• Busbellan

hur vet man att katten är dräktig?

Min honkatt borde om jag räknat rätt och om det blev några kattungar ha ca 2,5-3 veckor kvar av dräktigheten. Men jag vet faktiskt inte om där är några ungar.
    Hennes spenar har inte blivit rosa och hon är inte speciellt rund. Man kan inte känna nån mage på sidorna när hon står upp, däremot ser hon ganska bred ut när hon slänger sig på rygg och ska bli kliad på magen, vilket hon gör titt som tätt.
    Däremot har hennes beteende ändrats den senaste veckan. Hon vill helst kela hela tiden, hon ligger på mig hela nätterna. De stunder vi inte har riktigt tid med henne så springer hon och skriker på oss och liksom hämtar någon. Följer jag med henne då så ska hon ha med mig in i sovrummet och så hoppar hon själv in och lägger sig i min garderob.
    Men för det mesta ligger hon nånstans och sover, och då gärna i knät som sagt

Finns det några mer tecken man kan titta på, eller är det helt uteslutet att hon kan vara dräktig när inte magen är så rund på sidorna och spenarna inte är rosa?

Och jag ber er snälla, inga kommentarer om att man inte ska ha kattungar om man inte bedriver avel med raskatter för det är inte det jag undrar över

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden hur vet man att katten är dräktig?
  • MammaÄrJag

Möjligtvis så äter dom väl mer, det gjorde min katt. Är ingen expert på området men det är väl kanske en grej som dom gör.

Amelia 2006-08-24. BF 2010-11-17
  • Busbellan
    MammaÄrJag skrev 2010-06-30 23:18:55 följande:
    Möjligtvis så äter dom väl mer, det gjorde min katt. Är ingen expert på området men det är väl kanske en grej som dom gör.
    Nja, det har jag inte märkt att hon gjort, äter nog ungefär som vanligt
  • Kimban

Vi märkte nästan inget alls fören sista 1 1/2 veckan då hon tjockade till sig jätte mycke. Hon åt inte heller så mycket mer än innan men ut tittade 4 ljuvliga små kissar.

• Busbellan
    Kimban skrev 2010-06-30 23:26:50 följande:
    Vi märkte nästan inget alls fören sista 1 1/2 veckan då hon tjockade till sig jätte mycke. Hon åt inte heller så mycket mer än innan men ut tittade 4 ljuvliga små kissar.
    Oj, och det var ändå så många som fyra
    Såg ni inget på sonarna heller?
  • Busbellan
    Busbellan skrev 2010-06-30 23:32:36 följande:
    Oj, och det var ändå så många som fyra
    Såg ni inget på sonarna heller?
    SPENARNA ska det stå
  • Kastrull

Svårt att säga, hon kan ju vara skendräktig också. Men är det bara en eller två ungar (om första kullen) så syns det kanske inte så mycket på magen. Men spenarna borde ändra färg. Se till att ge riktigt bra foder oavsett, ska hon ha smått så behöver hon rejält med näring. Och nej, jag tänker inte kommentera avel på huskatt, men se till att hålla på de små i tolv veckor och var petig som tusan med var de hamnar. Ser alldeles för många annonser med "bortskänkes" och hör folk som tycker att  "åtta veckor, det gör väl inget?" , man blir ju helt matt över hur puckade en del som har kattungar är.

• Busbellan
    Kastrull skrev 2010-06-30 23:33:25 följande:
    Svårt att säga, hon kan ju vara skendräktig också. Men är det bara en eller två ungar (om första kullen) så syns det kanske inte så mycket på magen. Men spenarna borde ändra färg. Se till att ge riktigt bra foder oavsett, ska hon ha smått så behöver hon rejält med näring. Och nej, jag tänker inte kommentera avel på huskatt, men se till att hålla på de små i tolv veckor och var petig som tusan med var de hamnar. Ser alldeles för många annonser med "bortskänkes" och hör folk som tycker att  "åtta veckor, det gör väl inget?" , man blir ju helt matt över hur puckade en del som har kattungar är.
    Hon äter RC kattungefoder, och har gjort det sen hon löpte.
    Och nej, inga kattungar kommer flytta härifrån innan de är 12 veckor gamla och jag kommer inte sälja dem till vem som helst
    tack för ditt svar
  • Kastrull
    Busbellan skrev 2010-06-30 23:41:59 följande:
    Hon äter RC kattungefoder, och har gjort det sen hon löpte.
    Och nej, inga kattungar kommer flytta härifrån innan de är 12 veckor gamla och jag kommer inte sälja dem till vem som helst
    tack för ditt svar
    Då går hon ju på fina grejer! Det är bra, all lycka med den lilla familjen!
  • skorpionen80

Du kan ju ta ultraljud på henne. Har hon löpt sen hon parades? Det är ju ganska trist att ev ta ledigt från jobb för att invänta kattungar om hon inte ens är dräktig...

• Busbellan
    skorpionen80 skrev 2010-07-01 07:49:11 följande:
    Du kan ju ta ultraljud på henne. Har hon löpt sen hon parades? Det är ju ganska trist att ev ta ledigt från jobb för att invänta kattungar om hon inte ens är dräktig...
    Nej, hon har inte löpt igen och ledigt från jobbet behöver vi inte ta eftersom jag har sommarlov
  • skorpionen80

Aha! Men då är det bara till att vänta =)  Om hon brukar löpa oftare än hon gjort sen parningen så kan ju det också vara ett tecken! Men om hon löper en gång per år, typ, så kan man inte gå efter det...

• Busbellan
    skorpionen80 skrev 2010-07-01 08:07:04 följande:
    Aha! Men då är det bara till att vänta =)  Om hon brukar löpa oftare än hon gjort sen parningen så kan ju det också vara ett tecken! Men om hon löper en gång per år, typ, så kan man inte gå efter det...
    Nej, det där med löpningen har varit väldigt ojämt. Nån gång har hon löpt med några veckors mellanrum, men sen har det dröjt 6 mån till nästa gång så det går inte att lita på.
    Hon har inte löpt så hemskt många gånger. Hon blir 3 år snart och började inte löpa förren hon var ca 1,5 år
Svar på tråden hur vet man att katten är dräktig?