• ChristiansFru

Vad fyller ni tårtor med? ska det vara Sugarpaste eller marsipan?

..som rubriken lyder, vad lägger ni som fyllning i tårtor? jag planerar min dotters 1 års kalas och hade tänkt köpa färdiga tårtbottnar men jag vet inte vad som skulle vara gott att ha i?
    sen undrar jag ockå om SP eller marsipan är bättre att lägga ovanpå? för o nackdelar?

tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Vad fyller ni tårtor med? ska det vara Sugarpaste eller marsipan?
  • bakeacake

Jag fyller dem ofta med hallon blandade med marsanpulver och glasscreme..

sen brukar jag blanda 50/50 SP och Marsipan, vill ha den vita färgen men marsipan smaken. annars använde jag mig alltid av marsipan, just för att jag inte gillar smaken av sockerpasta.. vissa tycker ju att sp är är lättare att arbeta med, men ja tycker inte de är nån skillnad..

glöm inte att fodra locket, eller spackla med smörkräm..

• ChristiansFru

okej...hmmm...om det är två eller tre lager att fylla, ska man inte ha olika fyllningar då? :)
    måste fråga vad glasscreme är för nåt? låter gott!

ok, kanske det är bra att blanda :) tänkte först bara marsipan just för smaken, men har hört att den "svettas" o blir fuktig o så.

kan man spackla med grädde? :)

• Scarlett77

Jag fylle rmina med mousse efter som vi inte gillar grädde/gräddtårtor. ett lager med vit chokcladmossue och ett lager med passionsfruktmousse är favoriten. Använder helst sugerpaste att täcka tårtan med då det är så lättarbetat och elastiskt och ger snyggt resultat :) Jag brukar använda sugerpaste med smak av vit choklad eftersom jag tycker den vanliga är väldigt söt.

• bakeacake
    ChristiansFru skrev 2010-07-01 12:07:18 följande:
    okej...hmmm...om det är två eller tre lager att fylla, ska man inte ha olika fyllningar då? :)
    måste fråga vad glasscreme är för nåt? låter gott!

ok, kanske det är bra att blanda :) tänkte först bara marsipan just för smaken, men har hört att den "svettas" o blir fuktig o så.

kan man spackla med grädde? :)
    Jag brukar göra 2 lager fyllning. ena hallonblandningen och den andra glasscreme. Glasscreme är 50/50 vispad grädde och marsankräm.

Det är samma sak med sockerpasta, den svettas och blir fuktig OM man inte spacklar med smörkräm eller fodrar locket med matolja eller flytande margarin. Det är just grädden som gör att det svettas...
  • Scarlett77

Glömde ju skriva att om du ska täcka tårtan med sugerpaste kan du inte täcka tårtan med grädde först utan måste använda smörkräm så inte sugerpasten "svettas"

• bakeacake
    Scarlett77 skrev 2010-07-01 12:09:40 följande:
    Jag fylle rmina med mousse efter som vi inte gillar grädde/gräddtårtor. ett lager med vit chokcladmossue och ett lager med passionsfruktmousse är favoriten. Använder helst sugerpaste att täcka tårtan med då det är så lättarbetat och elastiskt och ger snyggt resultat :) Jag brukar använda sugerpaste med smak av vit choklad eftersom jag tycker den vanliga är väldigt söt.
    Vad är det för mousse du använder? gör du den själv eller köper du ekströms? för i alla recept jag har så ska de ju vara grädda i mousse..
  • Scarlett77
    bakeacake skrev 2010-07-01 12:11:42 följande:
    Vad är det för mousse du använder? gör du den själv eller köper du ekströms? för i alla recept jag har så ska de ju vara grädda i mousse..
    Jag brukar köpa från butiker på nätet som tex kakburken, men ekströms mousser funkar fint också, deras passionsfruktmousse är jättegod men deras hallon (eller om det är jordgubb) är inget vidare.

Vit chokladmousse gör jag själv ganska ofta och då är grunden just vispad grädde men det smakar inte som grädde när man haft vit choklad och äggula i, har hört att man kan göra den på kesella också.
  • ChristiansFru
    Scarlett77 skrev 2010-07-01 12:11:00 följande:

Glömde ju skriva att om du ska täcka tårtan med sugerpaste kan du inte täcka tårtan med grädde först utan måste använda smörkräm så inte sugerpasten "svettas"

ok! hur gör jag smörkräm elelr finns det färdig att köpa? :)
  • bakeacake
    ChristiansFru skrev 2010-07-01 12:43:57 följande:
    ok! hur gör jag smörkräm elelr finns det färdig att köpa? :)
    väldigt enkelt, googla på smörkräm så får du fram recept.. finns färdig att köpa på t ex tårtdecor, men dem är dyra..
  • Ylwis

spackla tårtan du med grädde och ta smörkräm,eller flytande margarin på locket ,spelar ingen roll om det är marsipan eller SP.

sen att fylla den.... vad tycker din dotter om? mosad banan? blanda med grädde.
    riv äpple och blanda med grädde, gör lyxmarsan (marsankräm  blandad med grädde) hallonmouusse, finns goda recept på det.

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Vad fyller ni tårtor med? ska det vara Sugarpaste eller marsipan?