• Lady Gogo

    Frågor om Vietnam (alt. andra asiatiska länder)

    Är verkligen intresserad av adoption och hoppas att jag kommer ha pengar till att adoptera någon dag. Då skulle jag allra helst adoptera ifrån något asiatiskt land, Vietnam är en favorit hos mig.
    Jag har dock lite funderingar, som jag hoppas få svar på..

    -  Vad gick adoptionskostnaderna på för er som adopterat från Vietnam (alt. annat asiatiskt land)?
    - Kan man välja att man vill ha ett barn eller tvillingar (inte syskon i separata åldrar alltså)?
    - Hur upplevde ni att adoptera ifrån det landet?
    - Vietnam accepterade ensamstående har jag fattat det som? Finns det fler asiatiska länder som gör det? Har Vietnam några övriga krav?

    Om man skulle vilja adoptera när man kommit över "åldersgränsen" på 25.. finns det något man kan göra innan för att underlätta det (utöver att spara pengar då )?

    Berätta gärna saker som kan vara bra att veta.  
    (Kan tillägga att det är 6-7 år tills jag är av rätt ålder så mycket kan ju ändras!)

    / Lady Gogo


    i'm not a slave to a god that doesn't exist..
  • Svar på tråden Frågor om Vietnam (alt. andra asiatiska länder)
  • Marie IE B

    För tillfället så finns inget adoptionssamarbete mellan Sverige och Vietnam. Auktorisationen avslutades för ca 1,5 år sedan och ingen vet idag när adoptioner från Vietnam till Sverige kan bli aktuellt igen.
    Om det dessutom är 6-7 år kvar innan adoption är aktuellt för dig så skulle jag inte alls fundera på länder i dagsläget. Adoptionsvärlden är i ständig förändring, länder "försvinner" och nya tillkommer. Samma sak när det gäller ländernas krav, de förändras också med tiden. Om du passar in på ett land idag, är det inte säkert att du gör det om 6-7 år. Kina t ex ändrade sina regler i maj -07 och tog då bl a bort möljigheten för ensamstående att adoptera.

  • Mimab

    Hej!

    Om jag vore du så skulle jag ställa mig som sökande i minst en, gärna två adoptionsorganisationer. Kostnad 2500-3000 kr/år/organisation. När du väl är på gång att adoptera så har du lång kötid hos organisationen och kanske inte behöver vänta särskilt länge på att få skicka en ansökan.

    Håller med föregående talare om att adoptionsvärlden är föränderlig, det kan vara fler länder som faller bort och nya länder som kommer till under dessa 6-7 år.

    Jag tolkar det som att du är ensamstående i dag. Skulle du ha en partner (och gifta) så kan han få vara med och dela på din köplats i organisationerna.

    Spara pengar är väldigt bra att göra, för att adoptera kostar en hel del.

  • Hjärtat längtar

    jag är 23,5 år så jag har inte så jättelångt kvar till gränsen 25 år. Men vi ska gå föräldrautbildning i höst, och sen påbörja utredningen så att vi förhoppningsvis får medgivande till nästa höst!

    Jag tycker också att du kan gå med i nån adoptionsorganisation, fast i och för sig kanske det är lite tidigt.  

  • mammamys06
    Lady Gogo skrev 2010-07-01 22:13:07 följande:
    Är verkligen intresserad av adoption och hoppas att jag kommer ha pengar till att adoptera någon dag. Då skulle jag allra helst adoptera ifrån något asiatiskt land, Vietnam är en favorit hos mig.
    Jag har dock lite funderingar, som jag hoppas få svar på..

    -  Vad gick adoptionskostnaderna på för er som adopterat från Vietnam (alt. annat asiatiskt land)?
    - Kan man välja att man vill ha ett barn eller tvillingar (inte syskon i separata åldrar alltså)?
    - Hur upplevde ni att adoptera ifrån det landet?
    - Vietnam accepterade ensamstående har jag fattat det som? Finns det fler asiatiska länder som gör det? Har Vietnam några övriga krav?

    Om man skulle vilja adoptera när man kommit över "åldersgränsen" på 25.. finns det något man kan göra innan för att underlätta det (utöver att spara pengar då )?

    Berätta gärna saker som kan vara bra att veta.  
    (Kan tillägga att det är 6-7 år tills jag är av rätt ålder så mycket kan ju ändras!)

    / Lady Gogo
    Nu adopterade vi från Vietnam i november 2007 (var vi hemma med sonen) och då var kostnadena uppe i ungefär, 200 000 kr totalt. Men det är e siffra som stigit sedan dess säkerligen, räkna mer runt 250-300 000 kr eller mer ändå när/om det blir aktuellt för dig om några år.

    Vietnam är ju som andra påpekat stängt för adoptioner idag men AC(som vi adopterade igenom) hoppas och hr förhoppnig om att det ska öppnas igen inom några år.

    Som reglerna såg ut innan stängningen så accepterade Vietnam ensamstående. Reglerna kommer att ändras med stor sannolikhet men när vi pratade med AC:s representant (AC= Adoptionscentrum) så var de bestämda över att även i fortsättningen skulle det vara möjligt för ensamstående att adoptera därifrån, det var mer hälsokrav som skulle blir striktare.

    Man kan inte välja något barn alls, i det medgivande man får från Kommunen står det om man har medgivande att adoptera syskon (alltså biologiska syskon antingen tvillingar och eller syskonpar i olika åldrar (ovanligt med syskonadoptioner från Vietnam). Det är inget landet styr över. Man kan heller inte välja kön, statistiskt sett har det kommit fler pojkar än flickor från Vietnam tidigare.

    Det är ett fantastiskt land att adoptera ifrån! Vi längtar tillbaka dit varje dag!

    Spar pengar, gå med i en organisation eller flera. Det är viktigt att du som ensamstående har en bra inkomst, bra och barnvänligt boende, stort nätverk runt omkring dig av släktingar och vänner som finns där för dig och ditt barn, stabil ekonomi med fast jobb,  (utredaren går mycket på just detta). Lycka till!
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • vem vet
    mammamys06 skrev 2010-07-07 10:10:31 följande:
    ..., statistiskt sett har det kommit fler pojkar än flickor från Vietnam tidigare. ...
    Är det verkligen så totalt (adoptioner från Vietnam till övriga världen), eller gäller den statistiken bara för AC, eller möjligtvis Sverige? Jag trodde att det totalt var ungefär 50/50 flickor/pojkar från Vietnam (kanske till och med en något större andel flickor).
  • Emeli

    AC: 2008 10 flickor, 15 pojkar. 2009 15 flickor, 25 pojkar
    BFA: 2008 2 flickor, 5 pojkar 2009 10 flickor 3 pojkar
    FFIA: totalt 13 resp. 11 barn 2008 och 2009. Könsfördelningen redovisas inte.

  • mammamys06
    vem vet skrev 2010-07-07 23:42:49 följande:
    Är det verkligen så totalt (adoptioner från Vietnam till övriga världen), eller gäller den statistiken bara för AC, eller möjligtvis Sverige? Jag trodde att det totalt var ungefär 50/50 flickor/pojkar från Vietnam (kanske till och med en något större andel flickor).
    Det HAR VARIT så tidigare ja, procentuellt för samtliga organisationer, något mer pojkar än flickor, inte alls såsom det var från Kina innan, där nästan alla barn från Kina var flickor. De uppgifterna fick jag när vi höll på i processen men som sagt det är några år sedan nu.
    Lycklig tvåbarnsmamma!
Svar på tråden Frågor om Vietnam (alt. andra asiatiska länder)