• willham

flytta till England och öppna eget

Är det någon om har tips på hur man som småbarnsförälder smidigt kan flytta till England tex hur man kan hitta ett hus att hyra snabbt.
    Är det någon som vet hur det går till att öppna( en syatelje i mitt fall) eget i England. En enskild firma eller liknande.
    Vill flytta relativt omgående  och har 4 barn i åldrarna 4,7,12 och 15. Några tips någon?

• Svar på tråden flytta till England och öppna eget
  • MrBlueSky

Testa söka på gumtree, det är såvitt jag förstått GB's motsvarighet till blocket.

Lycka till! :)

• laGoldfish

sammanträffande! =) jag och min man ska flytta till england me vår 2 åring snart och funderar påhur vi ska få det att gå smidigast..hur mycket man ska ta med sej, hur sonen ska klara flytten, har man ska hitta legenhet..allt möjlit =p 

• YokohamaNr2

Vet ingenting om att starta eget, ett tips kan vara att kolla in www.londonsvenskar.com (den brukade vara mycket bättre men de har ändrat den nu men har ganska bra info)

För att hyra bostäder kan ni kolla www.rightmove.co.uk eller www.findaproperty.com
    Att hyra bostad i England heter To Let (inte rent)

Det är dyrt att hyra och du har absolut inte samma säkerhet som svenskt hyrande, dvs om värden (alltid privatvärdar) vill sälja helt plötsligt efter att ditt kontrakt är slut så åker ni ut. Oftast skriver man på hyrkontrakt årsvis.

Dessutom när du börjar hyra måste du lägga ut en himlans massa penger, de vill oftast ha en månads 'deposit' PLUS den första månadshyran i förskott. Så ha det i åtanke.

När ni kollar på sidan söker ni på postnummer, så kolla upp först var ni vill bo. Ska era barn gå i skola här så är det väldigt viktigt att ni kollar in skolorna först och väljer bostad  nära en bra skola, vilket kan vara svårt och dyrt för populära skolor har små 'catchment areas' dvs området ni måste bo i för att ha en garanterad plats i skolan. Ja som ni ser det är mycket att tänka på. Systemen här är oftast mycket krångligare än i Sverige, det är tex svårt att skaffa sitt första bankkonto mm

Lycka till i varje fall

• ullis01

Du kan kolla upp skolor pa www.ofsted.gov.uk och alla dina barn kommer att ga i skolan. De yngsta i en primary/first school 7 aringen ev i middle school beroende pa nar pa aret barnet ar fodd. De aldre hamnar i secondary/ high school.

Vilken stad ska ni bo i och har ni besokt och kollat upp skolor etc?

• MamaPapa

Hej,
    Det där med skoltermerna är oerhört förvirrande - Middle School är inte så vanligt att det används numera utan de vanligaste termerna är Primary School upp till ca 11 års ålder och sedan Secondary School.

Den här Wikipedia sidan ger en jättebra bild av hur komplicerat det är. Jag vart väldigt förvirrad av alla termerna - keystages, junior, infant, primary, middle, secondary, high school osv. Klickar man på termerna i tabellen får man också mer info.

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_England

Som Ullis01 skrev är det jätteviktigt att kolla Ofsted rapporterna innan ni bestämmer er för vart ni ska bo (Ofsted inspekterar inte bara skolor utan även dagis mm).  Det kan nämligen variera oerhört mycket i kvalitet en skola till en annan. Och visst kan man söka till skolor utanför sitt egentliga upptagningsområde (catchment area) men chansen att man får plats är ganska liten. De flesta skolor har hemsidor (av varierande kvalitet) där det brukar stå vilka gator som ingår i deras Catchment area.

Har du gått med i Svenska Mammor? Det kostar visserligen men kan vara av hjälp eftersom de har ett stort nätverk och du kan få kontakt med andra svenska föräldrar i samma område och tips på bra ställen att bo och skolor etc. Jag är inte med längre men var i början när jag fick barn och det gav mig ett nätverk med andra svenska barnfamiljer.

• ullis01
    MamaPapa skrev 2010-07-05 22:33:35 följande:
    Hej,
    Det där med skoltermerna är oerhört förvirrande - Middle School är inte så vanligt att det används numera utan de vanligaste termerna är Primary School upp till ca 11 års ålder och sedan Secondary School.

Den här Wikipedia sidan ger en jättebra bild av hur komplicerat det är. Jag vart väldigt förvirrad av alla termerna - keystages, junior, infant, primary, middle, secondary, high school osv. Klickar man på termerna i tabellen får man också mer info.

en.wikipedia.org/wiki/Education_in_England
    Det beror nog pa var i landet man bor i sa fall. Har ar det valdigt fa skolor som har bade first och middle school (bada ingar i primary schools, men ofta maste man byta skola i year 3 eller 4 beroende pa var i landet man bor). Har ingar first school eller middle school oftast i namnet pa skolan ocksa sa det gor det lattare att klura ut var man hor hemma. Primary school ar inte en term som anvands sa mycket dar jag bor, det anvandes mycket for nagra ar sedan men inte nu.

Det tog ett bra tag for mig att forsta skolsystemet. De pastar att man har mycket fler valmojligheter an man faktiskt har i verkligheten.
Svar på tråden flytta till England och öppna eget