• TwistedSister

Ert bästa boktips barn 7-8 år

Hej, min son är väldigt kräsen eller nåt å jag e så trött på att låna 10 böcker varav 9 inte duger att lyssna på för att de är tråkiga, dåligt skrivna etc. Så jag vill ha tips på de bästa böckerna som era barn verkligen gillar/gillat.

• Svar på tråden Ert bästa boktips barn 7-8 år
  • fruis

Mina barn älskar Almandrar-serien av Jo Salmson. Den första boken heter Den försvunna staden och sedan finns det 4-5 delar till. (fantasy)

En annan fantasy-serie som inte alls är lika välskriven men som de också älskar är Peter Gotthardts böcker om Alvdrottningens riddare. Den första heter Den förtrollade skölden. Drakriddare och drakar spelar en central roll om det är något han skulle gilla.

Jag antar att ni har testat Lasse-Majas detektivbyrå-böckerna? De är annars väldigt populära bland barn i den åldern.

Det beror ju så mycket på vad han har för läsvana, vilka teman han gillar osv. Kan du berätta något om det kanske jag kan ge mer tips. Våra barn älskar böcker och vi har därför rätt bra koll på barnlitteraturmarknaden

• Tuffen

Böckerna om Emil Waern? Den första heter "Silverskatten".

• TwistedSister

Åh tack massor av böcker som jag aldrig hört talas om förut
    Jo han gillar böcker som är lite spännande och allra helst ska huvudpersonen vara en pojke. Fantasy har jag inte ens tänkt på att testa, men det kanske han gillar. Vi läser kapitelböcker, gärna med någon liten illustration här och där som man kan titta på. Lasse-majas gick an att läsa en bok men när jag ville låna nästa i serien kom det fram att han tyckte den var lite tråkig å ville inte läsa en till.
    Annars läser vi varje dag, han älskar böcker men bara fakta och jag vill att vi ska läsa lite skönlitteratur ibland också. Just nu läser han kemiboken för årskurs 7-9

• Tuffen

Han kanske skulle gilla böckerna om Percy Jackson?

• fruis

Men, jag har ju blandat ihop serierna inser jag. Drakriddarna är en annan serie, också skriven av Jo Salmson. Första boken heter just Drakriddaren och har en pojke som huvudperson. Den serien är så bra att tom jag längtar till nästa bok. Det var ett väldigt spännande slut i den senaste   

• fruis
    TwistedSister skrev 2010-07-01 17:07:02 följande:
    Just nu läser han kemiboken för årskurs 7-9
    Det är klart, högstadiekemi är ju hundra gånger mer spännande.    Haha, då förstår jag att han har höga krav även på skönlitteraturen.
  • Lucky

Har ni provat megakillen? Finns ju åtminstone några st olika såna!

• TwistedSister

Percy Jackson och Drakriddaren ska vi kolla efter till att börja med då, de låter bra. Japp vi har testat Megakillen men den gillade han inte, ofta får man inte ens nån motivering så det är svårt å veta vad som är fel, han kanske helt enkelt har svårt att identifiera sig med karaktärerna i vissa böcker och då blir det väl rätt ointressant.

Ja visst är högstadiekemi spännande, synd bara att vi inte har utrustning till att laborera så mycket här hemma. Faktaböckerna är bra på sitt sätt och han lär sig väldigt mycket, men det gör man ju av skönlitteratur också men andra saker.

Han har haft en språkstörning och började prata väldigt sent så jag vill göra vad jag kan för att främja hans fortsatta språkutveckling och då tror jag att det är jättebra om man kan läsa lite annat än bara faktaböcker i de naturvetenskapliga ämnena

Tipsa gärna om fler böcker så får jag en liten lista att bocka av

• ImseVimsig

Vi läser massor, men det är två böcker som han verkligen fastnat för:

Mio min Mio (när han var 6½)
    Harry Potter (när han fyllde 8)

Då har han jagat efter mig och bönat och bett om att jag ska läsa mer. :)

Imse

Svar på tråden Ert bästa boktips barn 7-8 år