• Minibus

Hysterisk vid hårtvätt, tips? "Duschskärm"?

Min 3-åring har blivit fullkomligt hysterisk när det kommer till att tvätta håret. Har inte hänt nåt särskilt, han har aldrig tyckt om det men det har ändå gått ok tidigare. Nu gråter han redan innan och blir fullkomligt panikslagen och rädd när det kommer till håret.
    Förstår det som att det är schampot i ögonen som är det absolut värsta. Vi har pratat om det att man kan titta upp i taket. han har fått hålla en handduk för ögonen, fått duscha m duschen på håret själv, badleksaker. Men ingenting hjälper.
    Kom på att jag sett nån sån där typ duschskärm/mössa som man kan sätta runt huvudet för att undvika just vatten/schampo i ögonen, men var köper man en sån, nån som vet??
    Eller andra tips för att underlätta för min lille, måste ju tvätta håret ibland, särskilt nu å sommaren när det svettas en hel del.

• Svar på tråden Hysterisk vid hårtvätt, tips? "Duschskärm"?
  • ladysoul77

Duschskärmar finns att köpa på typ Babyproffsen eller Barnens Hus. Vår dotter är 3 år också men den är lite stor åt henne.. 

• Loppelina

Det finns en kanna som heter Schampoo Rinse cup som funkar jättebra. Testa den. TRor Babyland och Babyproffsen har den.

• Pickeli

Prova om det går bätter om han ligger ned!

Google it!
  • Minibus

Ok. Tack för svar! Ska kolla upp både kannan o skärmen.
    Ligga ned gjorde han förut i badkaret o det gick hyfsat men inte nu längre. :(

• Hertha

Vi köpte duschskärm av samma anledning men det funkar inte. Den sluter inte helt tätt den heller. Så vi återgick till handduk som sonen håller och luta huvudet bakåt.

• Pickeli

har du provat att ge honom någon häftig cyklop eller något liknande? Det kanke han tycker är roligt? "undervattensglasögon?

Google it!
  • Lonicera

Försök att ta bort det mesta shampoo-löddret med handen innan du spolar med duschen. Då blir det inte så mycket som kan svida. Berätta för honom att du gör det också, så att han vet att du försöker göra så bra som möjligt.

Sedan kan ni ju passa på att blåsa lite såpbubblor i duschen efteråt, som belöning. Då blir han nog mer motiverad.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • Pickeli

Det finns shampoon som inte svider i ögonen, men det visste du säkert va?

Google it!
  • Hertha
    Pickeli skrev 2010-07-01 09:54:01 följande:
    Det finns shampoon som inte svider i ögonen, men det visste du säkert va?
    Men är det bara att det svider i ögonen på era barn som gör att det blir svårt? Här har pojkarna alltid blivit halvt hysteriska när det kommer vatten i ögonen. Schampoot har vi liksom inte hunnit till

Gillar iden med cyklop. Vi kommer flytta till hus där det inte finns duschslang så jag undrar hur vi ska göra nu, ingen av dem fixar att man lutar dem bakåt och jag känner inte heller att jag har styrkan och kontrollen över ett halt och sprattlande barn.
Svar på tråden Hysterisk vid hårtvätt, tips? "Duschskärm"?