Nattljus skrev 2010-07-02 12:38:51 följande:
Händelsen när hon blev blå, har med största sannolikhet inte påverkat din dotter, för att ett barn ska få syrebristskador krävs ett längre andningsuppehåll, altså i flera minuter. Barn skiftaf färg oerhört snabbt när de tex sätter i halsen. Det var kanske en uppstötning som hon sedan andades in lite, luftrören kan då stängas tillfälligt och barnet kan skifta i färg. Låter på ditt inlägg att hon sedan kom igång att andas igen själv.
En del nyfödda barn mår lite illa första dagen, ibland pga fostervatten som de har i magsäcken, de är vanligt att de kräks upp fostervattnet och ligger de då lite oturligt när de kräks så kan de sätta i halsen, detta är jättevanligt. Nyfödda barn har även nåt som man kallar "dykreflex" om man blåser på barnet eller om barnet sätter i halsen så "stängs" larynx och barnet kan inte dra andan på några sekunder, på ett nyfött barn kan detta se lite otäckt ut och det kan tom bli blått, men börjar andas så fort spasmen släppt.
Tycker du verkar ha fått för dålig info från BB, du borde fått tala med en läkare som kunnat förklara händelsen. Detta upplevs ju som mycket skrämmande.
Sen går det ju inte veta utifrån ditt inlägg om det är något hos din dotter som avviker, det kan det ju vara ändå, men händelsen på bb är inte förklaringen i så fall. Be att få träffa en läkare på BVC eller be om en remiss till barnläkarmottagningen så du kan få beskriva vad som oroar dig.
På vilket sätt beter hon sig lustigt?
Vi fick en remiss till barnläkare och vi ska göra EEG test på henne om några veckor.
I övrigt tyckte han inte att han såg några lustigheter.
Jag gav mig inte riktigt, så han gick med på att träffas efter sommaren igen och titta utvecklingen.
Hon är fruktansvärt stel i både armar och ben,
Skakar på huvudet och det far lite hit och dit i bland,
Svårt att få kontakt med henne ibland tycker jag,
I utvecklingssyfte: Vänt sig fåtal gånger, kryper inte (inte ens tedens till det), tar inga steg när man håller henne i händerna, lyfter sig inte till sittandes från liggandes ,, men att sitta är hon duktig på (händer ibland att hon faller bakåt)
Hon utforskar inte plockmat genom munnen utan bara pillar på den med ena fingret,
eller ja , ALLT pillar hon på med ena fingret.
osv osv . kan bli en lång novell detta .. men ja , det är ju lite vad jag tycker är "annorlunda" ,
sedan är jag ju visserligen förstagångsmamma också, så jag kanske har fått allt om bakfoten :/