• en grönsak

Ammar och ammar,men han blir inte nöjd! Vad är det för fel??

Hej igen:)
    Nu när jag trodde att jag äntligen fått till det med amningen så verkar det som att min son på 12 dagar inte blir mätt! Kan ligga och amma honom i kansk 20-30 min,ibland längre men så fort vi slutat så skriker han och söker efter bröstet igen!  Amma har kanske 3-4 gånger  men han blir inte nöjd! till slut får jag pumpa ur och mata han med flaska,vilket inte känns så kul men vad gör man??

Vad kan det vara för fel??
    Har inget emot att amma han ofta men sitta och amma dygnet runt känns mindre kul..

Idag var vi på bvc och hon kollade tekniken,tyckte det såg bra ut men han blev inte mätt heller!

Såg förresten att mitt högra bröstvårta är jätte narig och sårig så jag vågar inte riktigt amma på den,ser ut som att den kommer ramla av!    Kan den göra det??

• Svar på tråden Ammar och ammar,men han blir inte nöjd! Vad är det för fel??
  • längtar och väntar

Det kanske är så att du inte har tillräckligt med mat? eller så är det att din son vill amma mycket mer? Har du testat med napp? Kanske han har ett stort sugbehov?

Bröstvårtan kan inte trilla av. Jag fick rådet att smörja med Bepanthen, det hjälpte, annars kan man även ta bröstmjölk och smörja in med har jag hört

Du kan även använda amningsnapp för att skona dina bröstvårtor. 

• flingansnö

Prova att ge flaska med ersättning ngn gång på dygnet så att han blir mätt då. Annars är det så att produktionen inte har stabiliserat sig än, det tar ett par tre veckor för den att göra det, och då är det perioder när mjölken inte räcker till och bebis suger HEEEEEELA tiden, men det gör att det produceras mer mjölk och när det väl kommer så blir bebis nöjdare.

Lycka till!

• längtar och väntar
    flingansnö skrev 2010-07-02 17:38:29 följande:
    Prova att ge flaska med ersättning ngn gång på dygnet så att han blir mätt då. Annars är det så att produktionen inte har stabiliserat sig än, det tar ett par tre veckor för den att göra det, och då är det perioder när mjölken inte räcker till och bebis suger HEEEEEELA tiden, men det gör att det produceras mer mjölk och när det väl kommer så blir bebis nöjdare.

Lycka till!
    Fast man ska ju helst inte ge ersättning på flaska om man vill kunna amma sen, risken är att amningen störs av det. Bättre att ge ersättning via drickskål.
  • Venna

Nej då, inte kommer bröstvårtan ramla av heller! Däremot kanske du kan vila det bröstet lite emellanåt så att det får läka. Ta lite bröstmjölk och smörj bröstvårtan med och lufta bröstet så mycket det går.

Att amma konstant i början är egentligen inget konstigt, men kan såklart kännas jobbigt ibland, dels eftersom brösten är ganska ömma och man kanske inte är van att "sitta fast" på ett ställe hela tiden.

Men tänk att din lilla bebis hade konstant näringstillförsel när han låg i din mage, och ständig närhet. Han är bara 12 dagar och han behöver fortfarande både närhet och täta måltider. En sån liten bebismage rymmer inte så mycket mat, så en rap, bajsning eller kräkning tömmer nästan magen, och då är det bara att fylla på igen!

Våran pojke är 4 veckor och det är först nu som han börjar glesa ut amningarna lite. Med undantag för idag, som är en riktig ätdag. Har sovit en lång stund, men all vaken tid ägnas åt att äta. Helt normalt för en liten bebis!

När det dessutom är så varmt nu så är det bara bra att amma ofta så de får i sig lite vätska!

• flingansnö
    längtar och väntar skrev 2010-07-02 17:40:39 följande:
    Fast man ska ju helst inte ge ersättning på flaska om man vill kunna amma sen, risken är att amningen störs av det. Bättre att ge ersättning via drickskål.
    Nja, det har inte varit ngt problem för mig när bebis väl lärt sig att amma.... Jag ger flaska på kvällen, och har gjort det sedan min dotter var ca 2 veckor... hon sover bättre då.... Och TS ger ju redan med flaska ibland..... fast urpumpad mjölk.....
  • längtar och väntar
    flingansnö skrev 2010-07-02 17:45:29 följande:
    Nja, det har inte varit ngt problem för mig när bebis väl lärt sig att amma.... Jag ger flaska på kvällen, och har gjort det sedan min dotter var ca 2 veckor... hon sover bättre då.... Och TS ger ju redan med flaska ibland..... fast urpumpad mjölk.....
    Vi har också gett ersättning vid något tillfälle, men ger alltid med drickskål för att jag inte vill att amningen ska störas. Vill inte riskera det, var helt nojig bara vi skulle börja med napp, men det har gått bra som tur är.
  • Cocco
    flingansnö skrev 2010-07-02 17:45:29 följande:
    risken finns alltid kvar oavsett hur länge man har ammat.
  • Bubbis10

Ts
    du har fått många bra tips redan, men jag måste ändå säja att jag känner igen det såå väl fr min dotter när hon var liten, å jag hade massor med mjölk, dom undrade tom på sjukan om jag kunde tänka mig att ge bort, men hon gjorde likadant å jag fattade det inte, varför blev hon inte mätt?!
    Tills jag insåg att hon var en snuttegurka, hon älskade att ligga nära mig å höra mitt hjärta, det var en mys stund för henne. jag slutade till slut att amma just pga detta å att jag undrade om hon inte fick i sig tillräckligt, vilket jag ångrar lite idag..skulle ha fortsatt. Min dotter e nu 11 år gammal å e en rigtig kelgris, hihi vill gärna komma å bara ge mig en kram å säjer-mamma jag älskar dig mest av allt..hihi vissa bran har mer behov av närhet, kanske e så med din son med?

Nu väntar jag Nr 2 efter såå lång tid å ska amma så länge kjag bara kan :) Å hoppas på lika mkt mjölk denna gng. Som ngn sa så skonade jag mina bröstvårtor genom amningsnapp som funkade alldeles utmärkt :)
    Det rek jag varmt. Sen åxå det med bröstmjölk, hjälper åxå att smörja in med.
    lycka till å amma sålänge du känner att du orkar å vill.

• flingansnö
    längtar och väntar skrev 2010-07-02 17:46:48 följande:
    Vi har också gett ersättning vid något tillfälle, men ger alltid med drickskål för att jag inte vill att amningen ska störas. Vill inte riskera det, var helt nojig bara vi skulle börja med napp, men det har gått bra som tur är.

Jag förstår din oro... vet att man lätt nojjar. och omd et funkar med dricksål så är väl det toppen? Skönt att det gått bra med nappen.

• flingansnö
    Cocco skrev 2010-07-02 17:48:20 följande:
    risken finns alltid kvar oavsett hur länge man har ammat.
    Ja, jo så är det... men den blir ju mindre och mindre.... och får olika anledningar...
Svar på tråden Ammar och ammar,men han blir inte nöjd! Vad är det för fel??