• Anpema

Preskiberingstid för sexuella övergrepp

Har en fråga om preskiberingstiden för sexuella övergrepp/våldtäkt på barn. Hur lång tid efter kan man göra en anmälan?

Har en vän som blev utsatt som barn och som idag är vuxen (snart 40) men som fortfarande mår mycket dåligt över det som hände. Så dåligt att det inte fungerar för henne att leva ett normalt liv. Vill såklart hjälpa henne på alla sätt jag kan. Jag vet inte om hon vill eller orkar gå igenom en rättegång, första steget får bli att ta reda på om det ens är möjligt att göra en anmälan efter så lång tid, det handlar om ungefär 30 år.
    Nu ska hon i alla fall få hjälp av en teurapeut att försöka bearbeta det som hänt och jag hoppas att hon kan, i alla fall delvis, få upprättelse för det som hänt och klara av att leva trots det som hände.

Vet vem mannen är som utsatte henne för detta helvete, han är gift och har två barn och nu barnbarn (flickor i samma ålder som min vän var när hon blev våldtagen). Ni skulle bara veta vilka hemska tankar jag har om den mannen då jag ser honom och vad orolig jag blir för hans barnbarn...och så kan jag inget göra!

Jag hoppas att det finns någon som har lite koll därute och som kan hjälpa oss.

• Svar på tråden Preskiberingstid för sexuella övergrepp
  • Anova

Preskreptionstiden är väl 10 år för sexualbrott? De allra värsta brotten har en preskriptionstid på 25 år (dvs. påföljden är livstid).

Problemet är också att efter 30 år så finns det inga tekniska bevis. Om det görs en polisanmälan kommer den troligtvis att läggas ner utan rättegång.

• Anpema

Ja, en anmälan skulle troligast läggas ner men psykologiskt kan det vara viktigt att göra en anmälan.
    Nu tror jag i och för sig att hon inte vill göra en anmälan och jag hoppas att hon kan känna att hon får upprättelse på annat sätt och kan börja leva sitt liv utan ångest. Men för att få ett så bra utgångsläge som möjligt är det bra att veta så mycket som möjligt. Förmodligen är brottet också preskiberat och den här mannen kan fortsätta sitt liv som om ingenting hänt.

• sirisdotter
    Anova skrev 2010-07-01 23:56:06 följande:
    Preskreptionstiden är väl 10 år för sexualbrott? De allra värsta brotten har en preskriptionstid på 25 år (dvs. påföljden är livstid).

Problemet är också att efter 30 år så finns det inga tekniska bevis. Om det görs en polisanmälan kommer den troligtvis att läggas ner utan rättegång.
    Idag, 1 juli 2010 , togs preskribitionstiden bort för mord.  Tidigare preskriberades mord efter 25 år.  Med dagens teknik att få fram tekniska bevis via DNA t ex  har lagstiftarna tagit bort 25-årsgränsen.

Har för mig att jag hört på tv (Rapport/ Leif GV i Efterlyst?)  att man i vissa fall tagit upp mycket gamla sexuella övergrepp.   Tycker jag ser Leif G V framför mig antyda att det kan avgöras från fall till fall.  Det är en fråga som känns angelägen för mig -  men mannen jag skulle vilja klämma åt lever inte längre, så...  Annars har ett brev funnits där denne man mer eller mindre tar på sig brottet...

TS, upptäckte häromdagen tack vare en tråd på FL - var annars!  - en  organisation;  HOPP, med egen hemsida.   Det är mycket troligt att folk där kan svaret på din fråga.
  • Anova

Precis, jag tror det är viktigare att hon fokuserar å henne nu och henne i framtiden och inte vad som skett. Och det är ju skönt att hon fått professionell hjälp nu.

(om någon kommer och "käftar" om preskriptionstiden så vet jag att den ändrades i dag (eller igår 1a juli).. De grövsta brotten har ingen preskriptionstid... )

• Anova
    sirisdotter skrev 2010-07-02 00:05:46 följande:
    Idag, 1 juli 2010 , togs preskribitionstiden bort för mord.  Tidigare preskriberades mord efter 25 år.  Med dagens teknik att få fram tekniska bevis via DNA t ex  har lagstiftarna tagit bort 25-årsgränsen.

Har för mig att jag hört på tv (Rapport/ Leif GV i Efterlyst?)  att man i vissa fall tagit upp mycket gamla sexuella övergrepp.   Tycker jag ser Leif G V framför mig antyda att det kan avgöras från fall till fall.  Det är en fråga som känns angelägen för mig -  men mannen jag skulle vilja klämma åt lever inte längre, så...  Annars har ett brev funnits där denne man mer eller mindre tar på sig brottet...

TS, upptäckte häromdagen tack vare en tråd på FL - var annars!  - en  organisation;  HOPP, med egen hemsida.   Det är mycket troligt att folk där kan svaret på din fråga.
    Jo jag kom på det..

Leif G W är varken polis eller jurist   Det kanske är 15 på grova sexbrott, efterlyst brukar väl ibland ta upp brott precis innan de preskriberas?
  • Anpema

Tack för tipset om HOPP!!  Det här ska jag visa henne!
    Lägger in HOPP bland mina favoriter så kan hon kolla när hon känner att hon klarar det.

sirisdotter - Ledsen att den man som utnyttjade dig inte lever längre och kan ställas till svars, fast mest ledsen över att det hände över huvud taget förstås. Hoppas att du har stöd och hjälp i din omgivning och att du kan gå vidare så gott det bara går när man varit utsatt för något liknande. Önskar dig all lycka!

Anova - ska kolla upp det här med preskiberingstiden med polisen, man måste ju kunna få ringa och prata med någon som arbetar med sån't här? Trots att man inte vill göra en anmälan utan för att man frågar för en väns räkning? Kanske vill hon göra det själv också, som en del av arbetet med att skapa sig ett normalt liv... får fråga henne.

Tack i alla fall, båda två!

• ludentass

Att göra en anmälan om sexualbrott av detta slag har egentligen flera funktioner även om det inte leder till polisiär utredning och rättegång. Anmälan kan hjälpa den utsatte att faktiskt lätta på bördan genom att det kommer in i systemen vad förbrytaren gjort och ge en känsla av att det var faktiskt inte mitt fel. Då anmälan är gjord kan utredare se vad det är för prick om han/hon nu skulle ge sig på andra personer.

• Anpema

ludentass -  det är lite av min tanke också, att det kan vara viktigt att få göra en anmälan, psykologiskt sett. Sedan skriver du en sak som jag faktiskt inte hade tänkt på: att om anmälan finns i systemet kan det leda till att den också vägs in OM det finns fler som anmäler mannen så småningom (eller om det redan finns andra anmälningar). Bra!! Tänker på barnbarnen som finns och om han skulle göra något mot dem. Även om inte en anmälan som min vän gör hjälper henne idag (preskiberingstiden) kanske den kan hjälpa hans barnbarn.

Nu fick jag lite att ta reda på! Vad bra! Tack, snälla du!

Svar på tråden Preskiberingstid för sexuella övergrepp