Preskiberingstid för sexuella övergrepp
Har en fråga om preskiberingstiden för sexuella övergrepp/våldtäkt på barn. Hur lång tid efter kan man göra en anmälan?
Har en vän som blev utsatt som barn och som idag är vuxen (snart 40) men som fortfarande mår mycket dåligt över det som hände. Så dåligt att det inte fungerar för henne att leva ett normalt liv. Vill såklart hjälpa henne på alla sätt jag kan. Jag vet inte om hon vill eller orkar gå igenom en rättegång, första steget får bli att ta reda på om det ens är möjligt att göra en anmälan efter så lång tid, det handlar om ungefär 30 år.
Nu ska hon i alla fall få hjälp av en teurapeut att försöka bearbeta det som hänt och jag hoppas att hon kan, i alla fall delvis, få upprättelse för det som hänt och klara av att leva trots det som hände.
Vet vem mannen är som utsatte henne för detta helvete, han är gift och har två barn och nu barnbarn (flickor i samma ålder som min vän var när hon blev våldtagen). Ni skulle bara veta vilka hemska tankar jag har om den mannen då jag ser honom och vad orolig jag blir för hans barnbarn...och så kan jag inget göra!
Jag hoppas att det finns någon som har lite koll därute och som kan hjälpa oss.