• Pärla

Sår på bröstvårtor

Hej!

Jag har en liten flicka på 2 veckor, och har ammat henne sen hon föddes.
    Jag har bara ett stort problem som inte går över, och behöver hjälp, tips eller vad som helst!

Jag har fått så mycket sår på bröstvårtorna, och det svider så mycket när min dotter suger på dom Skrikandes
    Jag har provat amnings napp, fuktgivande kräm, Bepanthen eller liten dutt citron på vårtorna, men så länge min dotter suger känns det som att det aldrig går över.
    Det är nästan en pina varje gång jag ska amma henne, och jag vill verkligen göra det. Har även provat och pumpat mjölk så dom kan läka, men det går inte.

Alla barnmorskorna på BB som jag har träffat har sagt att det är väldigt normalt dom första veckorna att det är så med vårtorna och att det kommer gå över, men det känns det som att det kommer fortsätta..

Hur var det för er, och hur länge har det fortsatt att svida?

Finns det nåt bättre på Apoteket än dom jag har provat som ni kan rekommendera?

• Svar på tråden Sår på bröstvårtor
  • Snuffsan88

Hej!
    På babyland och liknande affärer finns en salva som heter purilan. Den är tillverkad av fårfett och gör mirakel.  Smörj och lufta!
    Barnet kan amma efter att du har smörjt med den. Den säljs inte på apoteket för att det inte är vetenskapligt bevisat att den fungerar men den har hjälpt många nya mammor! Lycka till!

Ps. kolla även att din lilla har rätt teknik du kanske bör justera?

• jayne doe

Det går över!
    När jag själv satt där med blödande sår på båda bröstvårtorna så trodde jag att det aldrig skulle bli bättre, men det blev det. Det tog 4 veckor för mina sår att läka helt, men då var de ovanligt djupa och jävliga.
    Det som lindrade bäst för min del var att lufta lufta lufta och smörja med lansinoh (www.toddler.se/sv/product/245) Svindyr salva, men den var värd varenda krona. Tuben är liten men salvan är dryg.
    Jag var tvungen att sova topless för att såren skulle läka.

♥L♥
  • Pärla

Åh tack så mycket för eran tips!

Jo, lufta gör jag, men kanske inte länge, eftersom mina bröst är som kran och det läcker så mycket mjölk! Skrattande
    Så fort jag tar ut brösten för vädring, blir jag blöt!

• pafnuta

som någon skrev - purilan är bra!! det tog 2 veckor för mig och såren försvann. Meningen är att nröstvårtorna inte blir torra och salvan är supertjock och håller dem fuktiga.

amningsnapp från apoteket är ockå bra. viktigt att inte glömmaatt koka dem varje dag annars kan man få svamp på brösten och det gör ännu värre ont än såren tyckte jag.

Lufta, lufta och lufta (man kan ju lägga handdukar under om man läcker). Jag offrade en tröja och klippte 2 hål i den framför brösten så att jag kunde lufta så mkt som möjligt. Funkar även bra om man ska nattamma :) Smörja med bröstmjölken så ofta som möjligt är också bra.

• Minname

ja hade sår i ce 9 veckor ... och fick oxå veta att det är vanligt.
    Det som hjälpte mig var att köpa  Medela Vårtskydd finns på apoteket. 
    Sen efter varje amning smörjde jag med medelas Purelan är ju ren naturlig fett. Sen var det viktigt att kolla taget och jobba på att bebis tog rätt tag.

Ibland blir inte livet som man tänkt sig utan det blir bättre!
  • arkeologitjejen

Parla jag hade det likadant. Förutom att det är vanligt så kan det till viss del bero på fel teknik i amningen. Du födde ju på SÖS och där har de ett helt fantastiskt amningscentrum. Ring dit och boka tid, jag gick hos en tant som hette Runa och det var guld värt att få lite stöd i början, samt tips på hur man kan lindra svedan/smärtan.

Linnea 080310 & BF 100930
  • jayne doe

Jag läckte också konstant hela tiden, men jag la handdukar under och luftade ändå. Jag köpte också mjölkuppsamlare för då kunde jag lufta men ha linnet på mig. Jag fick en extra bonus med dom, jag ammar bara från ett bröst per gång så jag samlar läcket från det Lillan inte ammar på och fryser in.

Om det finns ett amningscentrum så hör gärna av dig dit. Jag gick till mitt och det var så skönt. Dels var det en lättnad att få höra att jag hade rätt tag och att Lillan gjorde som hon skulle och dels var det bra att tog de prover på mjölken ifall det var svamp eller bakterier i såren, för det visade sig att jag faktiskt hade bakterier i ett av såren.

♥L♥
  • annwal

Jag hade sår i 6,5 veckor och efter min andra penicillinkur gick de äntligen över. Tycker absolut du ska kolla upp så de inte är infekterade. Jag vet hur jobbigt det är att vänta på att de går över och i mitt fall gjorde de inte det förrän jag fick en rejäl dos penicillin. Så efter flera veckors pumpande, luftande och smörjande var det till slut medicinen som hjälpte (för o inte tala om allt kladdande med bröstmjölk). Så när min dotter var 6,5 veckor kunde jag börja amma och sedan dess har det gått huur bra som helst, nu är hon snart tre månader. Tycker du ska höra av dig till någon amningsmottagning och be de ta prover så du inte går och lider och väntar i onödan som jag fick göra. Lycka till!

• Pärla
    annwal skrev 2010-07-03 14:15:51 följande:
    Jag hade sår i 6,5 veckor och efter min andra penicillinkur gick de äntligen över. Tycker absolut du ska kolla upp så de inte är infekterade. Jag vet hur jobbigt det är att vänta på att de går över och i mitt fall gjorde de inte det förrän jag fick en rejäl dos penicillin. Så efter flera veckors pumpande, luftande och smörjande var det till slut medicinen som hjälpte (för o inte tala om allt kladdande med bröstmjölk). Så när min dotter var 6,5 veckor kunde jag börja amma och sedan dess har det gått huur bra som helst, nu är hon snart tre månader. Tycker du ska höra av dig till någon amningsmottagning och be de ta prover så du inte går och lider och väntar i onödan som jag fick göra. Lycka till!
    Tack för tipset..
    Mina bröstvårtor känns mycket bättre med lite citron kur. Mamma tipsade mig att pressa lite citron på vårtorna eftersom citron innehåller mycket c-vitamin, och att det torkar snabbt..Mammor vet alltid bäst, hon hade rätt och nu kan jag amma utan problem, lidande och ångest Är så glad att såret är borta..Nu kan jag bara njuta av att amma min kära lilla dotter som är 2,5 veckor idag

Tack för hjälpen ändå! Kram.
  • Maj80

Hej

Min minsting är idag  två veckor o jag fick såriga vårtor nästan direkt (hade ej m första). Efter en vecka gick jag till vårdcentralen o fick en kräm m antibiotika och idag tre dagar senare känns det som det ska:) Har ej krämen i närheten (ammar nu) men den heter typ fencid, fecidin... ngt på f som innehåller ett c... ring!

• Pärla
    Maj80 skrev 2010-07-08 18:37:32 följande:
    Hej

Min minsting är idag  två veckor o jag fick såriga vårtor nästan direkt (hade ej m första). Efter en vecka gick jag till vårdcentralen o fick en kräm m antibiotika och idag tre dagar senare känns det som det ska:) Har ej krämen i närheten (ammar nu) men den heter typ fencid, fecidin... ngt på f som innehåller ett c... ring!
    Tack för tipset! Ska kolla upp det
  • JoJo02
    Pärla skrev 2010-07-07 21:39:28 följande:
    Tack för tipset..
    Mina bröstvårtor känns mycket bättre med lite citron kur. Mamma tipsade mig att pressa lite citron på vårtorna eftersom citron innehåller mycket c-vitamin, och att det torkar snabbt..Mammor vet alltid bäst, hon hade rätt och nu kan jag amma utan problem, lidande och ångest Är så glad att såret är borta..Nu kan jag bara njuta av att amma min kära lilla dotter som är 2,5 veckor idag

Ts, lånar din tråd lite, har samma problem, nu är dottern bara 5 dagar, men det var samma sak med sonen. Det tog en evighet att läka, vet inte om jag orkar en gång till.
    Det blir ju blodbad varje gång hon ska äta. Tre olika bm har kollat att taget är rätt.

Citron skrev du, det måste svida något förfärligt? Funkade det verkligen?
  • JoJo02
    Pärla skrev 2010-07-07 21:39:28 följande:
    Tack för tipset..

Ts, lånar din tråd lite, har samma problem, nu är dottern bara 5 dagar, men det var samma sak med sonen. Det tog en evighet att läka, vet inte om jag orkar en gång till.
    Det blir ju blodbad varje gång hon ska äta. Tre olika bm har kollat att taget är rätt.

Citron skrev du, det måste svida något förfärligt? Funkade det verkligen?
  • Minname

jag skulle rekomendera Medelas purelan

Ibland blir inte livet som man tänkt sig utan det blir bättre!
  • marla333

medelas purelan är nog bäst. känns som jag prövat alla salvor som finns =P
    min dotter är 3 veckor och har också problem. blev så illa att jag fick åka till akuten då jag fick över 40graders feber. infektion i bröstvårtorna i såren. blev så illa att det blev blod och var. såg så ofräscht ut att amma (hade amningsnapp och då ser man ju mjölken och det var massa blod i). fick antibiotika som jag hoppas ska hjälpa. annars kör jag bara med pump nu för att de ska läka ifred. blir massa pumpande och flaskmatning, men hoppas det bara är för en tid och att jag kan gå tillbaka till amningen.
    så om du börjar må dåligt och såren börjar se mer läskiga ut, tveka inte att söka hjälp!  ibland går det tydligen inte över av sig själv.
    hoppas det löser sig! 

• miacia

Jag hade infekterade sår på bröstvårtorna som blev en bröstböld, som jag var tvungen att ta bort. Sök hjälp om ni har sår på brösten som inte läker. Be om en odling. Använd inte några salvor, såvida inte amningsexpert på en amningsmottagning givit dig rådet. Det tog sex veckor för mig att få ordning på mina bröst samt ätit antibiotika i totalt 25 dagar och kan inte amma alls. Jag får bröstpumpa och ge på flaska.

• JoJo02

ar skippat amningen nu sedan i måndags, handmjölkat så mycket jag kunnat samt gett lite ersättning. Nu Är såren nästan läkta, hoppas kunna börja amma igen till helgen.
    Bm rekomenderade purelan, så det har jag också andvänt.

Svar på tråden Sår på bröstvårtor