Måla en trappa
Såg en så snygg trappa och nu vill jag ha en sådan:) Men nu är det så att mitt hus innehåller en furutrappa. Går det att slipa ner trappstegen och tex. betsa stegen så att de blir mörka?
Såg en så snygg trappa och nu vill jag ha en sådan:) Men nu är det så att mitt hus innehåller en furutrappa. Går det att slipa ner trappstegen och tex. betsa stegen så att de blir mörka?
Har du någon bild på trappen du har sett? Vi håller på att göra om vår trapp och det enda som fattas är trappstegen.
Vi hade furustaket runt trappen som vi nu har slipat lätt och målat vitt. Det blev jättesnyggt.
Ska kolla var jag såg bilden, i en tidning tror jag. Det var hur som helst vitt räcke och mörkt bruna trappsteg. Ingen aning om vad det kan ha varit för träslag, men snyggt var det!
Det är väldigt svårt att betsa trappsteg eller golv, eftersom man ser exakt vart man börjar eller slutar. Det kanske är lättare om man har en trapp med öppna steg?
Vi har målat våran gamla trä trapp i en mörkare sand färg. Det behövdes mycket spackel och många timmars slipning, men blev väldans bra!
Om jag inte minns fel har Nanosol bets som man kan lacka på. Trappan måste slipas ner helt så det är trärent. Ett annat alternativ är att använda mörkpigmenterad golvolja, tex Timberex har många nyanser. Men det är mycket jobb med en trappa, den måste alltid vara trären om den ska betsas, lackas eller oljas. Att anlita en golvslipare som gör det åt en tar minst 600kr per steg tror jag. Billigast är att matta ner med slippapper och täckmåla, men det håller inte lika länge.
Hej hej, min man la laminatgolv i trappen. Se gärna på bilderna =)
Tyvärr är det så att de flesta trappsteg inte är trä rakt igenom..eller vad man nu ska säga...om du slipar för djupt är det alltså spånplatta typ därunder...och det blir ju skitfult att betsa.
Satsa på laminat istället...eller gå in på Äntligen Hemma och kolla hur Martin Timell gjorde om en trapp. Det blev supersnyggt!