MamaPapa skrev 2010-07-05 22:33:35 följande:
Hej,
Det där med skoltermerna är oerhört förvirrande - Middle School är inte så vanligt att det används numera utan de vanligaste termerna är Primary School upp till ca 11 års ålder och sedan Secondary School.
Den här Wikipedia sidan ger en jättebra bild av hur komplicerat det är. Jag vart väldigt förvirrad av alla termerna - keystages, junior, infant, primary, middle, secondary, high school osv. Klickar man på termerna i tabellen får man också mer info.
en.wikipedia.org/wiki/Education_in_EnglandDet beror nog pa var i landet man bor i sa fall. Har ar det valdigt fa skolor som har bade first och middle school (bada ingar i primary schools, men ofta maste man byta skola i year 3 eller 4 beroende pa var i landet man bor). Har ingar first school eller middle school oftast i namnet pa skolan ocksa sa det gor det lattare att klura ut var man hor hemma. Primary school ar inte en term som anvands sa mycket dar jag bor, det anvandes mycket for nagra ar sedan men inte nu.
Det tog ett bra tag for mig att forsta skolsystemet. De pastar att man har mycket fler valmojligheter an man faktiskt har i verkligheten.