Mellanmål till 1-åring.
Min dotter är strax över 1 år och äter oftast gröt till mellanmål. Men nu när det är såhär varmt skulle jag vilja komma på ett nyttigt, mättande alternativ, som kanske är lite svalare än varm gröt.
Vad äter era 1-åringar?
Min dotter är strax över 1 år och äter oftast gröt till mellanmål. Men nu när det är såhär varmt skulle jag vilja komma på ett nyttigt, mättande alternativ, som kanske är lite svalare än varm gröt.
Vad äter era 1-åringar?
Yogurth, frukt, en flaska kall mjölkersättning/mjölk, en burk fruktpuré, bitar av en smörgås.
Frukt, turkisk yoghurt, kalla pannkakor, knäckemacka med mjukost eller leverpastej...ibland gör jag en kall röra på ris, creme fraiche, lite majonäs, gurka, tomat & lite salt & peppar. Slänger ibland ner kyckling eller tonfisk. Gott för både stora & små!
Vi gav ofta vår dotter grekisk eller turkisk yoghurt med bananbitar i. Vet att många är försiktiga med jordgubbar, men vi blandade i det också utan problem.
Tack för alla tips! Jag ska nog prova turkisk eller grekisk yoghurt då. Hon älskar ju vanlig yoghurt, så det ska nog gå bra med den också, om inte så har ju vi vuxna en bra bas till kallsås
Jag skulle nog smaksätta den turkiska yoghurten med bär och frukt. Smörgås och growingpeoples mellanmåls muffins. Gå gärna in på den här sidan http://hem.passagen.se/isaksweb/barnmatskokbok.pdf många bra tips.
¤En skål cheerios (som hon plockade själv med) lägger den i mjölk så den blir lite mjuk och god. Sen dricker hon upp mjölken sist som jag häller över i hennes mugg.
¤ Olika slags frukter, melon är en hitt nu o då får de i sig mycket vatten med
¤ Smörgås och yogurt
¤ Rån med creamcheese
¤ Keso med bananskivor i
Favoriten just nu jordgubbar i mängder.
Yoghurt
Risgröt från 5 mån blandat med yoghurt och bär
Ersättning, perfekt för att få i vätska
Persikobitar
Men oftast blir det yoghurt