• SretnaJa

Ok. Har döttrar närmare relation till sina föräldrar än söner?

Läste precis en tråd här som handlade om huruvida man blir lyckligare av en dotter. Fick uppfattningen om att vissa känner att man som förälder får en bättre och närmare relation till en dotter - särskilt som vuxen, än en son. Man får "behålla" henne.

Är detta verkligen så? Finns det vuxna söner som kan svara här? Och ni vuxna döttrar, hur känner ni? Har ni bröder osv? Jämför!

Jag har själv en liten son på 3 månader som jag älskar mer än livet. Han är mitt allt och jag är så lycklig och tacksam för att jag fick just honom. Önskar fler barn i framtiden. Blir lika lycklig för flicka som pojke.

Men jag kan inte hjälpa att tänka på det här! Är det verkligen såhär folk tycker och tänker? Är det verkligen såhär verkligheten ser ut? Får inte jag "behålla" min son när han är vuxen såsom jag skulle fått behålla en dotter?

Man blir ju ledsen av dessa tankar.

• Svar på tråden Ok. Har döttrar närmare relation till sina föräldrar än söner?
  • Vettig mamma

Jo det stämmer... tyvärr för din del.
    Jag har redan nu mkt närmre relation me min dotter än min son, o de e bara 6 o 4 år än så länge.

• SretnaJa
    Vettig mamma skrev 2010-07-01 02:11:46 följande:
    Jo det stämmer... tyvärr för din del.
    Jag har redan nu mkt närmre relation me min dotter än min son, o de e bara 6 o 4 år än så länge.
    Nu tror ju inte jag riktigt på det där men är intresserad av vad andra tycker och tänker :) Det är skrämmande många som önskar kön.

Oj, tråkigt att du redan så tidigt känner att du har en närmare relation till din dotter än son. Kanske börja spendera mer tid med sonen så att ni kan bygga upp en fin relation?

Jag har många i min närhet där sonen är väldigt nära just sin familj så jag är inte orolig :) Tror det avgörande är kulturen i hemmet och uppfostran. Men blir ledsen att det finns folk som lägger så stor vikt vid kön. 
  • Ninette

Jag har närmre relation med mina föräldrar än vad min sambo har med sina men min bror har lika nära relation som jag med våra. Alltså tro jag inte riktigt på det där ;)
    Jag tror att närvarande/engagerade föräldrar får barn som även i vuxen ålder har en bättre/nära relation till varandra.  Det är den stora skillnaden jag kan se i min bekantskapskrets, de med föräldrar som var närvarande har en närmre relation idag som vuxna än de vars föräldrar jobbade mycket/hade mycket aktiviteter där barnen inte var inkluderade osv.

• SretnaJa
    Ninette skrev 2010-07-01 02:40:12 följande:
    Jag har närmre relation med mina föräldrar än vad min sambo har med sina men min bror har lika nära relation som jag med våra. Alltså tro jag inte riktigt på det där ;)
    Jag tror att närvarande/engagerade föräldrar får barn som även i vuxen ålder har en bättre/nära relation till varandra.  Det är den stora skillnaden jag kan se i min bekantskapskrets, de med föräldrar som var närvarande har en närmre relation idag som vuxna än de vars föräldrar jobbade mycket/hade mycket aktiviteter där barnen inte var inkluderade osv.
    Tror du har en poäng i det där :)
  • Gung Ho
    SretnaJa skrev 2010-07-01 02:07:58 följande:
    Läste precis en tråd här som handlade om huruvida man blir lyckligare av en dotter. Fick uppfattningen om att vissa känner att man som förälder får en bättre och närmare relation till en dotter - särskilt som vuxen, än en son. Man får "behålla" henne.

Är detta verkligen så? Finns det vuxna söner som kan svara här? Och ni vuxna döttrar, hur känner ni? Har ni bröder osv? Jämför!

Jag har själv en liten son på 3 månader som jag älskar mer än livet. Han är mitt allt och jag är så lycklig och tacksam för att jag fick just honom. Önskar fler barn i framtiden. Blir lika lycklig för flicka som pojke.

Men jag kan inte hjälpa att tänka på det här! Är det verkligen såhär folk tycker och tänker? Är det verkligen såhär verkligheten ser ut? Får inte jag "behålla" min son när han är vuxen såsom jag skulle fått behålla en dotter?

Man blir ju ledsen av dessa tankar.
    Det var lite skrämmande hur folk resonerade i den där tråden.

Det var liksom som folk uppfostrade sina söner till att vara självständiga, och döttrar till att vara beroende av andra (för att inte förlora dem). Troligen inte medvetet, men det var resultatet. Tänkte även på alla trådar om kvinnor som stannar hos eller går tillbaka till sina misshandlande män.

Tror problemet ligger hos föräldrarna, inte hos barnet (eller dess kön).
  • Slagsmålsklubben

Min bror har en mycket närmare relation till vår mamma, än vad jag har.
    Jag har däremot närmare relation till vår pappa.
    Tror inte att du behöver oroa dig faktiskt, det handlar nog inte om könet när det gäller sådant. :)

Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
  • jaghopparhögt

Fast det är ju rätt vanligt att tjejer springer runt och fikar med sin mamma, ringer mamma flera gånger om dagen osv fast de är över 25. Rätt ovanligt hos killar.

• hilah

Min bror har en närmare relation med våra föräldrar än vad jag har. Spenderar mycket mer tid med dem, pratar mer med dem, involverar dem mer i sitt liv.

• Slagsmålsklubben
    jaghopparhögt skrev 2010-07-01 13:57:40 följande:
    Fast det är ju rätt vanligt att tjejer springer runt och fikar med sin mamma, ringer mamma flera gånger om dagen osv fast de är över 25. Rätt ovanligt hos killar.
    Hm, jag vet ingen tjej i den åldern som ringer sin mamma flera gånger om dagen iallafall.
    Låter lite skumt i mina öron.
    Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
  • LabLover

I min umgängeskrets (par med barn) har i princip alla tätare kontakt med kvinnans familj än med mannens. Vad det beror på kan jag ju bara spekulera i. I de fall det är nära vänner vet jag ibland varför och det beror ofta på mannens föräldrar.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
Svar på tråden Ok. Har döttrar närmare relation till sina föräldrar än söner?