• avilo

Hur gör ni er goda kålpudding?

Blanda i köttet med kålen eller lägger ni köttet som ett lager och kålen under och över?

Gärna ett recept också.Glad

• Svar på tråden Hur gör ni er goda kålpudding?
  • Waldo

Först bryner jag på vitkålen en stund i smör
    Efter ett tag kryddar jag upp med sirap,  en liten skvätt ättika,  salt och några hela svartpepparkorn
    Sedan får det gå tills det får lite färg

Ett  lager kål i botten på formen
    Ett lager köttfärs. Färsen har blandats med ett ägg och kryddats enkelt med sop.
    Ett lager kål på toppen

In i ugnen 45 min

• avilo
    Waldo skrev 2010-07-01 23:37:41 följande:
    Först bryner jag på vitkålen en stund i smör
    Efter ett tag kryddar jag upp med sirap,  en liten skvätt ättika,  salt och några hela svartpepparkorn
    Sedan får det gå tills det får lite färg

Ett  lager kål i botten på formen
    Ett lager köttfärs. Färsen har blandats med ett ägg och kryddats enkelt med sop.
    Ett lager kål på toppen

In i ugnen 45 min
    Tack!

Gärna flera svar.
  • tuzzla

Jag blandar ihop allt jag!

Strimlar vitkål och ner i en stoooor kastrull. I med en bottenskyla vatten och en köttbuljongtärning.
    Kokar tills kålen mjuknat.
    Lägger i nån dl grötris (okokt!), nån dl mjölk och köttfärs som jag stekt med salt o peppar och smakar av med sirap.

Rör om allt och tippa upp i ugnsfast form.
    Gräddar på runt 200 gr tills puddingen fått fin färg. Sänker sedan både graderna och placeringen i ugnen och kör färdigt.
    Totalt kanske 1,5 - 2 tim i ugn...

Smaskens, men ännu godare dagen efter!  

• avilo
    tuzzla skrev 2010-07-02 09:39:47 följande:
    Jag blandar ihop allt jag!

Strimlar vitkål och ner i en stoooor kastrull. I med en bottenskyla vatten och en köttbuljongtärning.
    Kokar tills kålen mjuknat.
    Lägger i nån dl grötris (okokt!), nån dl mjölk och köttfärs som jag stekt med salt o peppar och smakar av med sirap.

Rör om allt och tippa upp i ugnsfast form.
    Gräddar på runt 200 gr tills puddingen fått fin färg. Sänker sedan både graderna och placeringen i ugnen och kör färdigt.
    Totalt kanske 1,5 - 2 tim i ugn...

Smaskens, men ännu godare dagen efter!  
    Blandar du ihop grötris, mjölken och köttfärsen med vitkålen, eller  varvar du kött och kål?
  • tuzzla
    avilo skrev 2010-07-03 15:47:29 följande:
    Blandar du ihop grötris, mjölken och köttfärsen med vitkålen, eller  varvar du kött och kål?
    Jag blandar allt i en gigantisk kastrull. Gör röran ganska lös och trycker sen ut allt i en form.

Inga varvningar här inte! Det blir på tok för jobbigt och för många moment (som du kanske läste så har jag även skippat att koka grötriset innan, vilket jag gjorde förr... funkar precis lika bra ändå och sparar en himla massa tid!)
  • avilo
    tuzzla skrev 2010-07-03 22:49:43 följande:
    Jag blandar allt i en gigantisk kastrull. Gör röran ganska lös och trycker sen ut allt i en form.

Inga varvningar här inte! Det blir på tok för jobbigt och för många moment (som du kanske läste så har jag även skippat att koka grötriset innan, vilket jag gjorde förr... funkar precis lika bra ändå och sparar en himla massa tid!)
    Har ätit kålpudding i dag och den var supergod. Vitkålen är ju så fin nu.

Men jag brynte kålen först och varvade köttfärsen med  kålen.
    Ska testa ditt recept en annan dag. Jo, jag såg att du skippat att koka grötriset.
  • Trollungarnasmamma

Jag tackar oxå för tipsen
    Har varit så sugen på kålpudding ett tag men aldrig gjort det

~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
Svar på tråden Hur gör ni er goda kålpudding?