• pönz

Resa utomlands med funktionshindrade barn? Är jag helt dum eller vad tycker ni?

Jättelänge sen jag skrev här nu... Men nu har jag en fråga som jag behöver FL till... Glad

Vi har tre barn på 5, 4 och 2 år. Femåringen har autism. Han är som många andra med autism men även han är ju unik. Vi börjar äntligen få fason på livet med honom tack vare så många hjälpinsatser och även pga att vi har fått personlig assistans beviljad på 48 tim/veckan (som inte kommit igång ännu men snart förhoppningsvis, så fort vi hittat vettiga assistenter).

När livet börjar komma i sin ordning på så vis så får man ju tankar om att man kanske äntligen kan göra saker som man inte kunde innan. En sak som jag länge drömt om är att åka utomlands. Vi var på en resa till Lanzarote när vi bara hade de två äldsta barnen, men det var åt helvete. Det var visserligen inte 5åringens fel, utan pga andra omständigheter. Nu har vi tre barn och jag sitter och drömmer om resor till värmen varje dag.

Är jag inte riktigt klok eller??? Hur ska vi kunna resa med 3 små barn varav en har autism. Är det ens vettigt att tänka tanken?

Grejen är att jag tror att vi skulle få så kul trots allt. Barnen älskar ju att bada och sanden och stranden. Visst, de kan göra det hemma också. Men hemma måste vi föräldrar laga mat, städa, leva i den tråkiga vardagen. Det är skillnaden. Vi skulle behöva komma bort, bo fint och mysigt, bara umgås som familj och skita i vardagen. 4åringen skulle ju älska att åka flygplan. och blablabla...

Men hur blir det med Amir, som har autism? Skulle han palla att resa? Det kan ju inte ni svara på såklart... Men vad tror ni? Kan man resa med autistiska barn? Han är också helt galen i att bada och när vi åker till stranden eller badhuset är faktiskt ett av de få tillfällen då man egentligen inte behöver kuta efter honom minsta meter och försöka hindra honom från att slå folk osv. Han är helt inne i badandet och är som en fisk i vattnet och skiter fullständigt i alla andra människor.

Men hur överlever man en sådan flygresa? Är det nån som har erfarenhet av detta? Han gillar att åka bil men hatar buss tex. Han fattar inte varför bussen stannar när han inte ska gå av, typ Skrattande Flygresan till Lanzarote gick ganska bra, mest för att vi hade gett honom lugnande så han sov en del... Men nu är det en annan tid och han har förändrats...

Som vanligt babblar jag en massa, jag som mest bara ville ha svar på om ni tror att det är en idé att ens tänka tanken på att göra en sån här resa.

Är det nån av er som har rest längre resor med era funktionshindrade barn? Autism eller något annat? Hur gick det? Jag vill veta...

Vill veta om jag slösar min tid på att drömma eller om jag ska lägga ner allt och fortsätta att bara leva i vardagen.

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Resa utomlands med funktionshindrade barn? Är jag helt dum eller vad tycker ni?
  • Jenny1

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet. Men min första tanke var att kan ni inte göra en mindre resa först? Flyga inrikes och se hur han klarar det?

• pönz
    Jenny1 skrev 2010-07-01 09:51:21 följande:
    Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet. Men min första tanke var att kan ni inte göra en mindre resa först? Flyga inrikes och se hur han klarar det?
    Mindre resor har vi gjort flera gånger, dock inte med flyg. Senaste gången var iofs ett år sen och den gången gick det så dåligt så jag svor på att aldrig mer resa någonstans med honom. Han var helt förtvivlad när han vaknade på natten och insåg att han inte var hemma. Sen var det bara skit.
    Men han är på kortis flera dygn i månaden och där kan han sova borta så egentligen har han inga problem med att sova borta heller bara han får vänja sig.
    Kanske kunde prova att flyga inrikes ja... Om man bara kunde klura ut vart
  • Jenny1

Fast då låter det ju som om han har svårt vid förändringar? Då finns nog risken att stor del av tiden ni är borta kommer bli jobbig, då han mår dåligt av förändringar.

• pönz
    Jenny1 skrev 2010-07-01 10:02:09 följande:
    Fast då låter det ju som om han har svårt vid förändringar? Då finns nog risken att stor del av tiden ni är borta kommer bli jobbig, då han mår dåligt av förändringar.
    Grejen är att jag tycker inte att han har så himla svårt för förändringar. Inte om man jämför med hur det skulle kunna vara... Han är rätt flexibel. Han har varit mycket värre, men blivit bättre på det. Han är tex inte i så stort behov av schema etc. Men samtidigt så är han känslig för hans egna saker, om man ändrar på det som han håller mycket kärt, det som är viktigt för honom. Resten kan kvitta...

Men det går så upp och ner, om jag visste exakt hur han skulle reagera så skulle det vara ett lättare beslut men nu vet jag ju inte det.
  • Jenny1
    pönz skrev 2010-07-01 10:08:59 följande:
    Grejen är att jag tycker inte att han har så himla svårt för förändringar. Inte om man jämför med hur det skulle kunna vara... Han är rätt flexibel. Han har varit mycket värre, men blivit bättre på det. Han är tex inte i så stort behov av schema etc. Men samtidigt så är han känslig för hans egna saker, om man ändrar på det som han håller mycket kärt, det som är viktigt för honom. Resten kan kvitta...

Men det går så upp och ner, om jag visste exakt hur han skulle reagera så skulle det vara ett lättare beslut men nu vet jag ju inte det.
    Ja det är ju knepigt sånt där. Men du känner ditt barn bäst!
    Min äldsta son är lite rädd för nya saker, vill ogärna prova sånt som är nytt. Hittills när man föreslår en utflykt/aktivitet så vill han inte - mycket pga hans osäkerhet. I sommar tänkte jag prova en ny taktik - packa matsäcken, packa in oss i bilen och sen berätta vad vi ska göra.
    Vi åker alltid till borås djurpark eller till kolmården varje sommar och det är nog det enda han ser fram emot att göra! För det är ju lite mer hemtamt nu!
  • AnnBrittS

Vår tjej med Down Syndrom och drag av autism(men det är nog inte bara drag ska på utredning nu) har vi gjort resor till Gran Canaria och Turkiet med.Varit livrädd för bussar,tåg,flyg och stora folksamlingar.Nu är hon 14 men hon var 5 första gången vi åkte och det gick över förväntan.Hon had så fullt upp på planet med oss i familjen och sen de som satt omkring.Sen bara tvärsomnade hon .
    Väl framme så stormtrivdes hon med allt vad bad heter.

• jebba

Har en 14-årig tjej med autism, grav ADHD och en förmodad utvecklingsstörning samt två normalstörda barn på 4 och 6 år. Vi har rest utomlands massor med gånger från det att äldsta dottern var 3 år till nu senast i februari då vi var i Thailand för andra gången. Vi har varit i rättt många länder och flygtiden har varit från 3,5 timmar  (ungefär) till 11 timmar.

Jag kan villigt erkänna att flygresorna emellanåt har varit brutalt jobbiga men det har det varit värt! Hon har mått så bra när vi har varit iväg och vi har kunnat fungera som nästan vilken familj som helst. Inga krav, sol och bad, full fokus på barnen och lagom dos med utflykteroch aktiviteter har haft en positiv effekt på alla barnen men mest på äldsta tjejen.

När vi kom hem från Thailand sist sa jag att jag aldrig mer ville göra om denna långa resa men... Fördelarna måste uppenbarligen ha övervägt nackdelarna eftersom vi redan bokat nästa års Thailandsresa. Så i februari bär det av igen. 11+2 timmar med fly och 1 timmes taxiresa sen total (nåja nästan) avkoppling i 16 dagar

• pönz

Vad har ni gjort på flygresorna då? Hur har ni klarat er igenom dem? Det är ju egentligen flygresan jag nojjar mest inför! Jag själv får ju spasmer av att sitta stilla så länge... Hur "underhåller" ni barnen, om man säger så? Min son har så fruktansvärt mycket energi och KAN nästan inte sitta stilla, om han inte har sina kortlekar att pyssla med (hans favoritleksaker), man kan ju alltid ta med dem men jag tänker att det blir ju jobbigt om alla dessa kort åker hit och dit i flygplanet...

Och oj, till Thailand?? Du säger att det var brutalt jobbigt men hur gjorde ni mer exakt?
    Vi åkte till Indien när sonen var ett år, en resa på 2+9+3 timmar, det var så jävla jobbigt så jag sa att jag aldrig skulle åka på en sådan långresa igen, då var han bara ett år alltså och det var bara ett barn... Men det står jag nog fast vid :-/

• Aitra

Hej!

Vi har rest väldigt mycket med vår tjej som är flerfunktionshindrad. Vi älskar att resa, har alltid gjort det och vill fortsätta och vi vill inte lämna vår dotter hemma. Nu så är hon inte autistisk och har inte svårt med förändringar, men du kanske ändå vill veta hur vi gör.

Jobbigast för oss är all medicinsk utrustning och om något skulle hända och förstås att behöva hålla på med medicinsk vård på alla möjliga konstiga ställen. Eftersom ni inte verkar ha det problemet så hoppar jag över den delen. Säg till om du vill veta om det.

Vi brukar ha med assistent till längre resor. På det sättet kan man turas om. På flyget sitter vi t ex inte tillsammans allihop utan vi sitter i två sällskap och det gör att man kan vila lite också. Vi tar med oss saker som hon tycker om att pyssla med och egen dator så barnen kan titta på DVD. På samma sätt så bokar vi alltid eget rum till assistenten, dels för att den ska på vila och ha egen tid, men också för att ha ett ställe till. Vi delar även upp oss ibland under själva resan. Vi gör vissa saker alla tillsammans och ibland delar vi oss. Det gäller ju att få lite avlastning ibland och vila. Är man två föräldrar så får man också försöka turas om lite.

Sen, för din son, så tänker jag att det är bra med förberedelse. Visa bilder innan och ta även med bilder. Ni kan göra en bildserie (åka buss, vänta på flygplats, flyga, äta på flyget , leka på flyget etc.) så blir det tydligt vad ni har gjort och vad ni ska göra. När ni väl har gjort en resa så använder ni de bilderna för att prata om den resan och för att lära sig generalisera till andra resor.

Jag tycker att det låter bra att prova med en kortare resa och se om ni kan få hjälp. Ni kanske redan har assistent hemma - ta med assistenten! Förbered hemma och ta det lugnt. Självklart ska ni också kunna resa om ni vill det.

/A

• pönz
    Aitra skrev 2010-07-03 09:46:56 följande:
    Hej!

Vi har rest väldigt mycket med vår tjej som är flerfunktionshindrad. Vi älskar att resa, har alltid gjort det och vill fortsätta och vi vill inte lämna vår dotter hemma. Nu så är hon inte autistisk och har inte svårt med förändringar, men du kanske ändå vill veta hur vi gör.

Jobbigast för oss är all medicinsk utrustning och om något skulle hända och förstås att behöva hålla på med medicinsk vård på alla möjliga konstiga ställen. Eftersom ni inte verkar ha det problemet så hoppar jag över den delen. Säg till om du vill veta om det.

Vi brukar ha med assistent till längre resor. På det sättet kan man turas om. På flyget sitter vi t ex inte tillsammans allihop utan vi sitter i två sällskap och det gör att man kan vila lite också. Vi tar med oss saker som hon tycker om att pyssla med och egen dator så barnen kan titta på DVD. På samma sätt så bokar vi alltid eget rum till assistenten, dels för att den ska på vila och ha egen tid, men också för att ha ett ställe till. Vi delar även upp oss ibland under själva resan. Vi gör vissa saker alla tillsammans och ibland delar vi oss. Det gäller ju att få lite avlastning ibland och vila. Är man två föräldrar så får man också försöka turas om lite.

Sen, för din son, så tänker jag att det är bra med förberedelse. Visa bilder innan och ta även med bilder. Ni kan göra en bildserie (åka buss, vänta på flygplats, flyga, äta på flyget , leka på flyget etc.) så blir det tydligt vad ni har gjort och vad ni ska göra. När ni väl har gjort en resa så använder ni de bilderna för att prata om den resan och för att lära sig generalisera till andra resor.

Jag tycker att det låter bra att prova med en kortare resa och se om ni kan få hjälp. Ni kanske redan har assistent hemma - ta med assistenten! Förbered hemma och ta det lugnt. Självklart ska ni också kunna resa om ni vill det.

/A
    Tack för ditt svar och tips!
    Vi har assistans och i framtiden är det möjligt att vi tar med en assistent på resor, inte i nuläget dock eftersom vi inte vill ha med "utomstående" personer som vi ännu inte känner så bra, på resor där man ska försöka slappna av och så. Om det däremot är så att man kan få extra assistans för en resa och kan ta med vem man själv vill (alltså inte den ordinarie assistenten) så kan vi mycket väl tänka oss att tex bjuda med en släkting, då är ju problemet nästan ur världen. Tack för tipsen om hur man löser det med assistent på resa, det är bra att veta

Vet ej om vår son skulle "fatta" förberedelser av det slaget, eller kanske skulle han det fast han skulle inte riktigt visa det. När vi var på Lanzarote hade vi med tusen bilder och en bok som vi hade gjort, men han struntade i det. Eller kanske inte förresten? Han var faktiskt inte ett så stort problem på den resan. Kanske var just för att vi hade bilderna och boken, när man tänker efter. Han kanske greppar mer än vad han visar utåt. Isf är det ju ett jättebra hjälpmedel.

Hur funkar det mer exakt om man vill ha med sig assistent på en resa? Måste man ta pengar från de avnliga omkostnadspengarna då eller skulle allt finansieras av extra beviljad assistans av kommunen? Och kan man ta med vem som helst?

Vi älskar också att resa och förnuftet säger att vi skulle passa på när vi inte behöver ha med honom, men jag har inte hjärta till det. Vi vill faktiskt göra saker hela familjen och ska inte behöva avstå från det bara för att vi har ett barn med funktionshinder. Och han skulle ju faktiskt ha så kul när vi väl kom dit, det tror jag.
  • Aitra

Hej!

Ja, man kan ta med sig vem som helst som assistent. Man kan också göra som vi gör nu i sommar, ha med en assistent på resan och de första dagarna, sen får assistenten flyga hem och vi är kvar och njuter av att bara vara vi. Vi har fruktansvärt mycket medicinsk utrustning med oss så vi behöver hjälp att komma fram, men sen, som du skriver, så är det skönt att bara få vara familjen. Vi har haft både ordinarie (utomstående assistent) och familjemedlem som assistent.

Ska man ha med assistent på resa så måste man vara ute i god tid och budgetera för det. Pengarna tas från omkostnadspengarna (inte de vanliga timmarna) och för oss med ett litet barn så gör vi ofta inte av dem med på annat sätt utan mycket går bort i skatt om vi inte använder dem. Man kan även söka och få tillfällig utökning av timmar för ett specifikt tillfälle och det har vi gjort. Som sagt så kan du ta med precis vem du vill. Du skriver ett anställningsavtal för den personen och gör en timrapport och även extra för utlägg under resan (assistent under resan får traktamente). Om du har ett assistentbolag så hjälper de till.

Jag känner ju inte din son, men kanske är det som du skriver, att han tar till sig mer än han visar. Fortsätt du med förberedelser och bilder. Det kan ju inte skada. Jag tycker inte att ni ska behöva lämna sonen när ni gör en resa, inte varje gång i alla fall. Inte om han njuter när han är på plats.  Hoppas att ni kommer iväg på en härlig resa snart.

/A

• Little Ms Chatterbox

Hej!
    Kul att se dig
    vi har inte rest annat än med bil inom Sverige med Zander. Senast var 2 år sen. Då hade vi inga hjälpmedel men vi förberedde vad vi trodde ganska mycket innan resan men ändå blev det jobbigt för honom. Det vi missade var just att förklara (om det ens går) hur lång tid det tar att resa och varför man ska sitta still. När vi väl kom fram och han knasat av sig det värsta så var han rätt så ok. Vi åkte till min syster. Ca 40 mils resa, tvillingarna skulle fylla 1 år lite senare och och C. var väldigt jobbig då men det var mest Z. välbefinnande som man var tvungen att rikta in sig på. Kanske därför som de andra barnen blev lite jobbigare. Efter ca 1 vecka där kom min pappa och tog Z. och åkte vidare till västkusten. Jag skickade med Omega så det skulle räcka men de slarvade och trodde att det inte skulle vara så viktigt men de fick lära sig den hårda vägen

Om vi skulle åka utomlands skulle jag ha valt antigen All inclusive eller att bo på B&B eller vad det heter, Betalande Gäster som finns mycket runt västra medelhavet och Frankrike, oftast på landsbygden. De kan ha inriktat sig på personer med FH av olika slag, tex helt handikappsanpassat på toa osv. Då kan man ha tur att vara enda familjen eller kanske bara ett gästande par till. Det kan vara lättare att föra en dialog om vad man behöver för att barnet ska må så bra som möjligt och fungera optimalt. Finns kanske t.o.m. sådana som har NPF som specialitet.

Jag vet ju inte helt hur ert liv är men jag skulle nog våga chansa på att åka om jag var er. Jag skulle nog inte ta långresa (typ Thailand) första gången utan närmare men ändå "solgaranti" (Jag och min syster åkte till Bulgarien näst sista veckan på deras säsong. INTE bra. När det började regna var det som himlen hade öppnat sig, alla markplana lägenheter vattenfylldes, man fick vada i knähögt på gatorna och det blev strömavbrott i hela staden)

OM det inte fungera mot all förmodan så ge inte upp, försök igen om några år. Även Amir kommer utvecklas, även om han kanske inte följer några mallar. Det är nog viktigt att ni försöker ha något vanligt liv också. Ni kan inte stänga in er i ert hem tills Amir är gammal nog att flytta till eget boende. Ju längre tid man går i vardagen utan avbrott desto jobbigare tycker man det är, så upplever då jag det. Tillslut ser man bara hinder och problem. Även helgen känns jobbig.

Nä åk ni och njut lite för min del med för vi lär nog inte komma iväg än på länge.

• jebba

V i har alltid med musik i lurar, böcker och tidningar och bärbar DVD när vi flyger. Kortlekarna plockar vi inte fram på planet eftersom det är ett himla letandes efter kort som far hit och dit. Sen, vid långflygningar bokar vi nattflyg så gott det går. Till slut kommer även den mest överaktiva till ro och somnar en stund. På så sätt blir resan "kortare".

Förbereder gör vi genom att göra fotoalbum av stället vi ska till, göra dagsplaneringar/scheman av vad som ska hända, titta på världskartor, växla pengar, läsa på om landet och språket o.s.v. Det är bara en gång det har varit jobbigt när vi väl var på plats och det var i Tunisien då det regnade rejält en av två veckor. Att sitta inne på ett hotellrum med en person som är autistisk och överaktiv  och utan alla vanliga rutiner kan ta knäcken på nästan vem som helst

Min erfarenhet vad gäller autism och förändringar är att det oftast är lättare att göra rejäla förändringar (som t.ex. att åka iväg utomlands och bryta alla rutiner) än små förändringar i vardagen (som t.ex. fel taxichaufför eller en extra gäst till middagsbordet).

• pönz
    jebba skrev 2010-07-03 22:35:21 följande:
    V i har alltid med musik i lurar, böcker och tidningar och bärbar DVD när vi flyger. Kortlekarna plockar vi inte fram på planet eftersom det är ett himla letandes efter kort som far hit och dit. Sen, vid långflygningar bokar vi nattflyg så gott det går. Till slut kommer även den mest överaktiva till ro och somnar en stund. På så sätt blir resan "kortare".

Förbereder gör vi genom att göra fotoalbum av stället vi ska till, göra dagsplaneringar/scheman av vad som ska hända, titta på världskartor, växla pengar, läsa på om landet och språket o.s.v. Det är bara en gång det har varit jobbigt när vi väl var på plats och det var i Tunisien då det regnade rejält en av två veckor. Att sitta inne på ett hotellrum med en person som är autistisk och överaktiv  och utan alla vanliga rutiner kan ta knäcken på nästan vem som helst

Min erfarenhet vad gäller autism och förändringar är att det oftast är lättare att göra rejäla förändringar (som t.ex. att åka iväg utomlands och bryta alla rutiner) än små förändringar i vardagen (som t.ex. fel taxichaufför eller en extra gäst till middagsbordet).
    Oja det har jag också lärt mig... Flyttar man en liten bok i bokhyllan så kan det bli ramaskri men om man åker bort ett par dagar till nåt helt annat eller gör en stor ommöblering hemma eller nåt så är det inga problem alls. Vår son är också mest känslig för hans egna kära saker och bryr sig inte så mycket om det runt omkring. Så om man kan ta med sig hans bästa leksaker tex att ha på hotellrummet om kvällarna etc så kanske det är lugnt.
    Han älskar musik så att ta med mp3 med lurar är ju ett bra tips... Det kan ju vara en bra avskärmning för honom också om det blir för mycket omkring honom.

Ja, all inclusive eller liknande kommer vi nog att ta, för det blir nog bara jobbigt att springa runt och leta efter restauranger och Amir skulle inte uppskatta den stressen. Om man äter på (nästan) samma plats jämt så blir det ju också en trygghet för honom och bekvämare för oss alla. Har inte hört talas om såna hotell som du nämner lms? Det vore ju ännu bättre...

Tror faktiskt att vi ska åka, bara vi hittar nån inte alltför dyr resa och innan hösten
  • Little Ms Chatterbox
    pönz skrev 2010-07-04 09:40:16 följande:
    Ja, all inclusive eller liknande kommer vi nog att ta, för det blir nog bara jobbigt att springa runt och leta efter restauranger och Amir skulle inte uppskatta den stressen. Om man äter på (nästan) samma plats jämt så blir det ju också en trygghet för honom och bekvämare för oss alla. Har inte hört talas om såna hotell som du nämner lms? Det vore ju ännu bättre...

Tror faktiskt att vi ska åka, bara vi hittar nån inte alltför dyr resa och innan hösten
    All inclusive är tycker jag låter bra för då kan man äta NU. Om man måste dela på sig för en stundande härdsmälta eller någon annan  bara måste ha en paus så kan man alltid äta. Man kan fixa fram pommes frites för 5 dagen i rad.
    Angående det där boendet som jag nämnde. Det är inte direkt hotell utan oftast privatpersoner som har ett stort hus men bor bara i en liten del själva, resten av rummen hyr de ut under säsong. Kanske är lite svårt att hitta för det är inte säkert att de tillhör någon agent utan man måste leta själv på nätet. Om det låter intressant så kolla med Attention-riks om de kan rekommendera något eller om det finns någon i din bekantskapskrest som har rest ute i Europa och bokat boendet själv.

Jag tror du kommer fixa det här! hoppas ni får det kul! Solig
Svar på tråden Resa utomlands med funktionshindrade barn? Är jag helt dum eller vad tycker ni?