Kontra skrev 2010-07-02 17:01:20 följande:
Hej. Är absolut ingen exper på detta, men jag kan säga vad min mamma har lärt mig(oxå mitt första år med tomater

). Du ska absolut sätta dem i varsin kruka, annars får de för lite näring. Se gärna till att det är väl dränerat(slipper du risken att dränka dem), antingen med hål i botten eller med sten eller lecarkulor i botten. Jag har mina i hinkar som är på minst ca 15 liter, kanske större(har inte så bra ögonmått...). De kan mycket väl behöva en stöttepinne, men det märker du snabbt om det behövs. Jag vattnar bara vid behov, beroende på väder. I snitt kanske varann dag en liten slatt, men så har vi knappt haft någon sol i Östersund heller... Ang när de ger tomater, det har jag ingen aning om tyvärr. Nu när du sätter om dem så får de ny näring genom den nya jorden. Men om några veckor kan de behöva extra gödsel, ge då någon slags naturgödsel( men inte för mycket). Ska du ha dem inomhus? Då kanske de behöver hjälp att pollinera sig, om du inte har mycket bin inne såklart.. Det kan du göra genom att använda en brödpensel och borsta mellan blommorna.
Lycka till med tomaterna!!!
ahaaa ok det var ju smart ang penseln, det ska jag komma ihåg tills de får blommor. Har sett att det är små små små blommor to-be ca 6-8 stycken. Är det ur blommorna det blir tomater? M ja vet jag kan verkligen INGET, men man måste ju börja någonstans =) Vi har fruktansvrt varmt här så jag har dem på bordet så de inte får helt direkt solljus i fönstret men jag har flyttat runt lite för att se var de gillar bäst. Nu är de på en liten bokhylla längst väggen i sonens sovrum. De slogade JÄTTEmkt när jag kom hem idag men nu har jag vattnat dem och de är redan p åväg att friskna till =) Gå ta mig en sväng till en 2nd hand affär och se vad jag kan hitta i "urna"-stil =) Borde bli snyggt. =) Undrar om katter gillar tomatplantor eller om man kan ha dem på golvet. hm*