• Tingeling1981

Föda på förlossningen i Malmö eller Lund?!

Jag och sambon väntar vårt första barn om några veckor och funderar över  var vi ska åka när det är dax för förlossning, Malmö eller Lund?!
    Har hört positivt och negativt om båda så klart, och det är ju individuellt hur varje förlossningstillfälle upplevs.

En viktig sak för mig/oss är att min sambo har möjlighet att sova över efter förlossningen, han har ju blivit pappa då lika mycket som jag blivit mamma. 
    Vad jag kunnat läsa mig till på respektive klinikers hemsidor så finns det i Malmö 19 dubbelrum och 7 enkelrum (alltså vissa möjligheter för pappan att sova över) om något händer vid förlossningen som gör att man blir inlagd på bb, samt 9 enkelrum på familje-bb. Hur räcker de 9 rummen till? Står ju att förstöderskor får stanna i 2 dygn på familje-bb om allt går bra.. Det innebär alltså att man kan hamna på "vanliga" bb i dubbelrum även om allt gått bra?
    I Lund verkar det som så att det finns 21 familjerum om förlossningen varit komplikationsfri och alltså möjlighet för pappan att sova över, om det behövs inläggning på avd finns inga möjligheter alls att sova över..

Nu undrar jag om det är någon därute som fortfarande orkat läsa mitt inlägg, och som fött i Malmö eller Lund eller kanske någon som fött på båda ställena och som vill dela med sig av fördelar och nackdelar som ni varit med om i respektive stad?  Skulle göra mig väldigt glad {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Föda på förlossningen i Malmö eller Lund?!
  • Kazeer

I Lund är det väl så att man får bo på Patienthotellet om förlossningen varit komplikationsfri. Om mamman hamnar på avdelning 44 efter förlossningen, så får pappan inte sova över där. På avdelning 44 delar man rum med andra. Det finns något enstaka "singelrum". På neonatal finns det några samvårdsrum, där hela familjen kan bo (såtillvida det inte är besöksförbud p g a svininfluens/vinterkräksjuka).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sofieOjoakim

jag födde i malmö för 4 veckor sedan.
    jag är helnöjd med vår vistelse där, trots att pappan till barnet inte fick sova över. Vilket jag också gärna ville att han skulle få göra då det är vårt första barn med.
    Vad jag förstod det som så fick han inte sova över för att vi kom till BB avdelningen pga att lillen bajsat i fostervattnet. Annars hade vi kommit till familjehotellet sas det och då antar jag att han fått stanna.

Jag var först inställd på att åka till Lund då jag hört mest positivt om det stället och mer negativt om malmö. Men totalt ändrat uppfattning. Från det att vi kom in på torsdagen till vi åkte hem på lördagen är jag positivt överraskad=). Personalen på båda ställena (BB och förlossningen) var underbara. Dom jag hade att göra med alla fall..

Lycka till och hoppas att du får en positivt upplevelse vart du än hamnar!

• hellokitty

Jag har fött två barn i malmö (-05 och -07) och bodde båda gångerna på patienthotellet där efteråt. Första gången tillsammans med pappan, andra gången utan honom (han fick sova där om han ville men vi hade ju ett barn därhemma som inte ens var två år). Det funkade kanonbra för oss! Nu är det snart dags igen, men har fått information från min BM om nya familje-BB som t.ex. är obemannat på natten. Om jag var som du skulle jag ringa till båda sjukhusen och be att få besöka deras KK-avdelningar. Det gjorde vi innan första barnet och valde därefter Malmö. Även vår trea kommer att födas i malmö om allt går som planerat.
    men både Lund och malmö är bra sjukhus - välj med magkänslan!

• Tingeling1981

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter {#emotions_dlg.flower}.

Tror jag kommer göra som så att jag håller det öppet och ser hur jag känner när det väl är dax! Hade gärna önskat besöka KK-avdelningarna, precis som du föreslår hellokitty, men har hört av min BM att det inte går att besöka förlossningen i Malmö iaf,det är ju synd men kan ju iaf prova att ringa och höra mig för!

• hellokitty

Jag hörde det också igår faktiskt av en kompis som väntar sitt första barn. Pga överbelastning tar dom inte emot besök längre i Malmö. Men man kan ju ändå ringa dit om man vill veta mer om deras rutiner m.m. Det ska ju kännas rätt! Lycka till

Svar på tråden Föda på förlossningen i Malmö eller Lund?!