Resa utomlands med funktionshindrade barn? Är jag helt dum eller vad tycker ni?
Jättelänge sen jag skrev här nu... Men nu har jag en fråga som jag behöver FL till...
Vi har tre barn på 5, 4 och 2 år. Femåringen har autism. Han är som många andra med autism men även han är ju unik. Vi börjar äntligen få fason på livet med honom tack vare så många hjälpinsatser och även pga att vi har fått personlig assistans beviljad på 48 tim/veckan (som inte kommit igång ännu men snart förhoppningsvis, så fort vi hittat vettiga assistenter).
När livet börjar komma i sin ordning på så vis så får man ju tankar om att man kanske äntligen kan göra saker som man inte kunde innan. En sak som jag länge drömt om är att åka utomlands. Vi var på en resa till Lanzarote när vi bara hade de två äldsta barnen, men det var åt helvete. Det var visserligen inte 5åringens fel, utan pga andra omständigheter. Nu har vi tre barn och jag sitter och drömmer om resor till värmen varje dag.
Är jag inte riktigt klok eller??? Hur ska vi kunna resa med 3 små barn varav en har autism. Är det ens vettigt att tänka tanken?
Grejen är att jag tror att vi skulle få så kul trots allt. Barnen älskar ju att bada och sanden och stranden. Visst, de kan göra det hemma också. Men hemma måste vi föräldrar laga mat, städa, leva i den tråkiga vardagen. Det är skillnaden. Vi skulle behöva komma bort, bo fint och mysigt, bara umgås som familj och skita i vardagen. 4åringen skulle ju älska att åka flygplan. och blablabla...
Men hur blir det med Amir, som har autism? Skulle han palla att resa? Det kan ju inte ni svara på såklart... Men vad tror ni? Kan man resa med autistiska barn? Han är också helt galen i att bada och när vi åker till stranden eller badhuset är faktiskt ett av de få tillfällen då man egentligen inte behöver kuta efter honom minsta meter och försöka hindra honom från att slå folk osv. Han är helt inne i badandet och är som en fisk i vattnet och skiter fullständigt i alla andra människor.
Men hur överlever man en sådan flygresa? Är det nån som har erfarenhet av detta? Han gillar att åka bil men hatar buss tex. Han fattar inte varför bussen stannar när han inte ska gå av, typ Flygresan till Lanzarote gick ganska bra, mest för att vi hade gett honom lugnande så han sov en del... Men nu är det en annan tid och han har förändrats...
Som vanligt babblar jag en massa, jag som mest bara ville ha svar på om ni tror att det är en idé att ens tänka tanken på att göra en sån här resa.
Är det nån av er som har rest längre resor med era funktionshindrade barn? Autism eller något annat? Hur gick det? Jag vill veta...
Vill veta om jag slösar min tid på att drömma eller om jag ska lägga ner allt och fortsätta att bara leva i vardagen.