• Charlotte1987

Händerna domnar bort

Halloj! Jag är gravid i v 39 och har den senaste veckan kännt att mina händer domnar bort då och då. Den vänstra armen domnar också bort ibland. Och sen känns mina fingrar ömma som om jag har spännt dom eller suttit med en boll och tryckt det hårdaste jag kan men jag förstår inte varför. Kan det vara så att jag spänner händerna på nåt knepigt vis när jag sover eller kan det vara något annat?
    Nån annan som haft det så också?

• Svar på tråden Händerna domnar bort
  • Amazina

Karpaltunnelsyndrpom- ganska vanligt hos gravida.

• Engfield

Jag har haft samma sen tidigt i graviditeten men nu är det olidligt... har fem dar kvar till bf och orkar knappt sova för händerna domnar bort.. Heter Karpaltunnelsyndrom och är ofarligt men beror på att en nerv kommer ikläm pga all vätska man samlar på sig. Det som underlättar är att ha handleden rak. Jag köpte handledsskydd på apoteket eftersom jag fick det så tidigt i graviditeten.  Annars finns det lite övningar du kan göra som hjälper. Finns kanske på internet annars kan du ju höra av dej till din bm och få direkt på måndag. Pröva att knyta handen och hålla så i sju sekunder... upprepa ett par ggr och gör det ett par ggr om dagen. Är fler övningar men den enda jag kan förklara här  Karpaltunnelsyndrom går över efter förlossningen! Vissa kan dock få det utan att vara gravida, viktigt är att man inte går för länge med det men det är ju inte någon fara för dig

Hoppas det blir bättre! 

• Petra123

Som sagt, karpaltunnelsyndrom. Det försvinner oftast, jag som opererat ena handen för det, fick bara problem på den handen som inte var opererad. Mina besvär med den handen försvann direkt efter förlossningen, så det är nog snart över för dig. men till nästa gång (om det blir en), så skaffa skenor att sova med i alla fall. Funkar mycket bättre och lindrar domningarna.

• Lilly mama

Jag fick detta underbara syndrom EFTER min förlossning förra gången, så det kan nog ta ett tag innan det försvinner. Det finns dock som sagt hjälp att få (skenor och i värsta fall operation) så prata med en läkare så får du råd.

• Teskedsmamman
    Charlotte1987 skrev 2010-07-02 17:50:11 följande:
    Okey försvinner det när bebis är född eller?
    Om du har tur och får hjälp med handledsskenor fast du har så kort kvar.

Mina problem blev bestående i 2 graviditeter och tiden emellan, sedan opererade jag båda händerna och har varit gravid 2 ggr sedan dess och har inga problem.
    3 killar & pojke v34 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Lillsnufflan

Aha, är det därför mina ben är bortdomnade också?

• Teskedsmamman
    Lillsnufflan skrev 2010-07-02 18:36:57 följande:
    Aha, är det därför mina ben är bortdomnade också?
    Nej, man har inga liknande ligament som kan klämma i benen. Däremot kan nerver komma i kläm i bäckenet under graviditeten.
    3 killar & pojke v34 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Lillsnufflan
    Teskedsmamman skrev 2010-07-02 18:57:35 följande:
    Nej, man har inga liknande ligament som kan klämma i benen. Däremot kan nerver komma i kläm i bäckenet under graviditeten.
    OK, men det låter inte heller farligt? Jag har haft sådana domningar att jag varit seriöst orolig de senaste dagarna. Tänkte fråga på MVC när jag ska dit på tisdag, men det vore ju skönt om jag fick veta redan nu att det är ofarligt...
Svar på tråden Händerna domnar bort