi körde med Robur, ngn specialvariant. Det var säkert någon Omega 3 i det. Men sedan började vi köpa foder genom uppfödaren och då kom det igång igen. Vi har tre säckar kvar, och jag undrar vad som enligt er åsikt är bäst att tillsätta i maten för att minska fällandet... ? Har hört laxolja, fiskolja osv.. Kör linfröolja för häst just nu men det hjälper inte heller.

Tips? Trix ? (Vi kommer alltså bvyta tillbaka till Robur eller liknande efter att vi fått slut på säckar)

• Svar på tråden Hund som fäller mycket
  • Teija

Hej!

Vad är det för ras?
    Du skriver "konstant" - hur länge har det pågått? Hur gammal är hunden?
    Mycket troligt att den fäller av sig nu när det är början på sommaren.

Jag vet att Akitan kan fälla och att man kan borsta bort så det fyller stora svarta säckar.

• Therese H

Känner igen det där! Hade en schäferhane och fick dammsuga MINST en gång om dagen! Hade Royals schäferfoder. Kollade med en vet. och hon sa att det va så han var. Det kan ju vara en sjukdom. Så vi fick  leva med att han fällde mer eller mindre under hela året
    Borsta borsta och bada och borsta lite mer

• Icnivad

Ett tipps är att borsta hunden, gärna varje dag! Då får du bort det mesta som håller på att ramla loss och kan slänga det direkt, i stället för att låta det lossna lite grann hela tiden under dagen.

• snuttP

Vad är det för ras? Vissa raser fäller året runt mer eller mindre.

• hundpuss

Om det bara gäller fodersäckarna så lämna tillbaka dom. En seriös uppfödare skulle inte vilja att ni fortsatte att ge er hund en fodersort hunden inte mår bra av. Om hunden var fin i pälsen av Roburs foder (som innehåller bla Omega 3) så tycker jag ni ska ge hunden det.

• girlfight

Tack för svar. Jag antar att jag måste bli bättre på att borsta. Och bada. Det är en dobermann, och jag vet att inte alla har det här problemet. Annars är han fin i pälsen, blank.

hundpuss: Han mår bra av fodret, förutom att vi stör oss på pälsavfallet.

• sofy

har samma problem! har en rottis/grand danois på 1 år, jag dammsuger också 2ggr om dagen för att han fäller så mycket.. nyss bytt foder för att se om det var de som va problemet, annars får vi fortsätta klura!

• anne h

Har en gul labbe här, 2½ år gammal.
    Fick honom i maj i fjol, han fällde ganska normalt hela sommaren/vintern vad jag kunde avgöra, men nu sedan 2 månader är det massor.. jag kan borsta hunden  ½h, han går in och jag ser hundhår direkt i hela hallen.
    Dammsuger morgon och kväll, ändå är där massor med hundhår varje morgon när jag vaknar, varje em när jag kommer hem..  När jag skriver "massor" så är det just det; massor.. 
    Jag borstar hunden varje dag, det blir många tjocka tussar.. ändå fäller han så snart man rör honom, går inte att klappa honom utan att behöva rolla byxorna direkt efter..

Jag har testat annat foder, ingen förändring.
    Några övriga tips? 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • RiNan
    anne h skrev 2010-07-11 10:24:53 följande:
    Har en gul labbe här, 2½ år gammal.
    Fick honom i maj i fjol, han fällde ganska normalt hela sommaren/vintern vad jag kunde avgöra, men nu sedan 2 månader är det massor.. jag kan borsta hunden  ½h, han går in och jag ser hundhår direkt i hela hallen.
    Dammsuger morgon och kväll, ändå är där massor med hundhår varje morgon när jag vaknar, varje em när jag kommer hem..  När jag skriver "massor" så är det just det; massor.. 
    Jag borstar hunden varje dag, det blir många tjocka tussar.. ändå fäller han så snart man rör honom, går inte att klappa honom utan att behöva rolla byxorna direkt efter..

Jag har testat annat foder, ingen förändring.
    Några övriga tips? 
    Har du testat en furminator? Använder mig av den till vår katt som gärna fäller ner hela huset. Den ska ta bort upp till 90% av den lösa underullen och det är ju den som lossnar och fastnar överallt. Dock tar det tid att ta bort eftersom det bara fortsätter att lossna, lossna, lossna och lossna. Men när man väl tagit sig igenom första omgången är det lättare allteftersom. Katten släpper fortf hår men väldigt lite.
  • valpmatte

Min flat hade problem med torr hud och eksem, så jag började med laxolja på honom och det tog typ 1½ vecka sedan var han bra.Laxoljan skall också hjälpa till att få pälsen bra, vet en kompis som använde det på sin flat när han fällde mycket och det blev mycket bättre av laxoljan. Så min rekommendation är att du provar den, för den fungerade verkligen för min hund. Följ dock mängdanvisningarna på förpackningen då grov överdosering kan få motsatt effekt.

Laxoljan smörjer även tarmen och hjälper magen att hålla igång och må bra. Min hund är känslig i magen så han skulle reagerat direkt om laxoljan inte var bra, men den fungerade för magen också, så jag har bara positiva erfarenheter av denna produkt.

Svar på tråden Hund som fäller mycket